ANNONS
Annons

Exponeringsräknare Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

strindberg

Aktiv medlem
Hej hej hallå.

En liten fråga.
kikat runt lite i forumen men kan inte hitta ngt svar..

Ngn som vet något bra program som kan kolla hur många exponeringar man gjort med sin canon kamera?

(Har 300D och är nyfiken.)

njae .... det går att nollställa det räkneverket så jag skulle inte förlita mig på det... såvida man inte har ägt kameran från början och aldrig nollställt.

och detta med antalet exponeringar så finns det tydligen(?) enbart möjlighet i 1D serien att kolla detta.

Finns nog lite i forumen om detta.

Stefan

defiant skrev:
hur kollar man det på en 1D då??

Frågetecknet i mitt tydligen innebär att jag enbart hört det sägas att man i en raw fil kan se något löpnummer eller liknande. Och detta görs med något program. Går säkert att finna i forumet. Polarn sålde sina 1d2:eek:r och köparen kollade upp på detta vis. Sen om 1d har den möjligheten kan jag inte svära på .

Stefan

robinandersson skrev:
det synns i filnamnet: min senaste heter 133_13325 och då har jag exponerat 13325 ggr...

På en Canon 300D så står den första gruppen för 100-tal bilder och börjar på 100. Den andra gruppen är fyra siffror. Så 133_3325 skulle innebära 3325 bilder tagna. 13325 exponeringar skulle bli 233_3325. Det är dock inte ett helt felfritt system utan kan knasa om man använder samma CF-kort i olika kameror. Min räkning hoppade från 196_9674 till 298_9898 pga detta och visar nu 10 000 exponeringar för mycket.

Katalognamnet verkar kunna ändra då man använder minneskortet i en annan kamera, t.ex. då jag använder mitt både i 300D:n och A85:an, även om jag formaterar kortet alltid då jag flyttar det.

MarkE skrev:
På en Canon 300D så står den första gruppen för 100-tal bilder och börjar på 100. Den andra gruppen är fyra siffror. Så 133_3325 skulle innebära 3325 bilder tagna. 13325 exponeringar skulle bli 233_3325. Det är dock inte ett helt felfritt system utan kan knasa om man använder samma CF-kort i olika kameror. Min räkning hoppade från 196_9674 till 298_9898 pga detta och visar nu 10 000 exponeringar för mycket.

hänger inte med riktigt, om det står som på min kamera 190_9020....blir det då...tja vad blir det?

Det blir 9020 bilder. Enklast sättet att tänka är att ta första siffran i första gruppen dra bort 1. Lägg sedan till de fyra siffrorna i sista gruppen. Vad som händer om nån lyckas pressa upp sin kamera i mer än 100 000 exponeringar har jag ingen aning om.

Efter 100.000´exp börjar räknaren om igen

Jag tror jag svarat på filnumrering med 10D, 20D, 300D ett antal gånger nu..

Mark har helt rätt...

Sebastian Skarp skrev:
Va?
Jag har en 300d och mina filer heter IMG_0001 IMG_0002 osv. och nollställs varje gång jag tömmer minneskortet.

Jag tror man kan ändra det i menyn.
"File numbering"
från
"Auto reset" till "Continuous"

De tror jag för vad skulle de annars vara...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar