Annons

Exponeringsmätaren i D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Stebes

Avslutat medlemskap
Hej!

Upptäckte häromdagen att D700 visar low på exponeringsmätaren i läge A bländarförval när tiderna kommer ner mot 1/8. I D200 och D300 mäter den i motsvarande läge ner till 30 sek innan den markerar low.
Har någon annan upplevt samma sak? Har D700 en annan typ av exponeringsmätning? Eller är det något fel i min Kamera?
Nämnas bör att det går ändå att ta bilder på längre tider än 1/8.I manuellt läge är det inte något problem.
MVH Stefan
 
Senast ändrad:
Problemet löst!

kollade med Nikon Support, fick svar i dag. Blev ombedd att göra en reset på kameran, de två gröna knapparna. Nu funkar det att mäta ned till 30 sek. på alla lägen!

Stefan
 
kollade med Nikon Support, fick svar i dag. Blev ombedd att göra en reset på kameran, de två gröna knapparna. Nu funkar det att mäta ned till 30 sek. på alla lägen!

Stefan

Funkade dock inte för mig...får uppdatera min firmware. Är det bara att ta senaste versionen från Nikons webbsida eller behöver man ev. uppdatera i omgångar?
 
Funkade dock inte för mig...får uppdatera min firmware. Är det bara att ta senaste versionen från Nikons webbsida eller behöver man ev. uppdatera i omgångar?

Man måste uppgradera en i tagen A och B i olika omgångar. Det står instruktioner på Nikon Support, från minneskort eller via USB direkt till kameran.Hoppas det löser sig för dig!
 
Nope..har uppdaterat till 1.03 samt gjort reset...får fortfarande LO när slutartiderna närmar sig sekunden. Märkligt...en del verkar ha detta problem och en del inte...helt klart måste det väl vara en bug om den inte kan visa slutartid bättre än så? Exponeringen blir ju korrekt...
 
Nikon har alltid gjort detta.

Enligt en fotokamrat som kört Nikon under en lååååång tid, så har alltid detta varit på Nikons kameror.

Det är tydligen när du hamnar på exponeringsmätarens ytterområden som det visas Lo eller Hi. Alltså oberoende av inställningar på kameran utan när ljuset blir så svagt eller högt. Givetvis fungerar ljusmätern ändå utanför dess mätområde men inte med samma linjäritet och precision.

Kanske skulle Nikon valt en mindre ärlig aproach typ Canon, och visat den uppmätta tiden ändå även om den inte är så exakt.
 
Jag har D300 och D3.

Här är några exempel på slutartider jag erhållit vid test. För båda kamerorna gäller att i A-läget fås olika bryttider för Lo beroende på inställningar:

1) Vid Auto-ISO visas Lo beroende på vald bryttid för ISO-ändring (max 1 s),

2) Utan Auto-ISO och utan exponeringskompensation bryts tidsvisningen vid max 1,6 s,

3) Utan Auto-ISO och med 5EV exponeringskompensation visas slutartider till 30 s,

4) Utan Auto-ISO, utan exponeringskompensation och med blixt (SB-900) bryts tidsvisningen vid vald blixtslutartid dvs 1/60 s - 30 s.
 
Jag har D300 och D3.

Här är några exempel på slutartider jag erhållit vid test. För båda kamerorna gäller att i A-läget fås olika bryttider för Lo beroende på inställningar:

1) Vid Auto-ISO visas Lo beroende på vald bryttid för ISO-ändring (max 1 s),

2) Utan Auto-ISO och utan exponeringskompensation bryts tidsvisningen vid max 1,6 s,

3) Utan Auto-ISO och med 5EV exponeringskompensation visas slutartider till 30 s,

4) Utan Auto-ISO, utan exponeringskompensation och med blixt (SB-900) bryts tidsvisningen vid vald blixtslutartid dvs 1/60 s - 30 s.


Ljusmätaren i kameran visar Lo när du släpper in så lite ljus in till mätaren att du hamnar under det lägsta mätområdet på ljusmätaren. Detta är endast beroende av vilken öppning du har på objektivet.

Det spelar alltså ingen roll vilket ISO, inställt bländartal, eller exponeringskomentsation, som du har inställt på kameran. Får mätaren för lite ljus så visar den LO.

Givetvis får man olika slutartider, bländare och ISO om du ändrar dessa sins emellan, men ljusmätaren får samma ljus till sig genom objektivet. Den bryter och visar LO när du når dess undre mätområde.

Motivet blir ju inte mörkare bara för att du skruvar på kameran!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.