Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Externa/slav blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

RB-horizon

Ny medlem
befinner mig i en jobbig sits. Äger inte bil och måste därför försöka sätta ihop ett mini-studiokit som går att släpa med på en Vespa.
Var dum nog att sälja bort min speedlite 430EX med stativ och paraplyhållare så nu står jag helt utan. Skjuter med Canon men ska ju inte ha blixten monterad på kameran utan kör via trigger så det verar inte finnas nåt tvång om att de ska vara märkeskompatibla så länge de har slavläge och funkar med trigger.

Vad rekommenderar folk som vettiga slavar? Har hört bra saker om SB-800 till nikon men de ser ut att vara ganska dyra även begagnade. Sigma? Sunpak? Ebays kinablixtar?
Hjälp. kommer behöva minst två och sitter på en ganska begränsad budget så jag behöver seriös hjälp

Senast ändrad:
Jag gillar Sigma 500 Super, som är rätt billig bagagnad nu när 530 har släppts. En tusing ungefär. Den är ju stark och har dessutopm inbyggd slav funktion ( optisk ) vilket är praktiskt om man inte har tillräckligt med mottagare vid studiofoto eller så.

jo jag har hört positiva saker om dem med, nu återstår ju bara problemet med att hitta dem. Då de är så pass bra så verkar folk sitta på dem och inte vilja sälja dem, vilket känns lite drygt för mig.

Meningen är ju att jag ska kunna sätta upp "studioljus" i stort sett vart som helst och har ju två triggers (dvs två olika uppsättnigar).

har fått pejl på två styck pentax sigmor (eller hur man böjer det) 500 Dg super för 1400kr/st låter det som ett bra pris?

blir ju kanske en 500ing till på två billiga stativ, ytterligare en på paraplyer om jag inte använder dem från mitt studiokit och sen triggerfot då de tydligen saknar sync uttag

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar