Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskompensation på Nikon F-801s

Produkter
(logga in för att koppla)

Tripod

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en fundering då jag redan trodde att jag visste svaret..

För nån vecka sedan tänkte jag att det var dags att testa att plåta lite vatten i rörelse och till min förvåning blev resultatet helt uppåt väggarna i förhållande till den inställning jag gjorde på kameran (tror jag?)

Följande fakta finns i målet:

Det var sen-eftermiddag och kameran var inställd på bländarstyrd automatik (A) och bländaren satte jag till 8. Då blev tiden 1/60 sek, vilket var lite snabbt för mitt syfte. Övergick då till manuellt program (M) och valde tiden 1/2 sek, vilket fick till följd att exponeringsmätaren rusade i väg och visade +2. I min lilla värld (vilken kanske är helt fel) skulle detta kunna kompenseras bort genom att ställa in exponeringskompensationen till ett värde (+ 2) där "exponeringsmätaren" återigen visade 0 och därigenom få en rätt exponering???

Bilden jag fick tillbaka var i princip helvit...

Är det inte möjligt att nyttja exponeringskompensationen på detta sätt?

MVH

Fredrik
 
Tripod skrev:
Är det inte möjligt att nyttja exponeringskompensationen på detta sätt?
Nej. Tänk efter, vad skulle den kompensera med om du valt manuellt läge, alltså bestämt både tid och bländare själv? Den återstående variabeln är filmkänslighet och den är inte variabel.

Exponeringskompensationen i manuellt läge är samma sak som att vrida på ISO-ratten.
 
Jag kanske tänker fel, men det låter som du har överexponerat 4 steg?Varför inte ta tidsstyrd automatikistället? Eller förstår jag fel?
MVH Erik Å
 
Tja, Erik.....då får jag väl samma problem?

Om jag sätter tiden till 1/2 sek, kommer (troligtvis) kameran leverera "HI" och ett utslag på mätaren, vilket lämnar mig i samma situation igen....eller?

//Fredrik
 
Vill du ha 1/2 sekund så måste du ställa in bländare 16 om mätaren indikerar 2 steg över och du har bländare 8 inställt. Vad skulle du annars ha ljusmätaren till?
 
Ja alltså om det inte går med minsta bländaren och 1/2 s så är det ju helt enkelt för ljust. Receptet på det heter långsammare film, gråfilter eller senare tidpunkt.Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.