Annons

Exponeringskompensation med blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Om man vill variera motivets exponering så kompenserar man ju med blixtens exponeringskompensation, men om man vill under/över exponera bakgrunden men ha motivet korrekt exponerat, hur gör man då?

Säg att jag underexponerar två steg, måste jag då kompensera upp blixten två steg för att bibehålla motivet normalt exponerat?

Är inte säker på vad du avser, men det låter som du är ute efter blixtexponering med långa slutartider. Dvs att man använder blixten för att få huvudmotivet tillräckligt belyst men även få med bakgrunden. Det brukar ju normalt bli rätt mörkt bakom huvudmotivet.

Om det är det du är ute efter så tror jag att det förutsätter att kameran har den funktionen annars får man köra manuellt.

Mvh
Maverick

Jag ser att du har en EOS 30, och på den kan du ställa exponeringskompenstaion för blixt och för befintligt ljus separat. och det är väl detta din fråga gäller, antar jag.

Min erfarenhet är att de båda exponeringskompensationerna inte påverkar varandra. Alltså att om du gör en exponeringskompenstation för befintligt ljus (bakgrunden), så kommer blixten fortfarande förska få till en normal exponering av huvudmotivet.

Tobias: jo det var det jag menade :) *trött, väldigt trött*

Om det är som du säger så är det super bra (för att inte säga enkelt).

Nja.. det föreligger sig så.. att om du kompenserar kameran så kommer den att påverka blixten också, alltså blir det dubbel kompensering på blixten. Eftersom det handlar om TTL...

Använd i så fall AV eller TV för att få bättre kontroll över bakgrunden än vad P gör.

Så det är rätt att du måste kompensera upp blixten. Eftersom annars kommer blixten till att ta hänsyn till att du kompenserat och bete sig därefter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar