Annons

Exponeringskompensation!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jayk

Aktiv medlem
När jag ändå frågat om allt annat kan jag även dryfta frågan om exponeringskompensation.

Har förstått att funktionen är till för att balansera kamerans intuition (programering, inställning...) att vilja kompensera motivets gråskala eller ljus i vissa situationer. Men hur skall man förhålla sig till "+" / "-" -skalan (stegen). Är de i grunden en direkt kompensation för slutartiden, eller refererar de till bländare alt. ISO - alternativt är det mera riktigt ("enklare") att se exponeringskompensationen som en egen funktion - parallellt med slutartid, bländare och ISO !??

'Have to get a grip on this mess or I´ll begin to loose too much sleep!' ;)
 
Jayk skrev:
När jag ändå frågat om allt annat kan jag även dryfta frågan om exponeringskompensation.

Har förstått att funktionen är till för att balansera kamerans intuition (programering, inställning...) att vilja kompensera motivets gråskala eller ljus i vissa situationer. Men hur skall man förhålla sig till "+" / "-" -skalan (stegen). Är de i grunden en direkt kompensation för slutartiden, eller refererar de till bländare alt. ISO - alternativt är det mera riktigt ("enklare") att se exponeringskompensationen som en egen funktion - parallellt med slutartid, bländare och ISO !??

'Have to get a grip on this mess or I´ll begin to loose too much sleep!' ;)

Exponeringskompensationen är, på alla nya kameror, en elektronisk funktion som lägger till eller drar ifrån på exponeringen kamerans ljusmätare tycker är den rätta. Det yttrar sig olika beroende på om du kör på bländarautomatik, tidsautomatik eller något automatiskt läge.

Egentligen är det inte mer komplicerat än såhär: säg att du fotar skidåkning i en ljus backe. Du har kameran på tidsautomatik. Kameran visar 1/2000 sekund, bländaren har du själv satt på säg 5.6. ISO har du på 100. (Bara exempel tagna ur luften!)

Detta är den exponering som kameran tycker är rätt. Men när du kollar på bilderna på displayen så är de underexponerade. Som den kunnige fotograf du är så vrider du upp exponeringskompensationen ett steg.

Det som händer då är bara att kamerans dator tar den slutartid som den tycker är korrekt (kom ihåg att du har tidsautomatik på) och ökar den ett steg, till 1/1000s. Bilderna börjar nu se bra ut.

Har du kameran på bländarautomatik så kommer bländaren att öppnas ett steg. Har du på kombinerad tids- och bländarautomatik (P-läge) så kommer någondera att ändras så att slutresultatet blir detsamma.

Nu förstår du säkert att exp-kompensationen bara är ett litet steg i kamerans elektronik där exponeringen (som är en funktion av bländare, slutartid och ISO -- men det visste du väl!) ändras från det kameran avgör är rätt. Och då börjar man också se begränsningarna, som t.ex. att om man byter bakgrund så kanske man måste kompensera om eftersom det bara rör sig om en kompensering av kamerans gissning.
 
Alla (nästan) ljusmätare i kameror är kalibrerade för att mäta det som i ljushet motsvarar 18% grått.
Om man mäter på detta behövs ingen kompensering.

Ibland är kontrasterna stora i motivet, då kan man mäta centrumavvägt och plocka in lite ljust, lite mörkt, så att genomsnittet blir 18% grått. Då behövs heller ingen kompensation.

Men... om hela motivet är ljust (solbelyst snö i fjällen) eller om hela motivet är mörkt (lava på Island) DÅ behövs kompensationen eftersom det inte går att få till 18% grått.

Är motivet ljust, kompensera upp! Exponera mer.
Är motivet mörkt, kompensera ner! Exponera mindre.

Du kan oxå tänka så här:
Det du mäter på blir 18% grått.
 
Tack Robert - jättebra formulerat och grymt bra exempel med "selma". Har redan lagt till din sida bland "bokmärkena". "Kanon!!!"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.