Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringsmätaren rör sig vid fokusering Canon 5d m3

Produkter
(logga in för att koppla)

Sued

Ny medlem
Helt plötsligt blir mina bilder felexponerade, mest mörkare... Upptäcker att när jag fokuserar med avtryckaren halvt nedtryckt rör sig exponeringsmätaren fram och tillbaka och vill inte stanna där jag vill! Även slutartiden verkar orolig och varierar stort i allra högsta grad. Vad kan vara fel? Kan det vara något jag kan åtgärda eller måste den lämnas in tror ni?

Ingen aning men jag antar att exp-mätaren sitter jämte AF-sensorerna i botten av kamerahuset och jag har jätteproblem med att det samlas damm där så att AF får tokfnatt med tiden. Svårt att inspektera eftersom sensorerna sitter nedsänkta i brunnar.. Manuell sensorrengörning så att spegeln lyfts - kolla ner i brunnarna med tandläkarspegel men akta så den inte kommer i kontakt med bildsensorn eftersom slutaren är öppen..

Det är inte så lätt som att du med halvtryck låser fokusen, men att exponeringsmätaren fortsätter mäta kontinuerligt tills du väljer att ta bild eller släppa?

Du änvänder AE-lås ifall du även vill låsa exponeringen, knappen med stjärnan vid tummen.

Edit:

Har en 5Dmk3 själv och testade lite snabbt. Min uppför sig precis som du beskriver och det är orginalinställningar.

Senast ändrad:
Om man råkar slå på spotmätning av misstag så kommer minsta rörelse att få dramatisk effekt på exponeringsmätningen..

Ingen aning men jag antar att exp-mätaren sitter jämte AF-sensorerna i botten av kamerahuset och jag har jätteproblem med att det samlas damm där så att AF får tokfnatt med tiden. Svårt att inspektera eftersom sensorerna sitter nedsänkta i brunnar.. Manuell sensorrengörning så att spegeln lyfts - kolla ner i brunnarna med tandläkarspegel men akta så den inte kommer i kontakt med bildsensorn eftersom slutaren är öppen..
Åtminstone hos 60D sitter den vid prisman. Hos 6D, 5D,5D II ändras ljusmätning beroende på fokusskiva och bör alltså sitta ovanför fokusskivan. Hos 7D sitter den här https://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/ZPOLYNETLCD.JPG

För det första så är det så, att om man kör med One Shot AF och evaluerande ljusmätning så är exponeringsinställningen låst så snart avtrycket är nedtryckt halvvägs. Då rör sig ingenting, hur du än snurrar på objektivet.

Vilket automatikläge kör du med egentligen? Det finns ingen exponeringsmätare annat än visning av slutartid och bländare i alla automatiska lägen, och kör du i läge M så ändrar sig definitivt inte slutartiden av sig självt. Men där finns en mätare.

Lite mer detaljer behövs för att förstå det här.

Och ja, fokuseringen sitter i botten på spegelhuset, ljusmätningen uppe bakom prismat. När man inte kör live view, för då sitter allt på bildsensorn.

Tack för tipset, men har precis fått veta att den inte behöver rengöras.

För det första så är det så, att om man kör med One Shot AF och evaluerande ljusmätning så är exponeringsinställningen låst så snart avtrycket är nedtryckt halvvägs. Då rör sig ingenting, hur du än snurrar på objektivet.

Vilket automatikläge kör du med egentligen? Det finns ingen exponeringsmätare annat än visning av slutartid och bländare i alla automatiska lägen, och kör du i läge M så ändrar sig definitivt inte slutartiden av sig självt. Men där finns en mätare.

Lite mer detaljer behövs för att förstå det här.

Och ja, fokuseringen sitter i botten på spegelhuset, ljusmätningen uppe bakom prismat. När man inte kör live view, för då sitter allt på bildsensorn.

Jag fotar i M och det är då detta händer! Tidigare upplever jag att när jag ställer in på rätt exponering så höll sig mätaren där, men nu fladdrar den och när jag så trycker av blir inte bilden rätt exponerad utan oftast mörkare. Jag har också lagt märke till att slutartiden fluktuerar mycket mer och visar t ex 3000 när den borde ligga på 400 ca.

Använder du M ändrar sig varken slutartiden eller bländaren om du inte själv ändrar den.
Det som kan ändra sig, av sig självt, är ISO, om du sätter det på automatik. Men då ska inte exponeringsmätaren ändra sig.
Slutartiden kan förresten ändra sig till kortaste blixtsynktid om inte HSS är valt, men det gäller bara om du har blixt.

Helt plötsligt blir mina bilder felexponerade, mest mörkare... Upptäcker att när jag fokuserar med avtryckaren halvt nedtryckt rör sig exponeringsmätaren fram och tillbaka och vill inte stanna där jag vill! Även slutartiden verkar orolig och varierar stort i allra högsta grad. Vad kan vara fel? Kan det vara något jag kan åtgärda eller måste den lämnas in tror ni?

Exponeringsmätaren stannar aldrig där man vill. Den mäter ljuset i just det läge du håller kameran. Om du riktar om kameran så är chansen stor att ljusmätarens visare ändrar läge.

Om du ställer in slutaren manuellt (M-läget eller Tv-läget) så ändrar sig inte slutartiden utan att du vrider på slutartidsratten.
Om du använder Av eller P så ställer kameran in slutartiden beroende på exponeringsmätarens mätvärde och då kan den förstås variera beroende på hur mycket ljus som kommer till kameran.

Vilket AF-läge använder du?

Riktar du kameran mot exakt samma punkt hela tiden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar