ANNONS
Annons

Exportera med historik i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag tänkte exportera lite bilder till en annan mapp. Saken är dock den att jag helst skulle exportera bilderna med bibehållen historik så att jag kan återvända till orginalbilden. Är det möjligt eller måste jag göra virtuella kopior på varje bild innan jag redigerar?

/M

Jag tror inte du kan behålla historiken när du exporterar eftersom historiken nog ligger i Lightroom:s databas, däremot kan du använda dig av Snapshot. Ta ett snapshot just innan du exporterar så kan du lätt återvända till det lägget bilden var i vid exporttillfället.

Jag förstår inte frågan. Du kan väl allt återvända till originalet i Lightroomm. Det har inget med exporten att göra.

Jag förstår inte frågan. Du kan väl allt återvända till originalet i Lightroomm. Det har inget med exporten att göra.

Ja, jo... det är klart, beroende på hur man gör.

Men säg såhär då. När jag importerar till Lightroom lägger jag i regel bilderna i en mapp för redigering. När jag får tid över går jag igenom en bunte bilder, slänger, redigerar osv.

När jag är klar exporterar jag dem till slutdestination. Nu är det som så att jag önskade mig kunna återvända till orginalbilden utan att ha bilden kvar i redigeringsmappen. Det vill säga: Att kunna exportera bilden med historiken kvar.

Normalt sett går jag aldrig tillbaka när jag väl är klar med bilderna men just de bilder det rör sig om har stort sentimentalt värde och därav också ett stort behov av "ångermånad".

Tydligare förklaring?

/M

Du kan ju flytta bilden till slutmappen, istället för att exportera den. Då borde ju allting följa med. Se bara till att göra flytten innifrån LR.

Du kan ju flytta bilden till slutmappen, istället för att exportera den. Då borde ju allting följa med. Se bara till att göra flytten innifrån LR.

Det är klart, det kan jag ju förstås göra. Dvs flytta manuellt, eller går det att göra via LR? Den funktionen har jag missat i så fall.

Det tråkiga (jobbiga, jag är lat...) är ju annars att jag måste döpa om bilderna manuellt...

Tror att du kan exportera som en katalog, då får du åtminstone med det som LR har sparat. Samla ihop bilderna i en selection och exportera dem så borde det funka.

Annars så förstår jag egentligen inte vad du vill uppnå... Det går ju att skapa selections och hantera dem på detta sätt istället för att lägga bilderna utanför LR... Mvh Peter

Tror att du kan exportera som en katalog, då får du åtminstone med det som LR har sparat. Samla ihop bilderna i en selection och exportera dem så borde det funka.

Annars så förstår jag egentligen inte vad du vill uppnå... Det går ju att skapa selections och hantera dem på detta sätt istället för att lägga bilderna utanför LR... Mvh Peter

Katalog funkar ju såklart. Silly me som inte tänkte på det. Resterande del av inlägget får du gärna förklara. Jag tror inte riktigt jag fattar...

vänligen
Mikael

Det är klart, det kan jag ju förstås göra. Dvs flytta manuellt, eller går det att göra via LR? Den funktionen har jag missat i så fall.

Det tråkiga (jobbiga, jag är lat...) är ju annars att jag måste döpa om bilderna manuellt...

Det är ju bara att använda LR's "filhantering", d.v.s. folderlistan till vänster. Du kan ju dra och släppa foldrar bäst du vill där. Eller dra och släppa individuella bilder från Library till önskad folder.

Jag är nog inte helt säker på att jag heller fattar vad det egentligen är du vill göra.

Det är ju bara att använda LR's "filhantering", d.v.s. folderlistan till vänster. Du kan ju dra och släppa foldrar bäst du vill där. Eller dra och släppa individuella bilder från Library till önskad folder.

Jag är nog inte helt säker på att jag heller fattar vad det egentligen är du vill göra.

Det jag vill göra är det du beskriver. Att flytta runt bilder med bibehållen redigeringshistorik.

Tack för hjälpen!

/M

Tror att det är besvarat. Annars kolla på LR sidor om Selections som säkert beskriver detta bättre än jag. Skott Kellby är en som förklarar detta bra, enl min uppfattning.

Det jag vill göra är det du beskriver. Att flytta runt bilder med bibehållen redigeringshistorik.

Tack för hjälpen!

/M

Bra att du löst det.

Jag undrar dock varför du överhuvudtaget måste flytta bilderna? Själv importerar jag dem till en mapp som böjar med datumet. Där ligger det sedan. I takt med att jag får tid går jag igenom dem. När jag går igenom och gallrar och redigerar så passar jag också på att ge dem "star rating". Alla bilder får minst en stjärna.

Vill jag hitta de bilder som jag ännu inte hunnit behandla så är de alltså de som saknar rating vilket är lätt att filtrera fram.

Normalt sett har jag inget behov att flytta bilder när det väl är importerade.

Bra att du löst det.

Jag undrar dock varför du överhuvudtaget måste flytta bilderna?

Jag håller med Anders! Varför flytta bilderna. Varför inte utnyttja smart collections/samlingar för att bygga upp ett flöde för vad som är redigerat etc...

Titta på denna länken så kanske du får lite idéer. Man behöver ju inte bygga upp flödet lika komplicerat.

Här är länken: http://www.beardsworth.co.uk/news/index.php?id=P1219

Jag har spelat in några videos där jag beskriver lite hur man kan arbeta med Collections för att hantera sitt arbetsflöde. Gå till kapitel 11: organisera och strukturera bilderna.

Här är länken: http://onmedia.se/Lightroom-kurser/lightroom-2-del-1-importera-strukturera-och-gr-urval.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar