Annons

Extern undervattensblixt till Canon Powershot

Produkter
(logga in för att koppla)

morfius

Aktiv medlem
I somras när jag var i Indonesien och dök, så såg jag att det var en annan dykare som hade en extern UV-blixt till sin digitala kompaktkamera (IXUS). Då kompakta digitalkameror inte har möjlighet till att använda sig av en extern blixt så hade man löst det genom att den externa blixten löses ut med den inbyggda i kameran. För att få upp blixt ljuset till den externa blixten så hade man en skiva framför och utanför undervattenshuset, vilket var förbunden med en optisk kabel.

Är det någon som vet vad jag pratar om, och vart man skulle kunna hitta en sådan blixt utrustning. Har tänkt montera den på min Canon Powershot 510.
 
Det här med att ordna extern blixt under vattnet har jag funderat ett tag på.
Jag har en canon A70 och till den har jag en Soligor slavblixt DG-280AZ (cyberphoto ca 700 kr). Slavblixten köpte jag för att ersätta den interna blixten i A70:an för vanlig fotografering inomhus, vilket fungerar bra.
Då jag också har ett undervattenshus till kameran så har funderat på någon lösning för att få med blixten under vattnet. Alternativen som jag har kommit på hitills skulle kunna vara någon form av påse från Ewa-Marin, fast det är på gränsen att blixten går in i de små och lite billigare påsarna. Vad jag egentligen skulle vilja ha vore en tät plastbox med plexilock (IP67 klassad?) som man kunde stoppa in blixten i och sedan sätta fast på en arm fäst i UV-huset. Har kollat på ELFA men inte hittat något lämpligt. Någon som har ett bra förslag för att lösa detta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.