Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern iomega hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag sitter med en kompis och försöker sortera gamla bilder. Hon har en iomega hårddisk, när jag försöker kopiera filer hittas den inte. Ser att det finns en Virtual CD enhet (G:) med Iomega Encryption Utility som kommer upp hela tiden. På H: finns själva hårddisken. Vad är Iomega Encryption Utility ??? När jag googlar verkar det vara något gammalt. Jag trodde bara att det var en extern hårddisk som man kan läsa från, men det verkar inte gå.
Tacksam för hjälp, får bara massa fel att den inte hittar filer när jag försöker kopiera. Jag är mycket datorvan,

copy_ERR_4.JPGcopy_ERR_5.JPG

Lotta

G: borde vara en egen partition med ett program från iomega för att kryptera något, antagligen hårddisken. Frågan är om det använts när filerna lades in på hårddisken och det orsakar problemet med kopieringen nu när du vill hämta ut filerna?

Men jag är ganska osäker här, spontant känns det snarare som att om de var krypterade borde du antingen inte se något alls eller så borde du kunna kopiera filerna men de är oanvändbara fram tills de dekrypterats.

Jag avskyr installera program jag inte behöver så de kan nästla in sig i windows i vissa fall och lämna spår efter sig även om man tar bort de men om det fortsätter bråka skulle det antagligen vara värt att testa installera det och se om det ger dig något verktyg för att komma åt innehållet.

Jag har inte använt Iomega (som väl tyvärr inte finns kvar längre) men det ser ut som ett av dessa leverantörsspecifika krypteringsprogram som levereras med diskar och USB minnen. Antar att H: inte går att läsa ut något vettigt från alls?

Min gissning är att man behöver köra / installera .exe filen (om den inte redan är installerad) och sedan via den applikationen komma åt filerna. Förutsatt att man har det lösenord som sattes en gång...

Den här typen av program bör enligt min mening undvikas - är bara en risk för framtida problem.

Jag har inte använt Iomega (som väl tyvärr inte finns kvar längre) men det ser ut som ett av dessa leverantörsspecifika krypteringsprogram som levereras med diskar och USB minnen. Antar att H: inte går att läsa ut något vettigt från alls?

Min gissning är att man behöver köra / installera .exe filen (om den inte redan är installerad) och sedan via den applikationen komma åt filerna. Förutsatt att man har det lösenord som sattes en gång...

Den här typen av program bör enligt min mening undvikas - är bara en risk för framtida problem.

mata_ut_iomega.jpg

Nya enhetsbokstäver, har fler enheter inkopplade sedan sist.

Jo det går att läsa bilder från M: själva bilderna, men bara en stund. Det var när jag kopierade från M: till en annan disk som jag fick massa fel att sökvägen inte fanns efter ett tag. iomegan har mest använts som backup hårddisk.
Iomega_HDD_extern
och virtual CD verkar höra ihop. Kan inte mata ut själva hårddisken som ses ovan. Har inte använt något lösenord.

Vill bara kunna läsa bilderna! Tack för input.

Bilagor

• mata_ut_iomega.jpg
    mata_ut_iomega.jpg
    18.4 KB · Visningar: 2
Har du provat att öppna en bild (eller flera samtidigt) inifrån ett bildedigeringsprogram? om det hinns med kan du sedan spara den på hårddisken?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar