Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt till D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_K

Medlem
Hej!

Jag tänkte köpa mig en extern blixt till min D50, har runt 2000 att röra mig med och är inriktad på begagnatmarknaden.

Jag vill i första hand använda blixten till sådant som Nikon kallar "kreativ ljussättning" eller liknande, dvs inte ha blixten på kameran.

Har några gånger lånat en kompis gamla blixt med en blixtkabel och några små kontakter som fästs i blixtskorna. (exempel: http://gazonk.org/~uv-henrik/are06_skutan15.jpg)
Det funkar ju ok, men det är trassligt och tidskrävande att behöva pyssla med kabel.


Det jag undrar är alltså:

Vilken blixt ska jag satsa på?

Hur går jag tillväga för att kunna ha blixten på andra ställen? Finns det tex billiga IR-triggers (inte SU-800) att köpa som passar till blixtarna eller är det kabel som gäller?

Hoppas ni kan hjälpa mig!
 
I alla fall Nikons blixtar (och säkerligen blixtar av andra fabrikat) kan du styra med den interna blixten på kameran. Du behöver alltså ingen extra utrustning för det. Du ställer in det i menyn blixtläge på kameran (heter så på D70 i alla fall) Sätt den till kommandoläge och välj vilket alternativ du vill ha där.
Vill du inte att kamerans blixt ska lysa på motivet kan du skärma av den med aluminumfolie eller något annat som gör att ljuset bara hamnar på den andra blixten och utlöser den. SB-600 ligger straxt över 2000 kr och är en bra blixt. Vill du sen ha fler blixtar som styr varandra köper du en SB-800.
 
FM trigger

Hej

Finns billiga triggers på Ebay,

Jag köpte ett kit med en trigger och 1 mottagare+2 extra mottagare, vart 470 kr inkl frakt+125 kr i moms och tull

Funkar helbra,

http://cgi.ebay.com/Digital-Wireles...6QQihZ007QQcategoryZ64354QQrdZ1QQcmdZViewItem

Detta är inte samma ställe som jag köpte ifrån, men sök runt lite så hittar du bästa pris.

Vilken blixt du har spelar inte så stor roll om du kör med dessa, bara du kan ställa lite olika styrka på dem så, finns massor med billiga blixtar att köra med.

Lycka till
 
trigger

Inte vad jag vet, möjligt att det finns, men inte till det priset antar jag.

Hade lite problem med mina grejer kan jag nämna till de som kommer köpa,

Fick de inte att funka i början.

blixtarna som var kopplade till mottagare blixtrade lite på random, Orsaken var att de var för nära varandra, måste ha dem minst 1 m ifrån varandra.

Sen var kontaktstifteti sändaren för kort för att få kontakt på min D50, jag tog fram lödkolven och plockade ut stiftet, lödde på en liten liten "klick" på toppen av stiftet,

Nu funkar allt klockrent, mycket nöjd med allting, total kostnad för mitt "blixt-kit" äv väl ca 1000 kr,

3 st beggade blixtar och 3 mottagare + sändare.

Funkar väldigt bra ihop, ska man ha flera blixtar nära ihop så kan man ju köra med slavtriggers på de andra, trigga dem med den som sitter på mottagaren.
 
Hej Henrik.
Tyvärr kan inte blixtrar styras trådlöst från D50 enbart. Måste ha en sk. Master vilket endast SB-800 kan vara. (vad Jag vet iaf) Har nyligen inhandlat en själv och den går lös på över 3 000 Riksdaler.
MVH
Thomas D50
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.