** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extrafilm.com-filmrullarna

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
vet inte om det här ämnet passar här men jag kör ändå!

Jag köpte ett par extrafilm filmrullar på en loppis o tänkte "ah vafan, vi testar" resultaten blev underbara i min mening! men jag kan inte hitta dessa rullar någonstans och jag antar att de inte tillverkas längre, men om någon har ett par, eller ännu bättre, vet var jag kan få tag på något motsvarande i negativ färgfilm så säg gärna till!

Mvh
Jesper

Bilagor

• CNV00005.jpg
    CNV00005.jpg
    25.4 KB · Visningar: 914
  • CNV00002.jpg
    CNV00002.jpg
    19.6 KB · Visningar: 903
  • CNV00009.jpg
    CNV00009.jpg
    22.5 KB · Visningar: 912
Enligt Görans melodi; lägg filmen på fönsterbrädet i några veckor innan du använder den så blir det nog sådär:) Eller varför inte framkalla vid helt fel temperatur?

Den senaste typen av Extrafilm är ompaketerad Ferrania Solaris 200, den säljs bland annat av Teknikmagasinet.

När man exponerar film, tycker jag att man ska använda så färsk film som möjligt och framkalla den så snart den har kommit ur kameran. Själva filmen bör man inte utsätta för några plågsamma färgförsök. Vänta hellre till efter framkallningen. Ett negativ i en filmscanner kan man göra mycket med utan att det tar skada: man kan scanna svartvita negativ som färgneg, färgneg som färgdia eller tvärtom och få fram överraskande effekter som är mer oberäkneliga än de man kan manipulera fram i Photoshop och liknande program. Film som har legtat för länge i fel miljö, starkt solljus, för hög värme etc, blir också mindre känslig, så när man, som jag scannar den, och negativen blir för mörka, ökar bruset på de digitala versionerna av bilderna. Men om man gillar att jobba i mörkrum, kan man kanske göra saker som är omöjliga med digital bildbehandling.

När man exponerar film, tycker jag att man ska använda så färsk film som möjligt och framkalla den så snart den har kommit ur kameran. Själva filmen bör man inte utsätta för några plågsamma färgförsök. Vänta hellre till efter framkallningen. Ett negativ i en filmscanner kan man göra mycket med utan att det tar skada: man kan scanna svartvita negativ som färgneg, färgneg som färgdia eller tvärtom och få fram överraskande effekter som är mer oberäkneliga än de man kan manipulera fram i Photoshop och liknande program. Film som har legtat för länge i fel miljö, starkt solljus, för hög värme etc, blir också mindre känslig, så när man, som jag scannar den, och negativen blir för mörka, ökar bruset på de digitala versionerna av bilderna. Men om man gillar att jobba i mörkrum, kan man kanske göra saker som är omöjliga med digital bildbehandling.
Det ser ut lite som "Cross Process" dvs: Diafilm framkallats i C-41 negativ process.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar