Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringshjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett problem jag har. när jag tar porträtt bilder i min lilla hemmastudio så har jag väldigt svårt att få till exponeringen rätt. eftersom jag inte har möjlighet att framkalla själv så använder jag kodak b&w+ 400, som går att lämna till vanliga labb. jag kör med en svart bakgrund, men när jag får tillbaka bilderna blir jag alltid lika irriterad, om jag har lyckats få ansiktena rätt exponerade så är bakgrunden kornig och underexponerad, och om bakgrunden är rätt exponerad och kolsvart är ansiktena oftast bitvis helt utfrätta.

vad ska jag göra?
byta film, ändra bakgrunden lr vad??

berätta gärna lite mer, hur du sätter ljus mm.
Tror inte det har med filmen att göra.

Har du något exempel?

jag har tyvärr inga bilder att visa eftersom jag brukar försöka rätta till exponeringen i datorn.

men jag använder oftast en byggstrålkastare med en softbox som är 50*50 o 55 cm djup. ibland använder jag även en extra strålkastare för att lysa upp bakgrunden, men oftast inte. lite olika reflektorer av olika storlek, men inte mkt mer än så. bilderna går oftast att få till rätt ok i datorn, men jag vill kunna få bra bilder direkt på papperskopian så att man kan förstora direkt från negativen. vet inte vad jag gör för fel.

när du fotograferar, sätt ljuset mot modellen. Mät sedan med kamerans ljusmätare mot den ljusaste punkten på modellen.

När du har hittat rätt exponering, sätt kameran till manuellt, och sätt in den exponeringen du har fått av kamerans ljusmätare.

Eftersom du kör negativ film och fastljus så prova att gaffla lite olika exponeringar.
te.x 1/125 5.6, 1/60 8 osv. Men tänk på vad ljusmätaren säger att du har för exponering.

Skulle vara bra om du laddade upp ett exempel, det är mycket svårt att se vad du menar :)

/Adam

jo, jag förstår att de är lite svårt att förstå hur jag menar. men jag får prova o göra som du sa. oftast så brukar jag mäta mot det som verkar vara den mest genomsnittliga exponeringen i bilden, men eftersom det blir så pass kraftig kontrast så kanske inte är en så bra ide.

men om jag mäer mot den ljusaste delen, är inte risken då att jag får resten av bilden underexponerad??

se upp

Mät absolut inte mot den ljusaste delen!!! Ta en grå eller himmelsblå bild/pappskiva och sätt där modellens huvud/ hudtoner är och mät mot denna, Jag garanterar att du får perfekta neg/dior. Gaffla gärna +- 1/2 steg. Blid det fel då beror det på labbet som ev. gör kopiorna!!! Se bara till att du mäter med ett mätområde som inte tar med bakgrunden också. (evaluerande/matrix-mätning) eller att du står för långt ifrån så att mätområdet i mitten på sökaren upptas av svart eller vit bakgrund.

Gråskivor

Du kan skaffa grå (17% medelgrå) skivor i fotoaffärerna tror jag. De vanliga analoga kamerornas sensorer är calibrerade mot just den tonen (medelgrå). Sätt (som sagt) den gråa skivan bredvid modellens ansikte och mät (helst spotmät) på den. Kör manuellt och behåll inställningen. Det ger för det mesta korrekta exponeringar. Vill du kan du gaffla ett steg plus eller minus.

17% eller 18%?

Ett ögonblick ska jag kolla i min lilla bok. Det var ett tag sen jag använde sånt här... ;-) Japp, du hade rätt. Det var 18% av ljuser som en gråskiva släpper ut. minnet är bra men kort ;-)

Re: 17% eller 18%?

greken skrev:
Ett ögonblick ska jag kolla i min lilla bok. Det var ett tag sen jag använde sånt här... ;-) Japp, du hade rätt. Det var 18% av ljuser som en gråskiva släpper ut. minnet är bra men kort ;-)

D lungt, man kan ju inte vara på topp jämnt ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar