ANNONS
Annons

Extern blixt och lång slutartid = suddiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en 430EXII och försöker ta snygga bilder med lång slutartid så jag fryser motivet och bakgrunden blir rörelseoskärpa. Men problemet är att alla bilder blir suddiga blixten "fryser" inte motivet. Jag sätter kameran på M sedan har jag stor bländar öppning och ca 1 sek.

Vad finns de för saker jag kan göra bättre?

mvh C

Öka andelen ljus som blixten står för förslagsvis genom att använda mindre bländaröppning. Var noga med att objektet inte flyttas ur fokus. Synka på bakre ridån. Det är tips som borde ge bättre resultat. Jag förstår i och för sig inte exakt vad som inte motsvarar dina förväntningar och vad dina förväntningar är men hoppas att mitt svar besvarade din fråga.

Jag har nyligen köpt en 430EXII och försöker ta snygga bilder med lång slutartid så jag fryser motivet och bakgrunden blir rörelseoskärpa. Men problemet är att alla bilder blir suddiga blixten "fryser" inte motivet. Jag sätter kameran på M sedan har jag stor bländar öppning och ca 1 sek.

Vad finns de för saker jag kan göra bättre?

mvh C

Om det är för mycket ljus i rummet kommer du se ghosting på människor som rör sig...
underexponera bakgrunden...

Men om jag har kameran på M och tar en mindre bländare höjs styrkan på min blixt automatiskt då?

mvh c

Men om jag har kameran på M och tar en mindre bländare höjs styrkan på min blixt automatiskt då?

Det tror jag inte. Men om du vill öka blixtljuset som når kameran så ska du naturligtvis ha större bländaröppning, inte mindre.

Det andra tipset (att det är ljust i rummet) är troligt. Att det blir rörelseoskärpa beror på att motivet även hinner exponeras av det omgivande ljuset i rummet. Då måste motivet verkligen vara stilla. Snabbare slutartid funkar också, men då får du kanske inte så mycket omgivande ljus som du önskar.

Livet är fullt av kompromisser!

Det är bäst om huvudmotivet befinner sig i skugga så att det enbart nås av blixtljus. Om du har fokus rätt kommer huvudmotivet bli skarpt medan en bakgrund belyst av allmänljus kan bli rörelseoskarpt.

Pekka är för övrigt ute och cyklar. TTL-automatiken i blixten strävar efter korrekt exponering. Det innebär att ifall du minskar bländaröppningen kommer blixten ge ifrån sig starkare ljus medan det övriga ljuset inte får lika stor andel.

Det bästa är att du testar olika kombinationer, variera ISO, bländare, slutartid och belysningssituationer (t ex huvudmotiv i skugga, i ljus, hela rummet mörkt, etc) ...

Okej! TTL-automatiken kompenserar den mindre bländaren med större styrka på blixten. (Var det här jag cyklade eller har jag fått mer om bakfoten?) Men det resulterar alltså i mindre andel befintligt ljus och jag antar Christian vill att omgivningens ljus ska hjälpa till att exponera. Varför annars en slutartid på en hel sekund?
Det kanske kommer lite feedback också från honom så småningom...

Albins idé om att synka på bakre ridån spelar ingen roll, det heller. Det styr bara var synliga rörelsestrimmor, eller vad man ska kalla det, ska hamna, inte hur suddiga de ska bli. Vilket ju verkar vara ditt problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar