Annons

exponeringsmätning m. blixt, eos 300

Produkter
(logga in för att koppla)

pettersson

Aktiv medlem
Jag fick av tomten min första systemkamera, en eos 300, och den har fungerat bra men det är en sak som jag har blivit mycket fundersam över.
Det är så att när jag ska plåta inomhus (ganska mörkt) så måste jag ju använda blixt (eller extremt lång slutartid) när jag ställer in på program automatik och trycker på "blixt- knappen"
så ställer kameran in en slutartid på 1/90 s och bländare 4.5 eller ngt. men om jag inte trycker ner "blixt-knappen" så blir det bländare 4.5 och slutartid på en halv sekund och upp emot ett par s.
Om jag istället kör med tids automatik och fäller upp blixten så blir det ingen skilnad på slutartiden mot om jag inte ska använda blixt om man då kör med blixt borde ju bilden bli överexponerad, likadant är det om jag använder bländar automatik (fast tvärt om).
Desutom är det ju bra att veta hur lång slutartid det blir.

Någon som kan hjälpa en nybörjare med detta problem???

Andreas.

"P"-läget med blixten uppfälld är samma som "grön ruta".
Kameran har en kortaste blixtsynk tid om 1/90 s. Allstå kan du inte använda blixt vid kortare tider än 1/90.
"M-läget" är helt och hållet manuellt. Det blir det du ställer in - både bländare och slutartid. Till din hjälp har du ju ljusmätaren som säger när du nått rätt kombination av slutartid och bländare.

Blixten i kameran är en s.k. E-TTL blixt. Det innebär att när du trycker på avtryckaren, så tänder blixten utan att slutaren öppnas. Blixtljuset reflekteras mot motivet och kamerans ljusmätare analyserar det den får tillbaka. Efter detta ställer den in lämplig styrka för blixten (som kan lysa olika strakt) avpassat efter bländare och/eller slutartid som du valt (M, Av, Tv). Slutaren öppnar, blixten går av igen och allt blir toppen!
-Allt snabbare än du hinner säga "filmburk"

För att klara av en ska i taget =)

Överexponering är ngt du absolut inte behöver oroa dig för, (om du inte gör en dundertabbe som "ska" överexponera dvs...)
Detta efterssom kameran är helt TTL-styrd (Thru the lens), och läser av hur mycket blixtljus det ska gå åt innan den stänger av.

I ditt fall innebär det att om du tar en blixt inomhus och kameran bränner av blixten, så ska den se till att styrkan & brinntiden är anpassad för den situationen.

Nästa fråga var att kameran inte verkade bry sig om att blixten var uppe eller ej.
Vet jag desvärre inte ngt svar på.
Har själv en Minolta och den ändrar tid&bländare om blixten aktiveras eller inte.

Antar att du står i tids/bländer auto och mäter ljuset med kameran mot ngt?
För då så ska du normalt märka en skillnad om du fäller upp blixten.

Vill dock låta lite av detta vara osagt efterssom det gällde en Canon,som jag inte har så mycket erfarenhet av.....men är det så jämt vill jag fan inte ha ngn i framtidne heller :rolleyes:

Får la hoppas ngn canonägare kikar här =)

/Tobbe

OK. Tror jag förstår men om jag i M- läget ställer in bländare 5.6 och tiden 1/6 s så ska det bli rätt just nu men om jag sen trycker upp blixten blir det då väldigt svagt blixt ljus eller inget alls, ska man ställa in 1/90 s eller hur gör man då, man vill ju inte ha tider på 1/6 s och man vill kanske inte chansa på slutar tiden heller, hur gör man då???

Andreas. :confused:

kaatman skrev:
"P"-läget med blixten uppfälld är samma som "grön ruta".
Kameran har en kortaste blixtsynk tid om 1/90 s. Allstå kan du inte använda blixt vid kortare tider än 1/90.
1/90s är snabbaste blixtsynk och man kan använda blixten från 1/90s till flera sekunder om man vill.
Synktiden anger den snabbaste slutartid där de två slutargardinerna (det är två st som åker åt varsitt håll) är helt i ändlägena samtidigt så att blixtljus kan projiceras på hela filmrutan.
Vid snabbare tider blir kanterna eller nåt ej heltbelysta.
Men det går utmärkt att köra med blixt på långa tider. Blixtljuset varar bara i nån tusendelssekund och kör man med lång tid får man in mer allmänljus som hinner registreras på filmen.

Jag tyckte inte att det gick nåt fortare med blixt än utan med slutar automatik bländaren instäld på 5.6. Det blev nog mest lite olika suddiga färger, jag tror absolut att slutartden blev för lång.

Andreas.

Jag brukar använda P-läget för att låta kameran föreslå en bländare/slutare som passar till det aktuella ljuset (*-knappen i M-läget fungerar lika bra (oftast bättre)). Den kombinationen som kameran föreslår räcker alltid även om blixten inte används. Inomhus blir det därför ofta kring en sekund och 4.0 inomhus.

Att fälla upp blixten i det läget skall därför inte ge någon blixtbelysning alls (ev bara en svag sådan), precis som du skriver.

Som jag förstått det hela, bör det vara så att om jag underexponerar genom att manuellt minska slutartiden (exvis för att undvika skakningsoskärpa etc som alltid blir med så lååånga slutartider), så ökar blixtens ljusstyrka för att kompenserara detta. På så sätt får man alltid ge en korrekt exponerad bild.

/Fredrik

Kolla i bruksen igen... Vill minnas att det var väldigt utförligt beskrivet däri.

Men M-läget är helt och hållet manuellt. Du kan ställa in 1/2000, f22 inne i en mörk garderob med ISO50-film.

I P så föreslår kameran en kombination av bländare och slutartid, i Av och Tv så ger du kameran ett värde och får det andra tillbaka - med hänsyn taget till blixt och annat.

Men i M-läget är det du själv som våldar in den slutartid, bländare och eventuell blixt du vill. Jag har svårt att tro att ljusmätataren tar hänsyn till blixten.

Men canon har garanterat behandlat detta i bruksen!

nu tänkte jag tjata vidare om det här.. på min eos30 funkar det såhär:

P - Används för vanlig blixtautomatik. Slutartid och bländare ställs in automatiskt (som med fullautoläget "gröna rutan")

TV - Här kan du ställa in en längre synktid än (i ditt fall 1/90s) Kameran ställer in bländarvärdet för normal exponering av bakgrunden medan blixtens ljusstyrka regleras för normal exponering av huvudmotivet.

AV - Samma som TV men kameran väljer tiden.

M - Du väler både slutartid och bländare manuellt. Huvudmotivet exponeras normalt av blixten och bakgrunden efter de inställda slutar/bländar värdena.

Borde fungera lika med 300:an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar