Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

anni_882

Ny medlem
Är totalt nybörjare på fotografering och köpte i höstas en Canon eos 100D, i julklapp fick jag en extern blixt (Sigma EF-530 DGSTEO-ETTL). Men jag vet inte riktigt hur jag ska använda den på bästa sätt. Hade hoppats att kunna ha den bredvid kameran, alltså ansluten via sladd men det går inte med denna blixt eller..? Tycker inte bilderna skiljer sig så mkt från bilderna med den interna blixten. :S Riktar jag blixten uppåt så blir inte bilderna skarpa nog - jag måste rikta den externa blixten rakt på objektet.

Det går med en ttl-kabel. Dessa finns i upp till 10m på ebay. Dock går det inte med vanlig pc-synckabel.

Om du riktar blixten uppåt måste du ha ett tak (helst vitt) som ljuset studsar mot, annars gör det ingen nytta. Har du inget bra tak brukar det alltid finnas något i din närhet som går att använda. En vägg, en affisch, en bit papper, vad som helst som har lite större yta och en passande färg.

Edit: Kolla in denna hemsida http://www.strobist.blogspot.com/. Där finns det massor av matnyttigt om man vill lära sig använda sin nya leksak.

Det bör i princip inte bli någon skillnad på skärpan om du riktar blixten uppåt eller framåt, har du kort exponeringstid och stor bländare kan det ju vara så att blixten inte räcker till när du riktar den mot taket, i så fall får du sänka exponeringstiden och/eller ställa in ett mindre bländartal dvs större öppning i objektivet.

Förmodar att blixten går att ställa manuellt, då kan du ju prova att sätta den på full styrka och rikta den mot taket och se om det blir samma som med ETTL som blev för mörkt vilket jag förmodar at du menar med att bilden inte blir skarp. Om det blir ljusare med full styrka manuellt kanske där är nåt fel med ETTL mätningen.

Har din kamera en knapp för ljusmätnings test? isåfall prova lite med den för att se ifall det blir bättre, (knappen brukar se ut som en stjärna på canons kameror, rikta kameran mot objektet du skall fota, tryck på den 1ggr (då skall blixten avfyras) innan du trycker av, klarar den inte lysa upp då så är det antingen fel på kameran eller blixten... ledtalet va ju inte så dåligt på blixten så det skall ju inte vara några problem att använda den...

å blixten råkar inte stå på manuell?

å btw, du menar 1000D va?

Är totalt nybörjare på fotografering och köpte i höstas en Canon eos 100D, i julklapp fick jag en extern blixt (Sigma EF-530 DGSTEO-ETTL). Men jag vet inte riktigt hur jag ska använda den på bästa sätt. Hade hoppats att kunna ha den bredvid kameran, alltså ansluten via sladd men det går inte med denna blixt eller..? Tycker inte bilderna skiljer sig så mkt från bilderna med den interna blixten. :S Riktar jag blixten uppåt så blir inte bilderna skarpa nog - jag måste rikta den externa blixten rakt på objektet.

Som nybörjare är det lätt att man inte vill "släppa sargen" och därför kör med kameran i läge auto (gröna rutan). Det är många gånger ett bra läge, man får ofta en "ok" bild. Om du gör det med blixten på så är det som du säger, det blir likt inbyggd blixt. Dock har du mer kraft i din externa blixt.

Blixten du fått är mycket bra och kan så mycket mer än så. Mitt lilla råd blir därför att du tar dig tid att läsa på lite om kamerans olika funktioner och lägen samt vad de olika inställningarna betyder. Prova efterhand nya saker och du kommer att få mycket glädje av dina prylar.
Det blir "ostadigt" och flera "fall" i början, men snart ska du se att du åker på "damernas fria åkning"... :)

Lycka till!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto