Annons

Exponeringslås på avtryckaren med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Är det någon mer än jag som reagerat på varför funktionen med samtidig AE-låsning och Focus-låsning på avtryckaren inte fungerar när man använder Utsnittsmätning på EOS 350D?

Funktionen AE-låsning på avtryckaren är aktiverad som standard om man använder evaluerande mätning och autofocusen i lägena ONE-SHOT eller AI-FOCUS men inte om centrumvägd eller utsnittsmätning används.

Det går att göra diverse egna inställningar för för avtryckaren/AE-låsknappen men det går inte att ställa in enligt ovan.

Har mailat till Canon och fått till svar att man får nöja sig med att använda AE-Låsknappen för att låsa exponeringsvärdena om man inte använder evaluerande ljusmätning. Detta är främst en funktion som "proffsen" efterfrågar och är därför inte implementerad på 350D.

Frågan som jag ställer mig är varför denna funktion finns som default vid evaluerande ljusmätning och inte vid ex. utsnittsmätning???

För mig är det främst vid spotmätning eller som i detta fall utsnittsmätning som jag verkligen vill kunna låsa exponeringen och focus samtidigt med avtryckaren för att sedan komponera om bilden.

Jag kanske är petig i denna fråga men jag har en EOS 5 sedan 13 år så denna funktion sitter i ryggmärgen. Sedan så har ju andra märken med modeller i samma klass som 350D denna funktion. Nämner inga namn så behöver ingen bli upprörd.

Mvh Mattias
 
När en kamera som 350D planeras, tillverkas och distribueras så är prisbilden av vikt för slutkonsumenten, givetvis.
Då kommer somliga funktioner att "sparas in" och ligga i kamerorna i andra målgruppsklasser.
Finns det någon annan kamera av de exepel du inte namnger som har samtliga 350D´s funktioner och är i liknande prisklass? Är det en viktig funktion för dig? Då skulle jag se till att göra en behovsanalys/kravspecifikation för mig själv innan jag köper kameran.
Som svar på din fråga, nej, jag tycker inte det är konstigt att det är något slimmad funktionalitet på en lågpris DSLR jämfört med de dyrare modellerna.
 
Det Mattias skriver är mycket viktigt & jag får tyvärr stämma in i klagosången med att min Dynax 7D uppför sig på exakt samma obegripliga sätt!

Om jag väljer spot eller centrumvägd mätning så låser inte avtrycket exponeringen, det måste jag då göra med speciell knapp vilket för mig känns helt vansinningt!

Mysko att inte fler är irriterade över detta?

//Larsa
 
Svar till Tim:

Som jag skrev så är just denna funktionen viktig för mig då jag har en gammal Canon EOS 5 med denna funktion vilket jag vant mig med att använda.

Visst kan jag hålla med om att man bär ett eget ansvar i att göra en ordentlig analys inan man shoppar. Men om man står i en butik och klämmer och känner och testar just en sådan funktion och kameran då var instäld med evaluerande ljusmätning, inte kunde jag tänka mig att det inte skulle funka vid exempelvis utsnittsmätning.
Det skulle jag givetvis ha testat, mitt fel!

Ett exempel på kamera i samma klass är D70 som har denna funktion, kan tyvärr inte bedömma hur vida den har "samtliga" funktioner som 350D. Det är riktigt bra båda två men det var ju inte det som frågan gällde.

Så här i efterhand så känns det lite häftigt att behöva gå upp på en 5D för att få denna funktion för vad jag vet så har inte ens 20D detta.
(Mycket pengar för en liten detalj)

Hade det inte varit mer naturligt att istället utelämna detta vid just evaluerande ljusmätning som mäter på 35 fält i bilden???

Hoppas du förstår mitt resonemang :)

/Mattias
 
mattiasosterberg skrev:Hade det inte varit mer naturligt att istället utelämna detta vid just evaluerande ljusmätning som mäter på 35 fält i bilden???

Hoppas du förstår mitt resonemang :)

/Mattias
Jag är helt med dig & tycker som du skriver ovan.

När jag köpte min Dynax 7D så hade jag inte en tanke på att testa detta då jag såg det som en självklarhet! Jag kan inte heller tänka mig att det har något med besparingar att göra utan tycker att det enbart är en mycket korkad lösning...

Har även jag kört EOS analogt & är van vid att kunna låsa exponeringen med avtryck vid alla ljusmätningsmetoder...
 
mattiasosterberg skrev:
Svar till Tim:

Som jag skrev så är just denna funktionen viktig för mig då jag har en gammal Canon EOS 5 med denna funktion vilket jag vant mig med att använda.

Visst kan jag hålla med om att man bär ett eget ansvar i att göra en ordentlig analys inan man shoppar. Men om man står i en butik och klämmer och känner och testar just en sådan funktion och kameran då var instäld med evaluerande ljusmätning, inte kunde jag tänka mig att det inte skulle funka vid exempelvis utsnittsmätning.
Det skulle jag givetvis ha testat, mitt fel!

Ett exempel på kamera i samma klass är D70 som har denna funktion, kan tyvärr inte bedömma hur vida den har "samtliga" funktioner som 350D. Det är riktigt bra båda två men det var ju inte det som frågan gällde.

Så här i efterhand så känns det lite häftigt att behöva gå upp på en 5D för att få denna funktion för vad jag vet så har inte ens 20D detta.
(Mycket pengar för en liten detalj)

Hade det inte varit mer naturligt att istället utelämna detta vid just evaluerande ljusmätning som mäter på 35 fält i bilden???

Hoppas du förstår mitt resonemang :)

/Mattias

Inte svar på din fråga kanske, men ändå.
Du har ju rätt att den kombinationen inte finns på 20D heller. Däremot finns en annan kombination där det funkar som du vill ha det, nämligen om man sätter AF till att styras med *-knappen och AE-lås på avtryckaren. Vet inte om det läget finns på 350D och det är ju inte säkert att du vill ha det så heller. Själv kör jag alltid det läget numera, framför allt för att jag då kan styra när jag vill avbryta fokuseringen i AI servo-läget. Jag tycker det är mycket användbart, enda nackdelen är att man då tappar FEL-funktionen.
 
Kan bara säga att jag blev lika förvånad jag när jag lånade syrrans 350d och plåtade lite. Kör själv med en Eos 30 och har blivit van med att köra utsnitt och kunna låsa exponeringen med avtrycket.

Som ni säger så är det ju i dom lägena man har nytta av exponeringslåsningen egentligen.
 
Det är inte första tråden jag läser om hur folk klagar på en 350D som jag tänker köpa... Nu kommer det bli en 20D ist för det är inte lika många som klaga på den t.o.m. struntar folk i nya 30d och tycker att 20D är lika bra så det kommer bli en sådan.... tack för alla som har klagat på 350D så att jag valde 20D.,..,
 
zyaneed skrev:
tack för alla som har klagat på 350D så att jag valde 20D.,..,
Den grejar ju inte heller det trådskaparen klagar över på sin 350D och jag klagar över på min KM.

För övrigt så tror jag inte att denna, i mina ögon, mystiska konstruktionsmiss har med pengar att göra. Bara nån Japan som tänkt till, tokigt då alltså... Är inte första gången det händer.
 
Svar till Larsa Zingmark:
Jag har precis samma tankar som dig. Det måste vara någon konstruktör som har otur när han/hon tänker. Helt klart har någon tänkt till "ordentligt" och till och med för mycket :)

Svar till Daniel Hansson:
Det är inte det att jag är missnöjd med 350D utan jag vill säga att jag i övrigt är supernöjd med den. Denna tråd handlar om en liten detalj som jag irriterar mig på.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Svar till Arne Svensson:
Jag känner till just den kombination som du beskriver men då missar jag också autofocus på avtryckaren. FEL funktionen är ju super att använda vilket jag gör ganska ofta så då blir det att bedömma vilket som är viktigast. Det var annars ett bra tips vid användandet av AI servo-läget.


Om fler skulle trycka på om denna "miss" så kan man ju alltid hoppas att denna funktion skulle vara aktiverad vid nästa mjukvaru uppdatering.
Jag är övertygad om att detta är en programerings fråga och ingenting annat för att aktivera funktionen.

Mvh Mattias
 
Eos 5D fungerar likadant. Jag misstänker att Canon tänker att fotografen aktivt ska jobba med exponeringslåset (*-knappen) eller exponera manuellt.

Jag tycker själv att det är toppen att inte mätvärdet låses. Exempelvis om man plåtar en artist under varierande ljusförhållande är det toppen att ljusmätningen hela tiden följer med.
 
froderberg skrev:
Eos 5D fungerar likadant. Jag misstänker att Canon tänker att fotografen aktivt ska jobba med exponeringslåset (*-knappen) eller exponera manuellt.

Jag tycker själv att det är toppen att inte mätvärdet låses. Exempelvis om man plåtar en artist under varierande ljusförhållande är det toppen att ljusmätningen hela tiden följer med.

Jo, men det skulle ju lätt kunna lösas via Cfn. Då skulle man ju kunna göra ett aktivt val och kunna koppla ur låsningen vid just sådana situationer.

Hur är det på 1d modellerna?
 
mange78 skrev:
Jo, men det skulle ju lätt kunna lösas via Cfn. Då skulle man ju kunna göra ett aktivt val och kunna koppla ur låsningen vid just sådana situationer.

Hur är det på 1d modellerna?

Samma på 1D.

Att välja utsnitt eller spot är ett aktivt val som bara medvetna fotografer gör. Att jobba med exponeringslås blir väldigt naturligt. Jag använder även exponeringslåset flitigt tillsammans med flerfälsmätningen.

För mig känns det helt perfekt att rikta mätaren dit jag vill mäta och låsa med tummen. Att både låsa fokus och exponering med samma pekfinger bli ju jobbigt.

Om man sedan använder *-knappen för fokus kan man ju ställa in olika möjligheter för hur man låser ljusmätningen.

Jag tycker alltså att det du efterfrågan bör finnas som CF-funktion och inte som standard.

Det enda bristen jag ser är att det borde finnas en FEL-knapp på alla modeller.
 
Det låter som ett bra resonemang men då kan jag formulera om frågan till att jag saknar CF inställningen för just detta.

Jag menar inte att funktionen skall vara som standar men man bör ha möjligheten till detta när man haft det på tidigare modeller.

Finns CF inställningen på 5D och 1D?

Att det blir jobbigt att låsa focus och exponering med samma pekfinger kan jag inte hålla med om, snarare så blir det snabbare och enklare vid situationer där jag önskar funktionen. Ett finger att hålla reda på och en knapptryckning så är bilden tagen, förhoppningsvis med rätt exponering och focus.

Jag kanske jobbar på fel sätt och behöver tänka om, är ju trots allt inte proffs.
 
froderberg skrev:
Samma på 1D.

Att välja utsnitt eller spot är ett aktivt val som bara medvetna fotografer gör. Att jobba med exponeringslås blir väldigt naturligt. Jag använder även exponeringslåset flitigt tillsammans med flerfälsmätningen.

För mig känns det helt perfekt att rikta mätaren dit jag vill mäta och låsa med tummen. Att både låsa fokus och exponering med samma pekfinger bli ju jobbigt.


Det är väl mycket en vanesak. Själv låser jag ofta fokus och komponerar om och då har jag ju automatiskt även låst exponeringen.


Om man sedan använder *-knappen för fokus kan man ju ställa in olika möjligheter för hur man låser ljusmätningen.

Jag tycker alltså att det du efterfrågan bör finnas som CF-funktion och inte som standard.


Ja, det är nog vettigare. Men är det inte lite märkligt att min analoga Eos 30:a har denna funktion som standard. På nåt sätt måste ju då Canon ha tänkt om i och med att man lanserade de digitala modellerna. Skulle digitala fotografer vilja ha det annorlunda helt plötsligt?

Det enda bristen jag ser är att det borde finnas en FEL-knapp på alla modeller.

Ja, det är lite märkligt.
 
Jag förstår ditt resonemang Magnus men det som gör mig vansinnig på min Dynax 7D är att jag helst vill köra centrumvägt och konfigurera AEL-knappen för snabb åtkomst till spot, vad som då händer är att jag inte kan låsa den centrumvägda mätningen!

Nu använder jag istället flerfältsmätning och har spot på AEL, blir dock aldrig riktigt vän med flerfältarn, allra minst nu på vintern i snön då jag tycker att centrumvägt är mycket lättare att förutsäga.

Möjligt att jag är konservativ i frågan men jag saknar verkligen möjligheten till låsning av cv och spot via avtrycket...

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.