Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt...

Produkter
(logga in för att koppla)

dayu

Medlem
Hej har just fixat en externblixt, speedlite 380ex, till min eos 400D. Nu undrar jag hur man får till så att blixten kmr liiite efter man tryckt på knappen för o ta bilden? ska fota på en fest o vill som få lite rörelser i bakgrunden medans personerna framför kameran blir skarpa. har testat på menyn osv men får inte till de... någon som vet ??

Mvh Gunnar

lägg blixten på andra ridån. gå in i 2:a verktygsmenyn så finns det en kategori som heter egen programering. där bläddrar du tills du hittar "blixt synk" eller nått sånt.

ok, gjorde de förut men märkte ingen skillnad men de kanske ska vara lite mörkare då... för visst märker man inte någon skillnad då man tar de, dvs att blixten kmr lite efter...?

Man måste använda en längre slutartid, kanske heter nåt med "slow sync", eller ställ slutartiden manuelt.

aaah oki, fick till de nu. sänkte slutartiden.. kanon =) tack så otroligt mke för de snabba svaren =)

weeee

dayu skrev:
Hej har just fixat en externblixt, speedlite 380ex, till min eos 400D. Nu undrar jag hur man får till så att blixten kmr liiite efter man tryckt på knappen för o ta bilden? ska fota på en fest o vill som få lite rörelser i bakgrunden medans personerna framför kameran blir skarpa. har testat på menyn osv men får inte till de... någon som vet ??

Mvh Gunnar

Ingen anledning att ha blixten efter du tryckt på knappen. Risken är att motivet flyttar sig när väl blixten kommer och då får du inte den bilden du tänkt dig.
Ljusmät på bakgrunden, och underexponera lite, samtidigt som du ökar på blixten lite. Lite längre tider gör inget för att få skarpa bilder, blixten ser till att frysa huvudmotivet.
Finns massor med forum som handlar om "mingelbilder"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar