Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Externa hårdiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
Fick ett samtal i morse av min sambo..
- När jag stog i badrummet så hörde jag att det poffade till två gånger i sovrummet... lät precis som när man poppar popcorn.
- jaha?!!...
- Det lucktade bränd elektronik som.. jag tror det är datorn som spökar?!

Gissa om jag han börja tänka... alla bilder? jag som inte har någon backup!! vafan har jag tänkt med...
Väl hemma så verkar allt vara i sin ordning och datorn fungerar bra? Ska gå igenom allt som kan poffa i sovrummet =)

Så mina sista kroner ska jag nu åka ner till centrum och köpa mig en extern hårdisk för iaf kunna ha en backup.
Ska även bränna ut dom viktigaste bilderna

Läser dock att många har haft problem med externa hd som kraschar osv. Finns det märken man bör avstå ifrån? Har ni någon hd att rekommendera?
Tacks för svar!

Läser du det här och inser att även du saknar en backup så föreslår jag att du fixar en snarast... En datorkrash kan hända när som helst
 
Skönt att det inte var datorn som pajat ... men som sagt backup är förstås bra!! Jag har inga märkestips att ge dig, är faktiskt mest nyfiken på vad det var i sovrummet som lät poff och luktade bränd elektronik, låter inte så trevligt!
 
Inte stor skillnad på märken!

Betalar du mer får du en låda med borstad aluminium, betalar du mindre får du en i plast.

Hårdiskarna som sitter i lådorna har givetvis olika tillverkare, men jag har inte märkt någon skillnad där något märke är bättre än det andra och jag har bytt ett hundratal genom åren. Tycker dock att hållbarheten har minskat med hastigheten och storleken de sista åren, men det är inget att bry sig om. Värme är den största boven och då kan iofs en låda i borstad aluminium hjälpa till med kylningen :)
 
Jag har tre stycken Maxtor i olika storlekar 250 -500 Gb, kan inte säga att de är bäst i världen men den äldsta är cirkus 4 år. De går inte dagligen, de är backuper men de har fungerat oklanderligt. De är inte så värst dyra heller. Jag har också en ganska stor Lacie, funkar också utan problem. Har/hade en "One" som har packat ihop och lämnat in, tror inte märket finns längre.
Us
 
Jag har en western digital mybook studio edition den fungerar bra, en sak att tänkta på om du har en mac är att köper du en med firewire får du lite bättre fart samt möjligheten att boota från den om ditt system krachar!
 
Hej.
Jag har en Packard Bell som krånglar rät mkt (orkar inte beskriva, den är bara dum). Köper nog gärna kanske en Maxtor nästa gång.
 
Jag har tre Lacie som alla funkat bra hittills.

Ska du bara ha den för backup kan du köpa billigt med bara USB. Ska du jobba mot den på andra sätt rekommenderar jag firewire eller ännu hellre E-SATA.

Själv jobbar jag mot dom interna diskarna och knäpper bara på den externa för backup ibland, så jag nöjer mig med USB.
 
Western digital fungerar bra för mig, har mybook en 250 gb och en 500 gb, bra prestanda och oklanderlig funktion hittills...
 
Halloj

Tänkte delge mina erfarenheter kring ämnet.

Jag har två LaCie-diskar som båda har krashat, varför jag inte kan rekommendera den tillverkaren.

Idag har jag tre WD och en har varit med i 1,5 år och den andra i knappt ett år, båda går jättebra. Notera dock att de agerar backupdiskar, så dom står inte och river dygnet runt.

Har även en Passport som hängt med ett år och som fungerar klockrent.

Så WD kan jag rekommendera av erfarenhet. Har även WD som interna diskar och dom går finfint.

Samsung skall enligt många vara ett säkert kort också.
 
Tim_82 skrev:

Läser du det här och inser att även du saknar en backup så föreslår jag att du fixar en snarast... En datorkrash kan hända när som helst
Backup är oerhört viktigt att sköta rätt.
På min tid som servicetekniker på en större ADB-avdelning med cirka 3000 terminaler/PCs uppkopplade mot våra stordatorer förklarade vi alltid för våra PC-användare att "en backup kan vara bra att ha, inte OM utan NÄR hårddisken kraschar"! För det gör den! Förr eller senare!
Och är det "ovärderliga" bilder/dokument det handlar om så bör man ha minst tre generationer av backuperna.
 
Så när du väl har din nya externa hårddisk upptäcker du att det inte bara är att kopiera över alla filer. Det som behövs är en typ av backup-program. Jag kör Synctoys från Microsoft.

Länk till MS

Det är viktigt att man väljer en metod som gör att man inte förstör backuppen då fler filer läggs till eller då man råkat deleta någon viktigt fil i mastern.

Det här var bara ett försök att tipsa om att inte bara köra copy paste från master till backup.
 
Externa hårddiskar har oftast en inbyggd funktion som gör att den hamnar i viloläge och slutar rotera om den inte används på en stund.

Jag har en Maxtor och en Western Digital som båda fungerar på det sättet.

På så sätt kan man ha dem inkopplade i exempelvis en filserver (en dator som ej behöver ha någon monitor och som bara hanterar filer och annat skoj).

Endast när operativsystemet i filservern vill komma åt dem dem så snurrar de igång.

På detta sätt får de lång livslängd då de bara är på en bråkdel per dygn.

Det går att konfigurera filservern så att även interna diskar fungerar på detta sätt. Det sparar både livslängd och energi/miljö.
 
Eller gör som jag... har en 2.5" HD som jag bara tar fram när jag backar upp. På det viset sliter jag inte på HDn.
Alla bilder ligger i min dator och på 2.5" HDn. Sannolikheten att båda kraschar samtidigt är minimal.

/Rommél
 
Thomas Olinger skrev:
Så när du väl har din nya externa hårddisk upptäcker du att det inte bara är att kopiera över alla filer. Det som behövs är en typ av backup-program. Jag kör Synctoys från Microsoft.

Länk till MS

Det är viktigt att man väljer en metod som gör att man inte förstör backuppen då fler filer läggs till eller då man råkat deleta någon viktigt fil i mastern.

Det här var bara ett försök att tipsa om att inte bara köra copy paste från master till backup.

Tack för alla svar!
Jag hängde inte riktigt med i ditt resonemang i varför man inte bör kopiera/klistra bilderna mellan hårdiskarna?
 
Jag har 3 Maxtor 500G som jag kört några år nu.
En körs dagligen och 2 fungerar som backup, en hemma och en på annan plats. Har fungerat utan problem och det medföljer backup program.
 
Tim_82 skrev:
Tack för alla svar!
Jag hängde inte riktigt med i ditt resonemang i varför man inte bör kopiera/klistra bilderna mellan hårdiskarna?

Nackdelen är att man inte kan veta att kopian innehåller exakt samma data. Det är ganska stor risk att viss data blir korrupt om det är stora mängder som kopieras. Operativsystemet rapporterar inte detta. Över nätverk är det ännu större risk.

Det man då vill kunna göra är att jämföra datat efter kopieringen så att den gått rätt till. Och då menar jag inte kika igenom alla bilder manuellt. Det finns metoder för detta och en är "MD5 checksum" som analyserar filer och skapar en 32 tecken lång sträng (hexadecimalt).

Sådana metoder används bakom kulisserna i olika backup-program. Därför är det stor skillnad.
 
Märket som står på den externa disklådan har inte nödvändigtvis så mycket att göra med vem som har tillverkat själva disken. Rekommendationer baserade på märket på burken är alltså inte så mycket värda.
Hitachi, Seagate och Western Digital tillverkar de allra flesta diskar som säljs, ofta under andra namn.
 
Ang. kontroll av kopierat data

Tänkvärt det där med att kolla så kopian innehåller all data.

Vet någon om Microsofts SyncToy är att räkna med i det avseendet? Den ger en snabb rapport där det meddelas hur många filoperationer som var ok resp. falerade, men hurpass noggrann är den kollen tro?

Och hur är det i Nortons Ghost, där har jag för mig man kan bocka för en ruta som heter "Verify data after backup" eller något sådant, är den fullständig enligt tidigare resonemang om att jämföra kopierad data så allt är rätt? (Kryssar ni alltid i denna ruta, det ger ju ungefär dubbla backup-tiden om jag minns rätt)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.