Annons

Extern hårddisk + Mavericks + Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

popunonkok

Ny medlem
Hej

Jag har ett bekymmer som jag hoppas få lite hjälp med här.

Så här ser det ut för mig.
Jag kör Lightroom på min MacBook där jag har bilderna på en extern hårddisk.
Jag har en gammal hårddisk på 500GB som idag fungerar som andra disk (Backup) och en WesternDigital 2TB som agerar första disk (Som jag jobbar från).

Jag har nu 2 problem. Det första är att jag nyss köp ny dator. MacBook pro med Maverics. När jag kopplade i den nya WesternDigital hårddisken så funkade det bra ett tag sedan "försvann" den och avslutades oväntat. När jag sedan googlade så såg jag att fler hade haft problem med WD och Maverics. Sedan dess har jag inte tordas koppla den till den nya dator.

Anledningen till att jag inte tordas testa är att jag har ett antal bilder som inte rymts på min backupdisk.

Såååå... Nu är jag ute efter en ny extern hårddisk som jag kan ha som backupdisk (eller som arbetsdisk).

Vad ska jag köpa? Jag har läst så mycket på Internet men det är ingenstans hittar jag riktigt svar på mina frågor så jag testar här.

Jag har även kollat lite på NASar men jag vet inte riktigt vad jag ska ha.

Så, all input jag kan få är jag tacksam för.
 
Nu med nya datorn tycker jag absolut att du ska köpa en disk med thunderbolt och köra som primär arbetsdisk. Stabilt och snabbt. Jag har ett par externa LaCie med bilder. (Båda med två fysiska diskar var. Den jag jobbar med konfigurerad för hastighet och den andra som automatiskt backar upp konfigurerad för säkerhet.)

Det fins massor med märken på diskar. Klart fler än det finns fysiska tillverkare. Men jag har aldrig haft problem med vare sig drivrutiner, kompatibilitet eller chassin (inkl kontakter och ström) med LaCie så nu har jag gått över till att köra enbart deras diskar. Vänder jag mig om här på kontoret kan jag se flera WD-diskar som står på hyllan och samlar damm, då det slutat fungera stabilt. Om det är otur eller kvalitetsskillnad vet jag ju inte, men jag chansar inte med lagring av bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.