Annons

Exponeringskompensation på 40D funkar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

irenea

Aktiv medlem
Har jag förstått det här rätt nu?
För att göra en exponeringskompensation på 40D så skall man sätta strömbrytaren på läget ovanför ON, trycka ner avtryckaren halvvägs och sedan vrida på hjulet?

Varför funkar det inte för mig? När jag har avtryckaren ner halvvägs och rör på hjulet så är det bara bländaren som ändras, som vanligt, inte nån exponeringskompensation :S vet någon vad det kan vara för fel? Eller gör jag fel?

Min 40D har lite problem med avtryckaren annars, den är lite seg och om ibland vägrar den ens ta kort direkt när man tryckt in avtryckaren, man får trycka som en galning och vänta ca 5 sek innan den tar kortet. Ibland funkar den dock helt bra, tror jag vant mig också med att man måste trycka på ett visst sätt, andra som lånar kameran har ofta problem med att den inte vill ta kort... Kan detta ha något med att exponeringskompensationen inte funkar?

Någon som har någon idé?

Vilket av hjulen vrider du på?
Normalt är att det lilla hjulet vid avtryckaren ska påverka bländaren och det stora hjulet på baksidan ska påverka exponeringskompensationen.

Har jag förstått det här rätt nu?
För att göra en exponeringskompensation på 40D så skall man sätta strömbrytaren på läget ovanför ON, trycka ner avtryckaren halvvägs och sedan vrida på hjulet?

Varför funkar det inte för mig? När jag har avtryckaren ner halvvägs och rör på hjulet så är det bara bländaren som ändras, som vanligt, inte nån exponeringskompensation :S vet någon vad det kan vara för fel? Eller gör jag fel?

Min 40D har lite problem med avtryckaren annars, den är lite seg och om ibland vägrar den ens ta kort direkt när man tryckt in avtryckaren, man får trycka som en galning och vänta ca 5 sek innan den tar kortet. Ibland funkar den dock helt bra, tror jag vant mig också med att man måste trycka på ett visst sätt, andra som lånar kameran har ofta problem med att den inte vill ta kort... Kan detta ha något med att exponeringskompensationen inte funkar?

Någon som har någon idé?

Du ska inte behöva trycka ner avtryckaren för att kompensera exponeringen. Har du valt (det stora) hjulet med det övre "on-läget" så ska det gå ändå.

Den enda gång bländaren ändras via stora hjulet på min kamera är i manuellt läge.

Avseende att kameran inte vill ta bilder så kan det hänga ihop med en inställning där kameran ska ha hittat fokus innan bilden kan tas.

Rekommenderar en djupdykning i manualen så du hittar de olika inställningarna för knappar och hjul samt autofokus.

Det stora hjulet, det är det som ändrar bländaren, i alla fall för mig. nu funkar det inte alls att ändra bländare när jag har kameran på ON....:S vad händer med den egentligen? :eek:

hade kameran på den ovanför ON hela tiden förut, för jag fattade inte att det var exponeringskompensationen, kan det ha nåt med saken att göra?

Du ska inte behöva trycka ner avtryckaren för att kompensera exponeringen. Har du valt (det stora) hjulet med det övre "on-läget" så ska det gå ändå.

Den enda gång bländaren ändras via stora hjulet på min kamera är i manuellt läge.

Avseende att kameran inte vill ta bilder så kan det hänga ihop med en inställning där kameran ska ha hittat fokus innan bilden kan tas.

Rekommenderar en djupdykning i manualen så du hittar de olika inställningarna för knappar och hjul samt autofokus.

jag fotar i manuellt läge hela tiden, det är därför bländaren ändras... Men går det inte atta nvände exponeringskompensation i manuellt läge?

Jo, kameran vill ju fokusera först, men det har ofta hänt att den fokuserat klart och man trycker ner avtryckaren helt och fortfarande inte vill ta bilden förrän efter ca 5 sek. Det handlar inte om att jag inte kan det. De andra som oftast fotar med min kamera och har problem är också vana systemkameraanvändare.

jag fotar i manuellt läge hela tiden, det är därför bländaren ändras... Men går det inte atta nvände exponeringskompensation i manuellt läge?

Manuellt läge är manuellt läge... Då går det inte att exponeringskompensera, det gör du ju genom att ändra värdena på bländare och slutare.

haha jo, tänkte på samma sak just :p Tänkte förut att det var en funktion som gör bilden ljusare utan att ädra bländare/slutartid (en kompis har nämligen så på sin kamera), men det är det ju inte :p Känner mig lite smått dum nu, haha!

Man behöver inte trycka ner avtrycket halvvägs för att ställa in exponeringskompensationen, men för att den inte alltför lätt ska ändras av misstag måste man ha haft tryckt på avtrycket inom sex sekunder, annars går det inte att ställa exponeringskompensationen.

Varken exponeringskompensation eller bländare går att ändra om inte strömbrytaren står i läget ovanför ON.

Man behöver inte trycka ner avtrycket halvvägs för att ställa in exponeringskompensationen, men för att den inte alltför lätt ska ändras av misstag måste man ha haft tryckt på avtrycket inom sex sekunder, annars går det inte att ställa exponeringskompensationen.

Varken exponeringskompensation eller bländare går att ändra om inte strömbrytaren står i läget ovanför ON.

jo, har listat ut det nu, hade på fel läge :p

Nej, hela poängen med exponeringskompensation är ju att påverka de exponeringsinställningar som automatiken gör. Kör du manuellt gör ju inte kameran några inställningar och då finns det inget att påverka.

EDIT: Sist på bollen...

Nej, hela poängen med exponeringskompensation är ju att påverka de exponeringsinställningar som automatiken gör. Kör du manuellt gör ju inte kameran några inställningar och då finns det inget att påverka.

EDIT: Sist på bollen..

haha jo jag vet, fick lite hjärnsläpp XD

Somliga blir lurade av att Nikon i manuellt läge låter exponeringskompensationen påverka exponeringsmätaren. Ställer man då in manuellt genom att "jaga mätaren" (Vad det nu är för finess då?), får man annorlunda information om vad man ska ställa in manuellt, om man har rattat in kompensationen.

Personligen föredrar jag Canons filosofi. Är det manuellt så är det.

Jo, man måste ha en "aktiv mätning" (i brist på bättre uttryck) för att få pilla med exponeringskompenseringen. För att få det behöver du trycka ner avtryckaren halvvägs, varpå du får 10-15 sekunder på dig att justera exponeringen med det stora bakre hjulet. Trycker man inte ner avtryckaren har det hjulet ingen funktion alls, precis som om det var avstängt.

Just det här är enligt mig den största missen på 40D, dvs. att man inte permanent kan "lägga ut" funktionen för exponeringskompensation på det ändå lediga bakre hjulet.

Fast i manuellt läge kan man ju säga att man har exponeringskompensationen på det bakre hjulet - och på det främre också! - men det var ju inte det vi menade... :)

Det är snarare den största finessen. Det är tillräckligt lätt hänt att ändra den inställningen av misstag ändå. Det är för övrigt den korta tiden, 4 sekunder ungefär, som man har på sig.

Jo, så är vi ju alla olika! Jag har full förståelse för den åsikten också, den är säkert tom. vanligare än min. Och egentligen skulle inte jag heller vilja ha exponeringskompensationen på just det bakre hjulet, men eftersom det nu är ett hjul ledigt så skulle jag vilja kunna använda det som jag vill - och gärna då i kombination med att kunna byta plats på funktionerna för program shift och exponeringskompensation.

Men det löste sig för mig med att jag köpte en A700 också, och där kan jag göra precis som jag vill med hjulen! Eller avstå! :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar