Annons

Extern hårdisk med minneskortläsare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MarS

Medlem
Ja jäklar.. smart som man är kom jag ju nu på att det kan ju vara bra att ha någonstans att lagra bilderna man tar medans man är nere i thailand, i nödfall får jag ta med mig laptopen men skulle gärna slippa det.

Är det någon som har några erfarenheter och/eller vet vad man kan få tag i något liknande: http://www.pixmania.com/se/se/319036/art/neonumeric/harddisk-40-gb-extern-min.html

Skulle kunna beställa men eftersom jag sticker nästa fredag är det knapert om tid med leverans och så...

Så typiskt att jag inte tänkte på det förens nu..

Snabba tips uppskattas ;)
 
Den där zebra, fattade aldrig riktigt men va det inte bara ett skal?

Dvs. att man fick köpa en hårddisk separat själv sen eller via dom?
 
Minneskort börjar bli så billiga att du kanske hellre skall köpa några gig minneskort. Enklare och säkrare än neheter som du skall flytta bilder till och från.
I Thailand finns det billiga kort, men köp gärna hos någon riktig fotoaffär och märken du känner till.
Prova också gärna i kameran att det är det som står på kortet.
 
Ska du ut och resa så kanske en HD och ett stort minneskort är en bra kombo. Om minneskortet räcker för en dags fotografering typ 2 - 4 GB (ca. 200-400 bilder vid 10 megapixel) så går det att på kvällen föra över bilderna till Hårddisken för permanent lagring.

Har funkat bra för mig i alla fall.

Kan någon recensera Zebradisken?
 
Jag har haft ett antal såna diskar, började med digitalwallet, x-drive, tripper o nu sen jag pekade ut.

Jag kör med både och, dvs har 9st 2GB kort så det räcker ca 14 dagar i raw med de kamror jag haft till bla Thailand (d30, D60, 300D, 350D)

Så jag använder disken till två saker:
1. Ren backup
2. När jag kommer hem så tömmer jag den, inte korten, med Breezesys.com : s downloader pro. Bilderna sorteras då i egna mappar per dag, inga dubletter.

PD70X har en enda funktion, kopiera mitt minneskort i princip.
Men den har en till viktig funktion, den kan formattera sin egen disk också, med de andra jag haft har man varit tvungen ha windows 98SE för att formattera den inbyggda disken.

PD70X är också enormt mycket snabbare på att tömma ner bilderna än de andra jag haft, den tar vanliga 1,5 voltsbatterier, den laddar laddbara batterier med sin egen eliminator.

Roine
 
nls skrev:
den där har jag och kan rekomendera. har använt den på bland annat festivaler och ska ha den med till sydostasien nu i dagarna.

Ok, har inte sett någon "live" men uppfattar det som att man stoppar i kortet direkt i läsaren?
Tycker det skulle kännas lite olustigt bara att inte till 100% veta att överföringen gått bra innan man raderar bilderna från kortet. Hemska tanke om man kommer hem och inga bilder finns lagrade!
 
man stoppar in kortet i apparaten och trycker på copy-knappen och tittar på när procentmätaren i lagom takt tickar uppåt! done! :) har inte varit med om att den har hängt sig eller så. och man ser hur många gb ledigt det är kvar, så man ser alltså att nånting har fyllt upp den, men superdupermegabombsäker kan man väl aldrig vara, som med det mesta här i världen.
 
Jag kan rekommendera Epson P-2000/4000. Min Epson P-2000 är utmärkt. Skärmen är bra nog att jag kan redigera mina bilder. Har användt den mycket på långa fjällturer och expeditioner. Ger mig en säkerhets kopia om ett minneskort strular. Enda nackdelen är den begränsade batteri tiden och dyra extra batterier. Men om du har tillgång till el, så kan du enkelt ladda den.
 
Ok tack för era synpunkter!
ANledningen till att jag fastnade för Amitechen var främst det låga priset. Sen är det klart att en skön färgskärm inte är fel men då kostar det också ett par tusenlappar med. Är i första hand lagringskapacitet jag är ute efter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.