Annons

Extern blixt till Canon EOS 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

vackertord

Medlem
Hejsan! Jag har en Canon EOS 450d och fick igår en extern blixt som heter speedlite 300EZ....
När jag sätter på den på kameran och fotar så händer ingenting även om den är påslagen och jag nyss har bytt batterier på den..

Är det kanske så att man måste göra någon inställning eller vad är det jag gör fel när inte blixten slår av?

Titta i din manual till 450D,
troligtvis fungerar bara "EX" speedlite´s till din kamera, men det står i manualen

Den blixten är för analoga kameror. Du ska har en blixt som heter 'EX' tex 270EX, 430EX, 580EX etc

Du kan inte styra styrkan på blixten. Den blixtrar alltid med full kraft.
Vilket innebär att i många fall, om du använder den inomhus, kommer dina bilder att bli mer eller mindre överexponerade. Utomhus är det lite lättare, för där är avstånden längre, så det går åt mer ljus.

Rent allmänt: Tänk inte den tanken ens. Har du inte råd med en EX-blixt ska du inte köpa en EZ, utan spara mer pengar istället.

Oh, ser att du redan har den. Då måste jag nog tyvärr rekommendera papperskorgen, eller sälja till någon som till äventyrs vill ha den på en äldre kamera.

Vilken blixt till eos450D

Hejsan.. Är rätt ny på detta och funderar på en blixt till min 450D.. så vilken ska jag köpa? den nya 430EX eller 580EX?

Knep

Vet inte exakt hur kontakterna ser ut på din blixt. Jag har dock använt äldre blixtar genom att tejpa för kontakterna under och endast sett till att den stora kontakten i mitten varit otejpad. Sedan kör jag blixten i manuellt läge (kanske finns också på din blixt). Då kan jag styra blixtstyrkan genom det manella reglaget på blixten (1/1 1/2 1/4...). Du får säkert svar snart om detta fungerar även på din blixt.

Är rätt ny på detta och funderar på en blixt till min 450D.. så vilken ska jag köpa? den nya 430EX eller 580EX?
Väljer du bokstavligt talat mellan de två spelar det inte så stor roll. Det är styrkan i dem som är största skillnaden, samt att man kan svänga en 580 EX mer till höger.

Om du ska köpa nytt finns bara 430 EX II att välja på, då den ersatt 430 EX. Nya finns varken 580 EX eller 580 EX II, utan de har efterträtts av 600 EX-RT.

Rent allmänt rekommenderar jag i alla fall 430 EX II eller 580 EX II före någon av deras föregångare. Blixtarna av typ II har stöd för menyhantering genom kamerans display, och det är betydligt lättare när man är nybörjare. När det gäller 580 EX är den också lättare att råka elda upp vid alltför flitigt blixtrande än vad 580 EX II är.

Tänk på att 450d är väldigt liten. Man bör ha batterigrepp om man ska få någon form av balans om man väljer 430 eller större. Prova med en så får du se. Du kanske klarar dig med den mindre 270ex?
Hade en 430ex på 400d hus för länge sedan och det var inte bekvämt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar