Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Extrem vidvinkel 5000-7000 kr?
- Trådstartare _Lave_
- Start datum
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
den bästa är utan tvekan Sigmas nya 8-16, men den är ganska dyr och finns inte för leverans på många ställen än, kolla på prisjakt.
sarnor
Avslutat medlemskap
Jag skulle behöva lite råd angående vidvinklar. jag vill ha en vidvinkel med så snarlik "fisheye effekt" som går att få.
Nu är fiskögeeffekt ett motsatsförhållande om du tittar på vanliga raktecknande (normala) vidvinkelobjektiv, du får välja antingen eller. Bägge är exempel på olika projektioner, omvandling från 3D till 2D, och ger väldigt olika resultat. Vilket man föredrar är kanske mest en smaksak, men de flesta av oss är vana att se bilder från raktecknande objektiv och föredrar därför kanske denna projektion.
Makten
Aktiv medlem
I så fall är det nog just ett fisköga du ska skaffa eftersom det, som Sara skriver, ger en helt annan bild än ett raktecknande vidvinkelobjektiv. Ett intressant alternativ kan vara Tokina 10-17, som är en fiskögezoom!jag vill ha en vidvinkel med så snarlik "fisheye effekt" som går att få.
Med ett fisköga har man möjligheten att i efterbehandlingen räta ut bilden, så att den får den linjära projektion som en raktecknande vidvinkel från början ger. Det tär lite på skärpan, men man kan å andra sidan säga att det blir ganska mångsidigt, förutsatt att man orkar hålla på med omvandlingen.
_Lave_
Medlem
kollade in "Tokina AT-X DX 10-17/3,5-4,5" ..och det är nog det som passar mig mest.
på mediamarkt ville dom att jag skulle köpa en vidvinkel. eftersom jag nämnde att jag inte ville ha en svart ring när jag fotade, jag vill att bilden ska täcka hela "ytan".. om ni är med på hur jag tänker.
men Tokinas verkar ju täcka hela "ytan" vad jag kan se på bilder som folk har lagt upp här.
..jag är lite novis på detta som ni säkert förstår.
på mediamarkt ville dom att jag skulle köpa en vidvinkel. eftersom jag nämnde att jag inte ville ha en svart ring när jag fotade, jag vill att bilden ska täcka hela "ytan".. om ni är med på hur jag tänker.
men Tokinas verkar ju täcka hela "ytan" vad jag kan se på bilder som folk har lagt upp här.
..jag är lite novis på detta som ni säkert förstår.
sarnor
Avslutat medlemskap
Du tänker rätt, Tokinaobjektivet är vad som kallas för fullformats- eller diagonalt fisköga, det vill säga fyller ut hela bildytan. Motsatsen är ett cirkulärt fisköga, på en APS-C (crop) kamera betyder det en brännvidd kring 4-5 mm.