Annons

Extern bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasS75

Medlem
Gokväll! Jag tänkte skaffa en extern skärm till min MacBook Pro 2017 när jag sitter och bildredigerar. Är en glad entusiast men har ambitionen att framöver kunna tjäna pengar på porträttfoto. Funderar på om jag ska skaffa en 24" eller 27". Någon som har bra input hur man ska tänka där? Tänker även på sittavstånd till skärmen? Har tittat på Eizo ColorEdge CS2420, 24 tum, 1920x1200 och en Benq PhotoVue SW270C 27 tum, 2560 x 1440. Någon som har ett annat tips så är de välkommet?

27" hade jag valt utan tvekan.
Annars är det väl plånboken som normalt styr. Men knappast i ditt fall eftersom du ändå funderar på en Eizo ColorEdge. Att just 24" i den serien är billigare säger väl en hel del om vad folk normalt väljer.... alltså inte 24"....

Jag sitter och funderar i samma banor. Dock har jag uteslutit 24” då det blir för litet att jobba med.

Jag har också tittat på BenQ SW270c som verkar ha fått gott omdöme. Det jag funderar på är om man kommer ångra upplösningen på 2K i förhållande till deras SW271c som har 4K?

eftersom jag skriver ut en del undrar jag också om funktionen ”Paper Color Sync” som färgmatchar din skärm med utskrift kan motivera det dyrare alternativet? Kanske kan vara av intresse även för trådskaparen med tanke på ambitionsnivån…

27" hade jag valt utan tvekan.
Annars är det väl plånboken som normalt styr. Men knappast i ditt fall eftersom du ändå funderar på en Eizo ColorEdge. Att just 24" i den serien är billigare säger väl en hel del om vad folk normalt väljer.... alltså inte 24"....
Ja, jag lutar också åt 27". Det jag funderar på är sittavståndet. Skrivbordet jag sitter vid är 60cm djupt. Funderar på om jag ska byta bordsskivan till en 80cm istället.

Jag sitter och funderar i samma banor. Dock har jag uteslutit 24” då det blir för litet att jobba med.

Jag har också tittat på BenQ SW270c som verkar ha fått gott omdöme. Det jag funderar på är om man kommer ångra upplösningen på 2K i förhållande till deras SW271c som har 4K?

eftersom jag skriver ut en del undrar jag också om funktionen ”Paper Color Sync” som färgmatchar din skärm med utskrift kan motivera det dyrare alternativet? Kanske kan vara av intresse även för trådskaparen med tanke på ambitionsnivån…
Kul att det är fler som går i samma tanker. Ja, mina tankar har farit mot 4K också men då jag uteslutande redigerar bilder och inte film så är det inte primärt för mig. Däremot Hade Paper color sync absolut varit att föredra då jag också vill skriva ut bilder.

Har i rådande stund satt en budget på runt 10000:- men får nog ta en funderare på den fronten. Har du någon input kring Eizos skärmar? Det ska ju vara väldigt bra men kommer med en högre prislapp. Tänker om det är värt att lägga lite extra för att få en Eizo-skärm.

Det jag funderar på är om man kommer ångra upplösningen på 2K i förhållande till deras SW271c som har 4K?
Personligen tror jag inte att det spelar ngn roll.
4K låter coolt.
Men det man normalt är ute efter är korrekt färgåtergivning.
Då är det bättre att lägga pengarna på korrekt färg än på många pixlar.
Zooma i bilden kan man göra ändå.

Jag är inte så duktig på skärmar men jag är sugen på en ny.
Den gamla är ändock 11 år.
Samtidigt så sjunger datorn på sista versen.
O skaffa en skärm som datorn inte kan driva är rätt meningslöst, bättre o vänta på kraschen.

Kul att det är fler som går i samma tanker. Ja, mina tankar har farit mot 4K också men då jag uteslutande redigerar bilder och inte film så är det inte primärt för mig. Däremot Hade Paper color sync absolut varit att föredra då jag också vill skriva ut bilder.

Har i rådande stund satt en budget på runt 10000:- men får nog ta en funderare på den fronten. Har du någon input kring Eizos skärmar? Det ska ju vara väldigt bra men kommer med en högre prislapp. Tänker om det är värt att lägga lite extra för att få en Eizo-skärm.

Jag har tänkt att Eizo går bort pga högre pris och BenQ verkar göra riktigt bra och prisvärda skärmar… men vet egentligen inte :D
Tänker ändå att 4K är mer framtidssäkert även om den bara är till för redigering av bilder just nu 🤔
Jag är mest rädd att jag ångrar mig…

Jag har tänkt att Eizo går bort pga högre pris och BenQ verkar göra riktigt bra och prisvärda skärmar… men vet egentligen inte :D
Tänker ändå att 4K är mer framtidssäkert även om den bara är till för redigering av bilder just nu 🤔
Jag är mest rädd att jag ångrar mig…
Ja det är sant angående 4K. Det är ju mer framtidssäkert. Personligen känner jag nog att om jag skulle titta på de pengarna som man får ge för en SW271c att jag skulle köra på en Eizo ColorEdge CG2730 utan 4K med automatisk kalibrering.

Benq har jättefina skärmar men Eizo har ju vad man läst satt en branschstandard med sina. De har även 5 års garanti. Har pratat med en del säljare som för båda fabrikaten och från samtliga så får man svaret att kan du lägga till lite mer så hade de valt Eizo. De är beprövade och har funnits med länge! Sen vill de ju självklart sälja dyrare skärmar men de säger att de håller en hög kvalitet och att man kan ha dem länge.

Jag har en Benq 270 4K och den fungerar utmärkt. Jag använder också en Dell ultrasharp 27 tum 2K som andraskärm. Båda har samma färgrymd. Väldigt svårt att se någon skillnad på bilderna efter att jag kalibrerat dem med Xrite Dislay Pro. Jag tycker att Paper color sync är användbart. Jag tror att om man är professionell bildhanterare kan Eizo vara en fördel eftersom den är självkalibrerande men annars kan man nog ha roligare för pengarna.Huvudsaken är att skärmen kan hårdvarukalibreras. Jag skriver ut på en Epson pro 3880 och med skärmprofil inställd på 120 Candela så brukar utskrifterna stämma med skärmen överraskande bra åtminstone med vissa paper och färgprofiler. Mvh Åke

Eizo har lång erfarenhet av proffesionella skärmar så jag litar mer på Eizo sedan inte mindre viktigt att de har 5 års garanti på skärmarna. Har själv 24” när den kom och är väldigt nöjd me den.

Kör på Eizo skulle jag säga, dom har mer erfarenhet inom bild/video området än Benq om man ser på vad dom har levererat inom sina områden.

Eizo har lång erfarenhet av proffesionella skärmar så jag litar mer på Eizo sedan inte mindre viktigt att de har 5 års garanti på skärmarna. Har själv 24” när den kom och är väldigt nöjd me den.
Ja, det verkar vara fantastiska skärmar när man läser om dem. Vilken modell har du?

Jag har en Benq 270 4K och den fungerar utmärkt. Jag använder också en Dell ultrasharp 27 tum 2K som andraskärm. Båda har samma färgrymd. Väldigt svårt att se någon skillnad på bilderna efter att jag kalibrerat dem med Xrite Dislay Pro. Jag tycker att Paper color sync är användbart. Jag tror att om man är professionell bildhanterare kan Eizo vara en fördel eftersom den är självkalibrerande men annars kan man nog ha roligare för pengarna.Huvudsaken är att skärmen kan hårdvarukalibreras. Jag skriver ut på en Epson pro 3880 och med skärmprofil inställd på 120 Candela så brukar utskrifterna stämma med skärmen överraskande bra åtminstone med vissa paper och färgprofiler. Mvh Åke
Tack för din respons Åke! Jag har lite att fundera över.

Hejsan ...
Kolla även Nec:s skärmar har haft min i några år Spectrawiew 2690 som fungerar kanonfint med hårdvarukallibrering fast med manuell mätning via kallibrator X-rite. Jag skulle rekommendera 27 tum för bildredigering, det är i mitt tycke ett väldigt bra format. Då jag funderat på att byta upp mig så har jag sneglat på EIZO, tyvärr ligger prisnivån ganska högt men man får mycket för pengarna i utbyte och 5 års garanti.
Lycka till med valet.

Jag har mer och mer börjat snegla på Eizos skärmar framför BenQ…
Hittade denna utvärdering av Eizo ColorEdge CS2731. https://imagescience.com.au/blog/the-eizo-cs2731-an-evaluation
Någon som har erfarenhet av den skärmen?

Detta är en sida så många börjat hänvisa till: Prad.de
Utav någon underlig anledning är sidan på tyska, men dagens webläsare är duktiga på att översätta (till engelska iaf).
Grundliga tester minst sagt.

De har även 10 i topp listor:

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto