Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extra batteri till K20d (3:e parts)

Produkter
(logga in för att koppla)

serenity

Avslutat medlemskap
Har sökt lite på forumet och inte riktigt hittat svar på följande fråga: Om man inte vill kosta på sig ett pentax original batteri D-Li50 vad är bästa köp då?

Har hittat:

NP-400 / D-Li50 (för Dimage, Dynax, K20D etc) från Kaffebrus som har ett himla bra pris (169:) men är på 1300 mAh

Kjell & Company har Kamerabatteri - Typ NP-400 för 399:- vilket egentligen är ett KonicaMiolta batteri men som jag sett folk skriver att det ska vara mer eller mindre samma som D-Li50. Detta batteri har 1500 mAh.

Har ingen koll alls på strömstyrkor, antar att så länge inte batteriet är starkare än originalet så ska det vara ok? (Pentax original har 1620 mAh)

Så ni som vågat er på 3:e parts batterier till era K10d/K20d, vore intressant att höra era tips.

Förväxla inte kapaciteten (anges oftast i mAh) med spänningen (anges i V).
Ju högre kapacitet desto bättre. Det som är viktigt är att spänningen är densamma.

Förväxla inte kapaciteten (anges oftast i mAh) med spänningen (anges i V).
Ju högre kapacitet desto bättre. Det som är viktigt är att spänningen är densamma.

Se där, som sagt så har jag inte mycket koll på det där. Båda batterierna jag nämnde har 7.4V precis som originalet. Tack för ditt svar :)

Sämre än originalet

Har K 10 D och köpt "piratbatterier" .. De är lite sämre men fungerar bra som reserv. priset för dessa batterier köpta på postorder var 129:per styck.. Kvalitén är ok och det står Taiwan som tillverkningsland. Kan också användas till Konica Minolta...
Original bäst men pirat ok...De är nu över året och ser ut att funka bra även nu...
Har sökt lite på forumet och inte riktigt hittat svar på följande fråga: Om man inte vill kosta på sig ett pentax original batteri D-Li50 vad är bästa köp då?

Har hittat:

NP-400 / D-Li50 (för Dimage, Dynax, K20D etc) från Kaffebrus som har ett himla bra pris (169:) men är på 1300 mAh

Kjell & Company har Kamerabatteri - Typ NP-400 för 399:- vilket egentligen är ett KonicaMiolta batteri men som jag sett folk skriver att det ska vara mer eller mindre samma som D-Li50. Detta batteri har 1500 mAh.

Har ingen koll alls på strömstyrkor, antar att så länge inte batteriet är starkare än originalet så ska det vara ok? (Pentax original har 1620 mAh)

Så ni som vågat er på 3:e parts batterier till era K10d/K20d, vore intressant att höra era tips.

Oftast gäller: man får det man betalar för.

Håller med dig, i många fall så är det sant. Men ibland kan det vara egalt om man köper pirat eller original. Gamla vanliga exemplet, tillverkat i samma fabrik men kanske inte samma kvalitetskontroll. Har man inte otur så får man samma sak till mycket bättre pris. Men det gäller ju då att veta vilka som är billiga och bra och vilka som bara är billiga.

Tack för svaret!

Har K 10 D och köpt "piratbatterier" .. De är lite sämre men fungerar bra som reserv. priset för dessa batterier köpta på postorder var 129:per styck.. Kvalitén är ok och det står Taiwan som tillverkningsland. Kan också användas till Konica Minolta...
Original bäst men pirat ok...De är nu över året och ser ut att funka bra även nu...

Kommer du ihåg vart du köpte dom?

Jag har två st. Ansmann, inköpta på mediamarkt, funkar bra tycker jag!

Testar just ett Phottix-batteri till K20 som jag köpt av Kreativ Fotografi för 150:- med frakt, tror jag att det var. Verkar lovande, men återkommer med ett omdöme,

Uffe

Kör mina K10 och K20 på både gamla minoltabatterier samt batterier från Kaffebrus. Jag har inte haft något problem med något av dem.

Köpte två 1300 mAh från Kaffebrus. Har för mig att de gick på 299:- tillsammans. De har fungerat utmärkt, även om de inte har samma kapacitet som pentax originalbatteri. Kapacitet per krona blir i alla fall i mina ögon mycket prisvärt.
mvh
Göran, Linköping

Ansmann

Jag har ett original och ett Ansmann och jag måste säga att "piraten" står upp bra mot originalet. Jag märker faktiskt ingen större skillnad. Kan kanske visa sig när det börjar bli kallt ute eller om ett år eller två då det varit uppladdat och urladdat ett antal hundra gånger, det är kanske då man märker skillnaden? Men jag hatar att betala ett original till när jag får två pirat för samma pris och då kan man ställa sig frågan: Är det värt pengarna?

Blev ett från Kaffebrus

Tack för alla inlägg i tråden, blev till slut ett batteri från Kaffebrus, tiden får visa hur bra det är i jämförelse med originalet ;-) Iaf skönt att ha ett extra batteri med sig när man går ut och plåtar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar