ANNONS
Annons

Extern blixt till D90 på remote, lyckas inte stänga av interna

Produkter
(logga in för att koppla)

kjpil

Medlem
Hej!

Undrar om någon kan ge mig en hint. Jag har köpt en extern blix SB-600 som jag har ställt in att köra på remote med min nikon D90, fungerar fint. Problemet är att jag inte lyckas stänga av interna blixten samtidigt som jag använder den externa. Jag lyckas bara välja, använda ingen eller båda. Någon som vet hur jag kör enbart den externa blixten?

I värsta fall för jag köra en tejpbit framför interna :(

Hej!

Undrar om någon kan ge mig en hint. Jag har köpt en extern blix SB-600 som jag har ställt in att köra på remote med min nikon D90, fungerar fint. Problemet är att jag inte lyckas stänga av interna blixten samtidigt som jag använder den externa. Jag lyckas bara välja, använda ingen eller båda. Någon som vet hur jag kör enbart den externa blixten?

Din interna kommer att vara aktiv. Tejpar du över den så fungerar inte den externa, eftersom kommunikationen sker med ljus.

Om du väljer -- som läge på den interna så skall den inte komma med i exponeringen (men gör det iallafall om du är fär nära motivet).

Hej!

Har du ställt in din interna blixt på commanderläge? det minimerar i alla fall uteffekten. Sen kan man köpa en "IR-panel" från nikon för 90kr http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=17169 att sätta framför den interna och fortfarande få bibehållen kommunikation mellan blixtarna, har själv inte testat denna, men kan vara värt 90kr

Tackar så mycket för tips!

Nu klarnade det :) Då ska jag börja med att sätta interna blixten på --, jag prövade lite snabbt snabbt men förstod inte då att den inte skulle komma med på bilden eftersom blixen fortfarande utlöstes. Jag ska köpa ett sådant skydd också och pröva skillnaden.

Jag upptäckte ett annat problem, jag kan inte sätta slutartiden på kortare än 1/200 när jag använder blixt, vilket verkar kunna bli ett ganska betydande problem eftersom jag vill kunna köra 1.8 och ta matbilder med kort skärpedjup. Vet ni om det är någon inställning som kan lösa detta?

Inställning e5: auto FP -> ON

Då kan du använda blixt som stöder CLS (Nikons blixtsystem, däribland SB-600). Det fungerar mellan bländartid 1/200 och 1/4000. OBS! Fungerar inte med den inbyggda blixten. Osäker hur det är i trådlöst läge.

I manualen för D90 på sidan 195.

Inställning e5: auto FP -> ON

Då kan du använda blixt som stöder CLS (Nikons blixtsystem, däribland SB-600). Det fungerar mellan bländartid 1/200 och 1/4000. OBS! Fungerar inte med den inbyggda blixten. Osäker hur det är i trådlöst läge.

I manualen för D90 på sidan 195.

Tackar!
Då fungerar det fint :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar