Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extra vätska i Jobon

Produkter
(logga in för att koppla)

jrydberg

Aktiv medlem
Använder en Jobo ATL-1500 för att framkalla C-41 och E-6 i badrummet. Jag har börjat återanvända kemikalierna för att få lite bättre ekonomi. Med andra ord så samlar jag upp den använda kemin i varsin bälgflaska. Ikväll när jag framkallade så märkte jag att jag inte får ut samma volym som gick in; första badet så försvinner kanske 50ml vätska. Andra badet har kanske 50ml extra, och till sist så har de tredje badet kanske 100ml extra vätska. Någon som har sett detta tidigare?
Jag kan tänka mig att det är normalt beteende (lite vätska fastnar väl alltid på filmen, och hänger med till nästa "rungda"), eller är det några packningar i min Jobo som börjar bli dåliga?

Tycker att vattenbadet blir lite missfärgat också.
 
Har använt ATL-1500 tidigare (nu såld, tyvärr).
Det jag märkte ibland var att en tank inte tömdes ordentligt.
Lyckades aldrig utreda var felet låg eftersom det var sporadiskt förekommande.
Jag tog för vana att blöta packningarna innan jag startade apparaten.
Har du kollat att tankarna är helt tomma innan du kör regöringssekvensen?

Är vattenbadet missfärgat beror det nog på att det "läcker" vid tömning av tanken/dosan, eller att slangen från tanken till dosan är dålig.
Prova att ha "lilla locket" öppet så du ser när tanken blir missfärgad.

Kemin återanvände jag aldrig eftersom det är så pass små volymer som används och förorening från andra bad blir relativts stora.
Framkallade svartvit, dia(3-bad), T-Max till Dia.
135-, 120- och bladfilm.

/Hasse
 
Använder en Jobo ATL-1500 för att framkalla C-41 och E-6 i badrummet. Jag har börjat återanvända kemikalierna för att få lite bättre ekonomi. Med andra ord så samlar jag upp den använda kemin i varsin bälgflaska. Ikväll när jag framkallade så märkte jag att jag inte får ut samma volym som gick in; första badet så försvinner kanske 50ml vätska. Andra badet har kanske 50ml extra, och till sist så har de tredje badet kanske 100ml extra vätska. Någon som har sett detta tidigare?
Jag kan tänka mig att det är normalt beteende (lite vätska fastnar väl alltid på filmen, och hänger med till nästa "rungda"), eller är det några packningar i min Jobo som börjar bli dåliga?

Tycker att vattenbadet blir lite missfärgat också.

Hej Johan!
Har själv Jobo och är inne på Hasses linje.När du själv skriver"Tycker att vattenbadet blir lite missfärgat också."Då är det en läcka och den kan du i första hand söka på dosan.Alltså den översta delen.Ett sätt att se det på är om du fyller på med vatten och tillsätter något som färgar detta vatten starkt rött.Borde gå med karamellfärg.Sedan kan du köra i "pre-warm" -läge.Allt roterande gör att denna del -"The Cog gear" med tiden slits och måste bytas ut.
Du skriver inte vilken kemi (C-41 och E-6 )du använder men jag utgår i från att du använder Tetenal för C-41 o E-6 eller Kodak för E-6. Vad gäller E-6 så skall den inte återanvändas. Jag gör i odning så mycket som behövs till varje framkallning.En fördel är attE-6 kemin håller sig bättre då.Vad gäller C-41 och om man tex köper Tetenal´s 1-liter så gör man iordning hela satsen. Sedan ta man så många ml som varje film kräver.Om du tex kör 5 filmer så käver detta minst 570 ml.Kvar ha du 430 ml på den blandade litern.C-41 Tetenal 1 liter skall räcka till 12-16 film rulllar 135 alt 120.Och då är det ISO 400.Man kan köra dessa 5 filmrullar och återanväda genom att hälla tillbaka i "1-liter" kärlet och sedan rör om så att det blandar sig. Att sedan köra en tredje gång går inte utan kvalitet skillnader,
För resevdelar kan du ringa Hjalmar von Rüdiger,Säljare & produktchef yrkesfoto
på Molander´s (08-680 15 70) som säljer Jobo i Sverige. Annars så finns det en del uppifter på Jobo´s hemsida.www.jobo.com.
Möjligen vet du det mesta av det jag skrivit.
Mvh
Rolf
 
Tackar för era svar.

Skall försöka göra det där testet ked karamellfärg som du föreslog.

Ang kemin:

Jag använder Tetenal Colortec både för C41 och E6. Jag blandar ihop arbetslösningarna precis innan jag skall framkalla.

C41:
Enligt manualen så behövs 1000ml för att framkalla 1-4 filmer i första
rundan. Jag tolkar INTE det som att jag kan framkalla 1 rulle i 250ml.
Jag fuskar ändå genom att framkalla två rullar åt gången i 500ml. Den
blandingen återanvänder jag rakt av, en till två gånger. Kör jag en
fjärde runda så ser jag klara skillnader i kvalitén. Så för ett OK
resultat kan jag få ut 12 rullar per liter blandad vätska.

Du föreslår att jag blandar ihop en liter rakt av, och blandar tillbaka
den använda vätskan när jag har kört en runda?

E6:
Manualen säger rakt av att man kan framkalla 2 rullar i 500ml kemi, och
återanvända denna upp till tre gånger. Jag har gjort detta utan att
se några kvalitétsförändringar.

Jag har även Kodaks E6 single-shot kemi men har inte hunnit testa den
ännu.


Tack igen. Roligt att folk fortf håller på med sådana här saker :)
 
Tackar för era svar.
Skall försöka göra det där testet ked karamellfärg som du föreslog.
Ang kemin:
Jag använder Tetenal Colortec både för C41 och E6. Jag blandar ihop arbetslösningarna precis innan jag skall framkalla.
C41:
Enligt manualen så behövs 1000ml för att framkalla 1-4 filmer i första
rundan. Jag tolkar INTE det som att jag kan framkalla 1 rulle i 250ml.
Jag fuskar ändå genom att framkalla två rullar åt gången i 500ml. Den
blandingen återanvänder jag rakt av, en till två gånger. Kör jag en
fjärde runda så ser jag klara skillnader i kvalitén. Så för ett OK
resultat kan jag få ut 12 rullar per liter blandad vätska.
Du föreslår att jag blandar ihop en liter rakt av, och blandar tillbaka
den använda vätskan när jag har kört en runda?
E6:
Manualen säger rakt av att man kan framkalla 2 rullar i 500ml kemi, och
återanvända denna upp till tre gånger. Jag har gjort detta utan att
se några kvalitétsförändringar.
Jag har även Kodaks E6 single-shot kemi men har inte hunnit testa den
ännu.

Tack igen. Roligt att folk fortf håller på med sådana här saker :)

Hej Johan.
Om C-41.
Vilken av dosorna anväder du- 2500 eller Expert? På dessa dosor står det vilken mängd som åtgår per film.Du skriver enligt maualen, menar du Jobos eller ? Att du inte får någon kvalité vid en fjärde runda är inte så märkligt för då är färgframkallningskemin (CD) "död".Det kommer också att bli problem med Blefixeringsbad (BX) den kommer inte att fungera som fix. Vad som exakt händer med Stabiliseringsbad (STAB) vet jag faktiskt inte. Men den har möjligen inte så stor inverkan på slutresultatet.
Om E-6.
Tetenals är 3-bads som du vet till skillnad från Kodaks har en 6-bads.Denna finns inte kvar i Sverige längre utan säljs nu bara som 3-bads (+ stab).Tydligen är det så att 3-bads kemin är "hållbarare". Jag personligen tycker att 6-bads ger klarare filmer vad gäller färg.Att framkalla i E-6 är det några mer moment att hålla reda på.Fuji Hunt har också 6-bads, lite svår att få tag i i Sverige.
Den rimliga förklaringen till att du kan,utan alltför stora färgförluster, köra tre omgångar av 3-bads är just detta att man i 3-bad slagit samman dels "First Dev" med "Rev Bath" och lagt detta i FD samt slagit ihop "Pre-Bleach,Bleacher och Fixer" till BX.
Slutligen så håller jag med om att den analoga traditionen kan hållas vid liv.Jag själv har hållit denna vid liv sedan mitten av 1960-talet.
 
Stabiliseringsvätskan rekommenderas inte att köras i JOBO'n står det någonstans.
Jag gjorde det vid sidan om i separat kärl så att JOBO-utrustningen inte blev förorenad av vätskan.
Sedan upp till torkning utan sköljning mellan.
Detta har inget med framkallningen att göra utan är "enbart" för att skydda filmen fysiskt.

/Hasse
 
Hej Johan.
Om C-41.
Vilken av dosorna anväder du- 2500 eller Expert? På dessa dosor står det vilken mängd som åtgår per film.Du skriver enligt maualen, menar du Jobos eller ? Att du inte får någon kvalité vid en fjärde runda är inte så märkligt för då är färgframkallningskemin (CD) "död".Det kommer också att bli problem med Blefixeringsbad (BX) den kommer inte att fungera som fix. Vad som exakt händer med Stabiliseringsbad (STAB) vet jag faktiskt inte. Men den har möjligen inte så stor inverkan på slutresultatet.
Om E-6.
Tetenals är 3-bads som du vet till skillnad från Kodaks har en 6-bads.Denna finns inte kvar i Sverige längre utan säljs nu bara som 3-bads (+ stab).Tydligen är det så att 3-bads kemin är "hållbarare". Jag personligen tycker att 6-bads ger klarare filmer vad gäller färg.Att framkalla i E-6 är det några mer moment att hålla reda på.Fuji Hunt har också 6-bads, lite svår att få tag i i Sverige.
Den rimliga förklaringen till att du kan,utan alltför stora färgförluster, köra tre omgångar av 3-bads är just detta att man i 3-bad slagit samman dels "First Dev" med "Rev Bath" och lagt detta i FD samt slagit ihop "Pre-Bleach,Bleacher och Fixer" till BX.
Slutligen så håller jag med om att den analoga traditionen kan hållas vid liv.Jag själv har hållit denna vid liv sedan mitten av 1960-talet.

Med "enligt manualen" så menar jag Tetenals manual.

Jag vet faktiskt inte vad dosorna heter (de är helt svarta, helt utan text) men det verkar inte vara av intresse här eftersom det behövs mer kemi för att framkalla korrekt än att täcka filmen. För att täcka två rullar 120 i den lilla dosan behöver jag bara 250ml tror jag.

Kan du berätta igen exakt hur du gör för att få ut så många rullar som möjligt ur en liter vätska?


Jag stabbar utanför maskinen i en gammal Paterson dosa. Tar även av filmen från rullen innan jag stabbar. Detta både för E6 och C41.
 
Stabiliseringsvätskan rekommenderas inte att köras i JOBO'n står det någonstans.
Jag gjorde det vid sidan om i separat kärl så att JOBO-utrustningen inte blev förorenad av vätskan.
Sedan upp till torkning utan sköljning mellan.
Detta har inget med framkallningen att göra utan är "enbart" för att skydda filmen fysiskt.

/Hasse

Hej Hasse !
Under dom år som jag har kört C-41 och avslutat med STAB´en har det inte påverkat mina två Jobo ( har dels en CPE-2 och ATL 1500). Visserligen är ju denna inte så temperaturkänslig som Färg och Blex momentet vilket skall vara 38 gader med +/- 0,5 graders avvikelse för färg och +/- 5,0 graders avvikelse. Där STAB går att köra mellan 20 - 40 grader.Men visst vill man göra det utanför så är det säkert ok. Som sagt jag har inte märkt några problem. Det som är mer viktigt är väl att göra rent allt material efter en körning.
Och du sålde din Jobo och missar känslan av analog film, men !
Ha det bra borta i Smålands skogen.
 
Med "enligt manualen" så menar jag Tetenals manual.

Jag vet faktiskt inte vad dosorna heter (de är helt svarta, helt utan text) men det verkar inte vara av intresse här eftersom det behövs mer kemi för att framkalla korrekt än att täcka filmen. För att täcka två rullar 120 i den lilla dosan behöver jag bara 250ml tror jag.

Kan du berätta igen exakt hur du gör för att få ut så många rullar som möjligt ur en liter vätska?


Jag stabbar utanför maskinen i en gammal Paterson dosa. Tar även av filmen från rullen innan jag stabbar. Detta både för E6 och C41.

Har du så mycket kemi att det täcker filmen när dosan står på bordet har du för mycket kemi i dosan, detta kan vara orsaken till att tankarna inte töms ordentligt och att du får förorenat vattenbad eftersom kemin rinner "över" i dosan när den roterar och vänder riktning.
I manualen står mängden kemi du ska ha i varje typ avdosa och antal filmer, var dock uppmärksam på vad databladet säger om minsta mängd kemi per film(yta).

/Hasse
 
Har du så mycket kemi att det täcker filmen när dosan står på bordet har du för mycket kemi i dosan, detta kan vara orsaken till att tankarna inte töms ordentligt och att du får förorenat vattenbad eftersom kemin rinner "över" i dosan när den roterar och vänder riktning.
I manualen står mängden kemi du ska ha i varje typ avdosa och antal filmer, var dock uppmärksam på vad databladet säger om minsta mängd kemi per film(yta).

/Hasse

Hej Johan.
Jag citera Hasse och är som honom inne på att du har helt fel mängd till filmerna. Du skrev att du följer manualen. Då menar du Tetenal´s info som kommer med kemin ? I denna står det tyvärr Hasse inte något om mängd till dosorna.Detta kan nog bero på att Tetanal´s kemi inte dirket sälj för Jobo´s maskiner även om dom använder"rotationsförfarnde. Den dosa som du har Johan borde vara "Expert Drum 3000-serien" om den är helt svart.Jobo skriver på sin manual som jag har att: The ATL´s 1,2,2 Plus and 2000 cannot be used with more than 1000 ml of solution". Tyvärr verkar det som om man tagit bort denna info från hemsidan. Men Johan sänd mig ett "emale" så skall jag sända över en PDF fil på info "Tank and Drum Capacities".
Som sagt jag delar Hasses uppfattning om ditt problem ju mer du beskriver det är mängden vätska. Men gör dock som så att du kollar dosan/dosor så att dom inte också läker.
 
Hej Johan.
Jag citera Hasse och är som honom inne på att du har helt fel mängd till filmerna. Du skrev att du följer manualen. Då menar du Tetenal´s info som kommer med kemin ? I denna står det tyvärr Hasse inte något om mängd till dosorna.Detta kan nog bero på att Tetanal´s kemi inte dirket sälj för Jobo´s maskiner även om dom använder"rotationsförfarnde. Den dosa som du har Johan borde vara "Expert Drum 3000-serien" om den är helt svart.Jobo skriver på sin manual som jag har att: The ATL´s 1,2,2 Plus and 2000 cannot be used with more than 1000 ml of solution". Tyvärr verkar det som om man tagit bort denna info från hemsidan. Men Johan sänd mig ett "emale" så skall jag sända över en PDF fil på info "Tank and Drum Capacities".
Som sagt jag delar Hasses uppfattning om ditt problem ju mer du beskriver det är mängden vätska. Men gör dock som så att du kollar dosan/dosor så att dom inte också läker.

Jag har andvänt följande tabell [1] för att lista ut hur mycket kemi som behövs.
Men skicka mig gärna din tabell till mig också, på [email protected]

[1] http://tinyurl.com/77sdqv
 
Manualen jag hänvisar till är manualen till ATL-1500.
Vill ni ha en kopia på PDF'n skicka ett mail till mig.

Datablad för respektive kemi säger hur mycket kemi som krävs per film/yta.


/Hasse
 
Om man går på utseendet så ser mina dosor ut som 2500 serien, fast de är helt svarta.

Mina reels borde heta 2502, eftersom de kan ta två 120 rullar med det där röda clippet för att separera dem.

Mina dosor tar; (den lilla) 1*2502 i 120 format, (den stora) 3*2502 i 120 format eller 5*2502 i 135-format.

Om man går enligt 2500-seriens modeller så borde jag har: dosa #2523 och dosa #2553.

http://www.jobo.com/web/2500-Series-Tanks.337.0.html


ATL-1500 manuelen snackar om helt andra nummer (serie som börjar på 4xxx).

Förvirringen är total :)
 
Datablad för respektive kemi säger hur mycket kemi som krävs per film/yta.

Exakt, det är detta som är intressant, speciellt när vi snackar Tetenal C41 och Tetenal E6.

Jag tolkade deras manual som att det behövdes 1000ml kemi för att framkalla 4 st 120 rullar. Ni verkar tolka det annorlunda. Berätta gärna för mig hur ni gör.
 
Exakt, det är detta som är intressant, speciellt när vi snackar Tetenal C41 och Tetenal E6.

Jag tolkade deras manual som att det behövdes 1000ml kemi för att framkalla 4 st 120 rullar. Ni verkar tolka det annorlunda. Berätta gärna för mig hur ni gör.

Om du kollar i manualaen som du förhoppningsvis har fått nu, så på sidan 16 så ser du att för dosa 2502 och laddad med 4 st. 120 filmer ska du ha 500ml kemi.

Har inte datablad för kemi tillgänglig men vad jag kommer ihåg ska det normalt vara tillräckligt.
1 liter kemi rymms väl inte i tankarna, dom är väl på typ 600 ml.
 
Om man går på utseendet så ser mina dosor ut som 2500 serien, fast de är helt svarta.
Mina reels borde heta 2502, eftersom de kan ta två 120 rullar med det där röda clippet för att separera dem.
Mina dosor tar; (den lilla) 1*2502 i 120 format, (den stora) 3*2502 i 120 format eller 5*2502 i 135-format.
Om man går enligt 2500-seriens modeller så borde jag har: dosa #2523 och dosa #2553.
http://www.jobo.com/web/2500-Series-Tanks.337.0.html
ATL-1500 manuelen snackar om helt andra nummer (serie som börjar på 4xxx).
Förvirringen är total :)

Hej Johan!
Om din dosa är HELT SVART (ursäkta att jag skriver stort) så skulle det vara "Expert 3000". Men kan det vara så att "någon" tagit och använt ett Expert 3000 "lock" på 2500-serien?Om det är möjligt vet inte jag.Expert 3000 är till för "The 3000 series Expert Drums are designed to process sheet film".2500-serien skall som sagt ha en röd del i "locket". På dessa dosor skall det finnas en mängdangivelse per film.I övrgt är det som du skriver du använder dosorna med dom nr du angivet.
 
Hej Johan!
Om din dosa är HELT SVART (ursäkta att jag skriver stort) så skulle det vara "Expert 3000". Men kan det vara så att "någon" tagit och använt ett Expert 3000 "lock" på 2500-serien?Om det är möjligt vet inte jag.Expert 3000 är till för "The 3000 series Expert Drums are designed to process sheet film".2500-serien skall som sagt ha en röd del i "locket". På dessa dosor skall det finnas en mängdangivelse per film.I övrgt är det som du skriver du använder dosorna med dom nr du angivet.

Locket är det samma som 2500 serien, dvs ett "cog gear" med röd kant. Dosorna är HELT SVATA.

Kollade vad som följer med ATL-1500 enligt hemsidan: "film tank small, film tank large". Ingen mer detaljerad information tyvärr.
 
De enda dosor man kan använda i ATL 1000/1500 är 2500 serien. Expert-trummorna (3000-serien vilka verkligen är stora som trummor :) ) passar inte alls. De funkar i CPA2/CPP2 med lift samt i ATL2 och uppåt. Förutom detta är de avsedda för antingen bladfilm eller stora papperskopior. (Det finns någon specialvariant avsedd för 70mm fílm oxå om man nu ska vara noggrann. Men det är svårt att hitta 70mm film nuförtiden, så glöm det spåret...)

Ja just det, mina 2500 dosor är helt svarta, medan det står en hel del text på mina 3000 trummor. Resten får man leta sig fram till på http://www.jobo.com/jobo_service_analog/us_analog/index.html

//Björn
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto