Annons

extrabatteri till Dynax5d eller 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
någon som har köpt något extrabatteri, piratbatteri från Hong Kong?
finns ju mängder på ebay för under 100 spänn, inkl. frakt.
Är det riskfritt?
Kan man paja kameran?

funderar på att handla ett inför sommarsäsongen.

om ni vill se ett exempel,
sök på följande på www.ebay.com:
NP-400 NP400 Battery For Konica Minolta Dynax 5D
 
nja, enklare och enklare, nästan dubbelt så dyrt också (tradera jämfört med ebay).
Och det är, tycker jag, enklare att handla på ebay (med Paypal som betalning) än på Tradera.
Visst,
man får vänta någon vecka längre, men det gör inte så mycket, om man inte har bråttom.

men tack!
nu vet jag att de funkar och du borde ju banne mig inte vara någon fara för kameran.
 
nån som har erfarenhet av detta paketet?
en billaddare vore inte fel.

http://cgi.ebay.com/Battery-Charger...ryZ50515QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

om länk ej funkar
sök på www.ebay.com:
Battery Charger For Konica Minolta NP-400 DYNAX 5D


(jo, jag vet att jag fått lön i dag och borde kanske köpa mig någonting vettigare, men handlade en 50mm-objektiv förra veckan så nu får det bli lite småprylar i stället. nåt jävelskap ska man slösa bort sina pengar på.)
 
Jag köpte ett par av batterimannen på tradera, 130 kr/st och de damp ner i lådan efter 2 dagar.
Inga problem med de batterierna. Jag tar typ 100-200 bilder sedan så laddar jag om det behövs eller ej.
 
Har en känsla av att batterierna som säljs är ganska så likvärdiga men vet dock inte...

Har själv beställt ett från Zebramedia. Ok, dubbla priset mot det du skriver men de har fått bra kritik från andra... Skulle inte förvåna mig om det är samma batteri som ni andra köpt?

//Larsa
 
Värst vad alla är på hugget nu. :)
Den där batteriladdaren borde väl funka det står ju 110-240V men jag ser inte vägguttagsadaptern för våra uttag på bilden.
Sen är det ju ett plus om man kan ladda via 12v i bilen också.
 
Jag har köpt på tradera det funkar utmärkt, upplever prestandan som något sämre, men jag får ju 5-6st för samma pris som Minolta org.
Att kameran skulle skadas tror jag inte ett dugg på.Har testat både på A2:an och d7D.
 
Ebay batterierna verkar vara 1500 mAh och på "tradera" finns 1750 mAh..vet inte om det har så stor praktisk betydelse ??
Mvh/Gunte..
 
tycker det är sjukt att originaltillbehör (laddare, batterier och så vidare) till vad det än må gälla ska kosta så mycket.
För det första bör man gynnas om man köpt ett visst märke och för det andra handlar det om rent tekniskt väldigt enkla konstruktioner.


men, har budat på ett batteri nu, får testa vad det går för om några veckor.
 
På tal om adaptrar,
finns det någon form av adapter
som gör att man kan använda gamla
konica-objektiv till sin Dynax5d/7d?
eller är det en ren omöjlighet?
 
christianhylse skrev:
På tal om adaptrar,
finns det någon form av adapter
som gör att man kan använda gamla
konica-objektiv till sin Dynax5d/7d?
eller är det en ren omöjlighet?

Eftersom avståndet fattning-sensor(film) på Konica F och Autoreflex är 40.5 mm och på Minolta AF 44.6 så går det inte att tillverka en adapter som bibehåller oändlighetsfokus utan att sätta linser emellan (adaptern kommer då fungera som en telekonverter). En adapter utan linser skulle fungera som en mellanring.

Huruvida det finns någon sådan adapter vet jag inte. Kolla på www.dyxum.com i forumen. Annars så googla på.

/Andreas
 
Här är en tysk kille som säljer samma batteri för 75 kronor plus frakt på Tradera. Jag har köpt ett par av honom och det är exakt samma batteri som många andra säljer för dubbla till tredubbla priset och har fungerat klanderfritt för mig. När jag köpte av honom tog han förvisso över en vecka på sig att skicka batterierna, men han påstod att det berodde på sen leverans från grossisten.
Man kan välja "Köp direkt" och sen tala om att man vill ha flera stycken i samma leverans.

http://www.tradera.com/auction/aid_29975445
 
Kan vara värt att veta att på tradera finns det säljare som ger 12 månaders garanti på batterierna vilket är längre än dom flesta andra (som oftast är 3 månader). Tänk på att även få kvitto (kanske momskvitto om man har företag) när ni handlar på auktioner.
Det i sig kan vara värt nån tia extra.

Kan bli ganska bökigt att behöva reklamera ett batteri ifall det behövs och har man företag så kan man ju dra momsen !
 
Fabian Fogelberg skrev:
http://www.kaffebrus.com/ Har NP-400 batterier för 139:- inkl. frakt. Ska beställa därifrån snart. (Måste bara sälja min af/md-adapter innan. :( Ska till Lofoten i sommar och måste ha många batterier +minnen. :)

Blev du nöjd med kaffebrus batterierna? Jag har kört med ett extra från kjell&co som funkat kanon men det går på 329:- så 139 låter bättre =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.