Annons

Extra lång tid

Produkter
(logga in för att koppla)
Hittade den här sidan http://www.designzzz.com/learn-long-exposure-photos/
och skulle vilja testa på ungefär samma sak. hittar dock inte inställningen, jag kanske inte ens har den på min kamera, Nikon D90
några tips?

Det finns ingen speciell inställning, förutom att sätta exponeringstiden ordentligt lång! Ta som exempel Niagarafallbilden. Under den står "Exposure: 30 Seconds". Du ska alltså exponera i 30s. Det kräver två saker

1. Stativ
2. Tillräckligt liten bländare (bl 22 eller mer, kanske) och dåligt ljus.

That's it!

Vill du ta sådana bilder i dagsljus, får du skaffa ett så kallat gråfilter för att skaffa eget mörker.

Per.

PS. Längst ned på sidan stod exakt dessa tips. Och några till.

och för att ställa in bländare och slutartid brukar det finnas ett läge som heter M men jag vet inte hur det ser ut på Nikon. För att bara ändrar slutartiden så är Tv en vanlig beskrivning men igen det kanske inte är så på din kamera. Du bör dock finna den här informationen i manualen

tack för svar. jag tänker mer på en tid upp till 1 timme.
kollade på M nu och får upp bländaren till 22 och så hittade jag just bulb på tiden :) ska testa i natt :D

det ska bli intressant att höra hur det gick även om jag starkt misstänker att även med en bländare på 22 så kommer en timmes slutartid vara överexponerad (trots bilden du länkar till som hade den slutartiden)

tack för svar. jag tänker mer på en tid upp till 1 timme.
kollade på M nu och får upp bländaren till 22 och så hittade jag just bulb på tiden :) ska testa i natt :D

Ska du köra bulb så behöver du trådutlösare me, eller en dator som styr exponeringen eller ett batterigrepp med den styrningen.

Annars så kör på silvertejp och 10s fördröjning så du hinner tejpa fast den eller objekitvlocket på tills du mixtrat färdigt.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar