Annons

Extern blixt - varför blir det så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

piix

Aktiv medlem
Jag har köpt ett Phottix Strato kit ( http://kaffebrus.com/phottix-strato-24ghz-wire-wireless-4-in-1-trigger--1367.html ) med en sändare och två mottagare. Har dock stött på ett problem som jag hoppas att jag kan få hjälp med här. Mitt mål är att kunna styra en extern blixt och fjärrutlösa kameran samtidigt. Eftersom Phottix Strato klarar både att agera fjärrutlösare och blixtsync borde detta inte vara något problem!?

Först och främst. Kameran (Canon 40D) står på stativ och är är inställd i manuellt läge, med en slutartid på 1/200 s och bländare 8,0. Det finns även en extern blixt inställd i manuellt läge med en Phottix mottagare kopplad till sig. Om jag knäpper en testbild utan blixt visas en helt svart bild i kamerans LCD.

Om jag sätter sändaren i kamerans blixtsko och knäpper en bild till visas en klockrent upplyst bild i kamerans LCD-fönster. Den externa blixten avfyras nu samtidigt som kortet tas. Inga problem här, och precis som det bör vara alltså.

Problemet visar sig om jag kopplar den andra mottagaren till kamerans anslutning för trådutlösare, och använder sändaren som trådlös avtryckare. Sändaren befinner sig nu alltså i min hand, och triggar både kameran och blixten trådlöst. När jag knäpper ett kort med denna setup ser allt ut att fungera som förut, blixten slår och kameran tar en bild, men det som visas i kamerans LCD-fönster är en bild lika svart som om den skulle varit tagen utan blixt!

Varför blir det så här!?!?!?
 
Problemet är att du använder en sändare.
Nr du skickar signalen till kameran så skickar du oxå signalen till blixtarna.
Kameran tar en liten stund på sig typ nån hundradel innan den bländat ner, fällt upp spegeln etc och ridån kan öppnas. Under den tiden slår bixten och när ridån går upp så är blixtrande över.

Ska det där fungera så behöver du en sändare till i kamerans blixt sko som styr blixtarna och så behöver du använda två olika kanaler en för att styra kameran och en för blixtarna.
 
Jag skulle gissa att kameran och blixten inte smäller av exakt samtidigt helt enkelt. Det finns en fördröjning i en del av systemet, vilket så klart vore oerhört olyckligt.
Jag har själv funderingar på något liknande i framtiden, då jag i dag har ett system som bara triggar blixtar.
Har sett att det tydligen funkar med Pocket Wizard i alla fall, men då har vi en annan prislapp också...
Hoppas du får ordning på det. Kolla med Kaffebrus om de kan få fram något svar på frågan.
Du kan även testa med längre slutartider och se om du lyckas fånga upp blixtljuset då, eller om den helt enkelt brinner av innan kameran öppnar sig.

Edit: Ser man på, där hann du få svar medan jag skrev från en som visste hur det funkar :)
 
Tack för snabba svar!

Det var precis det här jag inte ville höra. Hela anledningen till att jag köpte just det här systemet var för att kunna styra kameran och blixtarna med samma utrustning :( Om det bara fanns något sätt att kompensera kamerans fördröjning...

Jag har även kontaktat Kaffebrus i samma ärende, får se om de kan lösa detta åt mig.
 
Du måste låta kameran utlösa blixten, så det blir en sändare/mottagare till eller en kabel (från dig till kameran, eller från kameran till blixten) ...
 
Jag har nu pratat med Kaffebrus och fått det bekräftat att det inte går att styra kameran och blixtarna samtidigt med Phottix Strato. Eftersom det inte stod i beskrivningen av produkten, har de erbjudit sig att byta ut den extra mottagare jag köpt mot en separat trådlös styrning av kameran istället.

En eloge till Kaffebrus för sin blixtsnabba support och sitt proffessionella bemötande!

Slutet gott, allting gott :)
 
De verkar vara på bra humör idag. Jag har oxå haft en reklamation idag som löstes lika snabbt och bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.