Annons

Exponeringsmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrill3

Aktiv medlem
Jag har precis köpt hem en begagnad Kennex exponeringsmätare, jag har nu försökt att mäta exp. värden med den men det ser ut som om det blir fel värden, dom blir för höga. Kan det vara så att jag har fel batterier i, eller mäter jag kanske fel? Jag försökte hitta deras hemsida med märket verkade vara ganska okänt.

Det kan vara många faktorer! Eftersom jag inte heller vet vad det är för en mätare så kommer jag med lite allmänna förslag istället.

1. Har du ställt in rätt film hastighet?
2. Mäter den direkt ljus eller infallande?
3. Det kan finnas något kompensationsvärde inställt (ofta om man har tillbehör som ska anslutas)?

Jag vet inte det är en liten handhållen mätare.
Det står Kennex CdS på den och det finns ett hål mitt i mätaren vari man kan se en bild om man håller mätaren näre (ungefär 1-5, 2cm).
Man får olika värden från 3-17, men på ringen som man ska ställa in värdena finns det värden från
3-22, jag förstår mig inte alls på den.
Alla värden jag får fram verkar vara större än dom som kameran mäter upp. Mätaren är helt analog.

Det är inte EV värden du menar? Alltså tid och bländarkoppling. Du kopplar ihop tids och bländarringarna med ett värde på manuella objektiv som t ex hasselblad som gör att man snabbt och enkelt kan hitta rätt värde.

Det finns på många äldre mätare men inte på dom nyare, tyvärr. Jag har det på min digitala Gossen mätare.

Jag skulle tro att det finns en tabell för att sedan plocka fram slutartid och bländare. T ex på min hasselbladare så är EV 9 bländare 2.8 och slutare 60 eller en slutartid på 30 och bländare 4 osv... EV värdet är alltid samma där kombinationen av bländare och slutare blir samma ljusmängd.

Jag har ingen analog mätare själv så jag har lite svårt att hjälpa dig, om du inte kan ta en bild på den och lägga upp här så kan jag säkert lista ut det. Men kolla annars med Lars-Erik Steinick som är aktiv på denna sida, han har varit med länge och har säkert en ide om hur den fungerar :)

Chrill3 skrev:
det finns ett hål mitt i mätaren vari man kan se en bild om man håller mätaren näre (ungefär 1-5, 2cm).
Man får olika värden från 3-17, men på ringen som man ska ställa in värdena finns det värden från
3-22, jag förstår mig inte alls på den
Jag har ingen Kennex men dessa mätare brukar funka på ungefär samma sätt. Ser den ut något i stil med detta eugenogram?

Bilagor

• werralux.jpg
    werralux.jpg
    17.1 KB · Visningar: 383
... i så fall kommer en kort instruktion här.

Ställ in filmkänsligheten med skala 4.

Rikta mätaren mot en medelton i ditt motiv.

Vrid på stora ratten tills den lilla nålen ligger parallellt med den stora nålen, 1.

Nu kan du ställa in de kombinationer av bländare och slutartider som står mitt för varandra i 2 på din kamera och få en exponering som avbildar det uppmätta området som medelgrått.

3 är EV-skalan. Den är överkurs tills du själv inser att du behöver den. När du upptäckt behovet kommer du att förstå hur du använder den :)

Bilagor

• werra2.jpg
    werra2.jpg
    32.9 KB · Visningar: 385
Hej, min mätare ser inte ut exakt så. Jag har två kanppar vid sidan om mätaren en låg och en hög känslig. När jag trycker in knappen så får jag in ett värde i E.V. t.ex. 5 (1/8s bl.2), Bländar värdena står sedan på en rund skiva vilken man får vrida till rätt E.V. En sådan här mätare funkar väl ungefär likadant som den du visade mig.
Är det en "spot mätare" och hur många graders spridnings vinkel brukar det vara på sådana här?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar