Annons

expresstips, modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej alla glada!

Har fått i uppdrag att "studio" fota en tjejkompis på hennes möhippa. Det hela skall bli en kalender till den blivande maken där hon poserar i raffiga underkläder.

Bilderna kommer att tas i en lägenhet med befintligt ljus. Vad bör jag tänka på. Finns det några enkla knep? Bakgrund? Lampor? Mina gluggar är inga ljusstarka historier - vilken tror ni lämpar sig bäst?

Kitglugg 18-50 3.5-5.6
Zoom 28-200,3.8 - 5.6

Tacksam för alla svar!

M v h
Henrik

Förutsättningarna är ju inte direkt optimala...

Försöka skaffa fram något du kan styra ljuset med.
Tänk på bakgrunden.

Skaffa som minimum fram en vanlig kamerablixt som du kan slå i ett ljust takhörn bakom dig. Inget spännande ljus, men då är du i alla fall garanterad att få bilder. Jag skulle hålla mig ifrån lampor och grejer som gör att du måste hålla på och slåss mot skuggor, blänk, skakningsoskärpa och bristande skärpedjup istället för att koncentrera dig på bilderna.

Känner du ingen som du kan låna en ateljéblixt av? Det räcker ju egentligen med en enda blixt och ett paraply för att få en väldigt enkel ljussättning. Räcker långt....

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Det räcker ju egentligen med en enda blixt och ett paraply för att få en väldigt enkel ljussättning.
Och ännu en poäng med det är att det skulle göra upplevelsen av fotograferingen lite mer "professionell". Eftersom det är en möhippa skall det väl kännas lite kul för tjejen och då är det väl skoj om det inte är så vardagligt.

Med risk för att snöa in på blixtspåret...

Om ateljeblixt inte finns att tillgå eller du inte vill köpa en sådan så finns ju olika konstruktioner för att slå en vanlig blixt i paraply. Om du tänker dig ta porträtt i framtiden kommer du ha nytta av att skaffa dessa prylar ändå.

Då behöver du förutom blixt
Belysningsstativ (exvis http://www.scandinavianphoto.se/?44621)
Paraply (exvis http://www.scandinavianphoto.se/?42232)
Blixt/paraplyfäste (Lastolite gör en som jag inte hittar just nu)

Senast ändrad:
hbengtsson skrev:
Hej alla glada!

Har fått i uppdrag att "studio" fota en tjejkompis på hennes möhippa. Det hela skall bli en kalender till den blivande maken där hon poserar i raffiga underkläder.

Bilderna kommer att tas i en lägenhet med befintligt ljus. Vad bör jag tänka på. Finns det några enkla knep? Bakgrund? Lampor? Mina gluggar är inga ljusstarka historier - vilken tror ni lämpar sig bäst?

Kitglugg 18-50 3.5-5.6
Zoom 28-200,3.8 - 5.6

Tacksam för alla svar!

M v h
Henrik

om du inte gjort det innan så är detta fel tilfälle att börja lära dig ljussättning....
så skippa alla "studio" tankar.

Försök göra bra och snygga miljöbilder i stället...
Kanske en lampa för att "höja nivån" dvs kolla hur ljuset i rummet ser ut, förstärk det sedan med en lampa (bygglampa) som du studsar mot en ljus vägg.

Kör med så hög ISO din kamera klarar för den storlek på bilder du ska göra, Använd stora bländaröppningar, dvs 3.8-4.

Då får du kortast möjliga tider och kort skärpedjup.

Tänk på att använda det ljus som finns, tex från fönster. VÄND MODELLEN SÅ HON FÅNGAR LJUSET SNYGGT!! dvs ofta mot ljuset... eller snett mot..

Prova att fotografera siluett mot ljuset.

Jag skulle nog undvika helbilder, satsa på nära bilder, detaljer, ögon, spännen, spetsar, hud, blanda svv o färg.

Om du måste köra långa tider är det enklare för både dig och modellen att få stöd om hon ligger snyggt kurvigt och du fotar detaljer....

Bry dig inte om att redovisa plaggen eller hur hon ser ut, satsa allt på känslan, mycket nära bilder gör dessutom att du slipper en hel del störande miljö.

Lycka till!

/b

Glöm inte att kolla och dubbelkolla att hon verkligen är helt säker på att hennes kille kommer att gilla att hon låter dig göra dessa bilder till honom.... Många tjejer har misstagit sig på sina killar på den punkten genom åren.... fast det är klart, är han av neandertahl typen så hinner hon ju få reda på det innan vigseln...

Varför inte ramla in hos närmaste ateljéfotograf. Är fotografen inte helt insnöad på traditionella foton så kan det bli en rolig och annorlunda upplevelse. Dock kostar det några spänn men det blir garanterat annorlunda.

Såg att jag råkade länka till ett silverparaply..
Vitt skulle det vara. Ber om ursäkt.

Alternativt ett transparent.

Oj vad mycket svar - tusen tack!

Dessvärre finns ingen möjlighet att införskaffa extra ljusutrustning innnan. Dels p ga tidsbrist men även rent ekonomiskt. Jag har länge sneglat på att skaffa en extern blixt men aldrig slagit till - den hade nog suttit fint nu.

Jag hoppas att det befintliga ljuset och inställningarna skall räcka. Eftersom det är 12 olika bilder så vill man ju variera sig lite - och temat är sexigt (antar jag) så det här blir en stor utmaning för mig.

Jag sammanfattar enligt följande

Stor bländare för kort djup
Högt ISO tal för att kompensera ljus och minimera slutartiderna (men inte maxmalt ISO väl? Det blir för brusigt)

Eftersom det mesta kommer bli helkroppsbilder - är telen att föredra eller skall jag köra vidvinkel? Tele lämnar väl generellt kortare skärpedjup?

Funkar vita lakan som bakgrund? Dessa kan man ju softa till i Photoshop sen....

Skulle nog undvika bomullslakan såvida de inte ligger på en säng, det blir för lätt skrynklor för att de ska passa som bakgrund och dina objektiv är inte tillräckligt ljusstarka för att sudda ut bakgrunden i normala helkropps/halvkroppsbilder.

Du kan nog också skippa telet, skärpedjupet blir detsamma som med vidvinkel om telet gör att du måste stå längre ifrån för att få in helkroppsutsnittet. Med kortare brännvidd blir det också lättare att hålla objektivet tillräckligt stilla för att undvika skakningsoskärpa, något som du nog kommer ha nytta av eftersom ljuset ofta är förvånansvärt svagt när man plåtar inomhus utan blixt (speciellt om du vill undvika de högsta ISO-nivåerna för att slippa brus). Det du ska se upp med när du plåtar folk med vidvinkel är perspektivdistorsionen på de kortaste brännvidderna, kontrollera resultatet på displayen.

Lycka till! Det är ett svårt uppdrag du gett dig själv och lätt att förvandla "sexigt" till "billigt". Jag skulle nog, som Bertil föreslår, försöka hitta så rena befintliga miljöer som möjligt i lägenheten istället för att försöka bygga studiomiljöer med de resurser du har (har två miljöporträtt i mitt album).

Senast ändrad:
Du skriver ju klart och tydligt att detta skall vara inomhus.

MEN är detta helt uteslutet-

-Ut på någen enslig väg (eller annan ödslig plats) med modellen där iklädd raffset och några polare som håller upp någon typ av bakgrund borde väl ändå vara värt att ägna en tanke åt. Då har du ju bra ljus att leka med.

Bara en tanke.

Lycka till / Kenneth

Tack Will och alla. Jag tar med mig era tips. Jag har stativ och förutsätter att det bör användas i möjligaste mån? Fast vill man ha spännande perspektiv så blir det ju svårt...

Tänkte på det här med att hålla en röd ros - är det lite varning på det eller ett säkert kort?

Min sambo har lovat att jag får öva på henne ikväll - får se hur länge hon står ut :)

Sedan har ni rätt i att det är ett svårt uppdrag! Jag blev tillfrågad av arrangörerna till möhippan och sa givetvis ja! Det är ju mest tänkt på skoj och jag gör det kostnadsfritt - men eftersom kalendern skall tryckas så vill man ju ha så fint resultat som möjligt

I ditt läge skulle jag ha kanske tjugo olika poser klara att välja mellan.
Helt enkelt göra en utskrift med dessa och låta tjejen kolla på dessa.

Tack

Att ha poser klara var en bra idé!

Tusen tack för alla tips! Dags att öva - nu skall jag hem och klä av min sambo ;-)

Jag har en Hama studioblixt modell enklare du kan få låna gratis om du vill, har ett silver paraply till den. och synksladd. så du behöver ha en PC kontakt på kameran.

maila mig om du e intresserad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar