ANNONS
Annons

Extern blixt till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeffrey

Ny medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite råd om införskaffandet av en blixt.
Tänkte köpa en extern blixt till min Nikon D80 och mina viktigaste kriterier är
att den ska gå att sköta en bit från kameran. Har förstått att man kan använda commander läget på den inbyggda blixten för att trigga den externa, och då eventuellt sätta på ett skydd för den inbyggda. Så att bara ir strålarna lysser igenom och inte påverkar bilden alternativt att man köper en kabel.

Sen vill jag att den ska gå att sköta helt manuellt.
Har främst tänkt att använda den vid porträtt bilder för att få bättre ljussättning.Hade tänkt att köpa en liten softbox till den också.
Tänkte eventuellt längre fram köpa in ytligare en blixt för mer avancerad ljussättning

Blixtar jag funderar på är:

Sigma Blixt EF-530 DG Super

Metz Blixt 48AF-1 Digital
Metz Blixt 58AF-1 Digital

Nikon Blixt SB-900

Nikon Blixt SB-600

Vill helst inte lägga ut mer pengar än jag måste så
det lutar åt sigman,verkar vara stark och prisvärd.
Funkar den bra i Nikons blixtsystem,dvs skulle den funka med flera externa blixtar ?

Har annars hört att Metz ska göra dom bästa blixtarna.

En annan tanke är att slå på stort och köpa SB-900.
Men är den så pass mycket bättre än sigman att det är värt dom extra 2000:-?

Jag är ytterst tacksam för hjälp här.
Mvh Jeffrey

Vågar inte svara för de andra blixtarna, men jag är extremt nöjd med min SB-600. Funkar kalas att använda både på kameran och trådlöst. Är du inne på att ev köpa mer än en blixt kan du ju börja med en SB-600 o sen om du märker att det är kul/används mycket slår du ju till på en SB-900 nästa gång. Nikons blixtsystem är väl svårslaget vad jag förstått det som. Lycka till hur eller hur!

Tack för svaret!

Jag börjar också vara inne på att det nog är bäst att köpa en Nikon blixt då det tydligen kan bli problem att köra trådlöst fullt ut annars. Var och titta på en SB-600 i helgen och tyckte den verkade riktigt bra. Men jag ska försöka få tag på en SB-800 om det går tänkte jag. Annars får det bli en 600.

Jag hade helt klart köpt en Nikon blixt, jag tänkte som du, tyckte 900:an blev för dyr så jag gick till "min" fotohandlare som kunde göra ett jättebra pris på deras sista 800:a i lager!
Jag är supernöjd, skulle man vilja kompletera med fler blixtrar räcker det ju med 600:a blixtrar.

SB-600 är inget att satsa på om du har planer på att bygga ut blixtsystemet. Den går inte att använda som master.
Börja med en SB-800. Den går att använda som master. Dessutom ingår bouncer i priset.
Jag har byggt upp ett system med två SB-800 och en SB-900 som jag styr med en SU-800. Helt kalas :)

Tackar för tipsen!

Nu blev det så att jag hitta en butik som hade SB-800 kvar så det blev den. Har inte hunnit testa den så mycket än men den känns som ett bra val. Köpte även ett ir-skydd till den inbyggda blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar