Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern Blixt till D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Jensmeister

Medlem
Hej! Jag är i behov av en extern blixt och nybörjare som jag är så har jag inte så stora krav ännu.

Blixten ska vara betydligt bättre än den inbyggda samt att jag inte vill lägga mer än 1500 på en blixt.

Jag har kikat lite på SB-400 och den verkar vara ett alternativ för mig, men min fråga är om det kommer märkas någon skillnad?

Jag håller med Karl!! SB-600 är såå mycket bättre än SB-400 (400an är inte dålig men den är väldigt enkel).
Det finns inte så mycket blixtar att välja på. SB-700 (2700 kr), SB-600 (1500 begagnad) och SB-400 (1200 kr) är de blixtar som är aktuella i ditt fall.

/Hannes

Jag säger som de andra.. Hellre en begagnad SB600 än en ny SB400.

Eller varför inte kika på någon piratblixt? D3100 saknar ju möjligheten till att styra CLS-blixtar, så det är ju mindre viktigt att vara märkestrogen.

jag har aldrig använt något annat än SB800/SB900 själv, men jag är CLS-nerd. Däremot såg jag http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N som ju för tillfället verkar vara en prisvärd grej?

Senast ändrad:
Skulle vilja slå ett slag för SB-400!

Beror på hur du har tänkt att använda blixten.
Jag köpte den till min D90 och det gör skillnad.

Ja visst det är en mycket enkel blixt som kanske inte har alla finesser eller samma styrka.
Men för min del och för mitt familjefotograferande ville jag bara ha en förbättring. Och jag visste att om jag köper en stor blixt blir det aldrig att den används. Att sätta på ett stort "periskop" på toppen av kameran tror jag inte skulle bli av så ofta om jag känner mig själv rätt.... Men SB-400 är väldigt liten och smidig...

Går inte att vrida men du kan vinkla upp blixten 45,60 och 90 grader tror jag det är...

Tror nog att den räcker gott och väl för glada amatörer :)

Man behöver ju inte gå och köpa en Audi A6 när man bara behöver en Skoda Felicia om man nu inte har obegränsat med pengar förståss ;-)

Härligt med lite feedback!

Största användningsområdet kommer vara att vinkla upp den i taket för att få indirekt ljus. Så där skulle ju SB 400 räcka. Dock kan det ju vara värt och leta lite efter en 600 för att ha fler möjligheter i framtiden.

Finns det några andra "kända" märken när det gäller blixtar? Inget måste att det ska vara orginal.

Jag säger som de andra.. Hellre en begagnad SB600 än en ny SB400.

Eller varför inte kika på någon piratblixt? D3100 saknar ju möjligheten till att styra CLS-blixtar, så det är ju mindre viktigt att vara märkestrogen.

jag har aldrig använt något annat än SB800/SB900 själv, men jag är CLS-nerd. Däremot såg jag http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N som ju för tillfället verkar vara en prisvärd grej?

Den blixten du länkade verkar ju vara prisvärd som sagt. Då är ju frågan om man ska leta efter en begagnad SB600 eller den andra.

Finns det något som jag går miste om om jag väljer DAF42/480 istället för SB600?

SB400 har en fördel som de andra saknar: den har inga inställningar förutom en avochpåknapp! Det är guld värt, när det gäller en pryl som inte används varje dag. Jag har sett mer än en sällanblixtanvändare som pillat i menyerna och kliat sig i håret. Inställningsmöjligheter är jättebra, om man behärska dem!

Men om detta är en fördel kan du bara avgöra själv.

Per.

PS. Läs KR:s smått religiösa hyllning här: http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

SB400 har en fördel som de andra saknar: den har inga inställningar förutom en avochpåknapp! Det är guld värt, när det gäller en pryl som inte används varje dag. Jag har sett mer än en sällanblixtanvändare som pillat i menyerna och kliat sig i håret. Inställningsmöjligheter är jättebra, om man behärska dem!

Men om detta är en fördel kan du bara avgöra själv.

Per.

PS. Läs KR:s smått religiösa hyllning här: http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

Tack för ett bra tips! Det kommer bli en SB 400 =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar