Annons

Exponeringsfel / Ridåfel!?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanb2b

Ny medlem
Hej,

Jag börjar med att tala om att jag är en total nybörjare!

Men hittade en gammal Canon FT QL hemma hos farsan som jag satte i en rulle och testfotade efter att läst på i lite böcker och så.

Jag lämnade in rullen på framkallning idag och några bilder blev bra (De med slutartid på typ 125) men de flesta blev delvis eller nästan helt svarta. Killen i fotobutiken trodde att det var "ridåfel" och att det inte lönar sig att laga. Men frågan är om det kanske finns nått trick man kan göra?

Kanske klicka tomt en massa gånger om det segat till sig de senaste 10åren i ett skåp?

Jag har lagt upp några exempel på en sida så ni kan se själva:

http://hem.bredband.net/b308469/

Troligen är det väl ganska kört men man måste ju höra efter. Tacksam för svar!

//Johan

Det verkar som om första ridåhalvan startar för långsamt. Att serva slutaren är knappast lönsamt. KOstnaden kommer med stor säkerhet att överstiga kamerans värde flerfaldigt.

Om det är möjligt att "motionera" slutaren till att fungera är nog ganska så tveksamt.

Okej! Lite som jag trodde då.. trist men den är ju inte direkt ny. Har funderat på en digital Nikon D50 men de kostar en ju slant och jag hade tänkt skola mig lite på nått billigt först.

Jag ska kika runt lite på blocket och här på sidan kanske kan man hitta samma kamera beggad. Har du nån uppfattning vad man kan ge för en sån?

Tack för snabbt svar!

//Johan

Ingen aning om vad en sån kostar, men däremot har jag själv precis lämnat in min fars Canon F1 (old) för rep av precis samma fel. Reparationen är såpass dyr att jag hade fått en "ny" för samma pengar eller mindre, men för mig spelade affektionsvärdet in så det var ett lätt val. Om du inte känner som jag är det kanske lika bra att skaffa en ny.

Det finns ett flertal fotohandlare som köper och säljer vintage-kameror, lätt att googla. Gamla kameror är billiga, såvida dom inte är samlarobjekt såsom gamla Leicor t ex.

Om du är kort på stålar är vintage ett bra sätt att bygga upp en samling bra objektiv. Du går visserligen miste om autofokus och liknande, men själv har jag märkt att jag tar bättre bilder med stenålderskameran än min nya DSLR. Mer genomtänkta bilder, mindre "point and shoot".

Fixat!

Hej igen, och tack för era svar!

Jag körde hem kameran till farsan igen för kassering men han ger sig inte så lätt! Han kikade mot en lampa genom ridån och tryckte av ett tiotal gånger och tyckte att han kunde se och bekräfta felet.Sen skruvade han upp den i botten och blåste försiktigt rent bland kugg och axlar. Sen smorde han försiktigt med "klockolja"

Bild:
http://hem.bredband.net/b308469/ftql.JPG

Efter han blåst rent och smort, tittade han igen genom ridån mot en lampa i ett mörkt rum och lyckades inte se felet på typ 100ggr. Så han satte i en ny film och gav mig kameran igen. Jag tog upp en rulle och lämnade in den för framkallning och nu funkar kameran som den ska igen! Några bilder blev sådär men det beror på mig..;)

Här är ett bildexempel med en slutartid på 1000 vilket tidigare bara blev svarta bilder:
http://hem.bredband.net/b308469/Canon1.JPG

Tänkte bara dela med mig av denna info om någon annan stöter på samma problem och står mellan skrotning eller reparation! Kan vara värt ett försök men såklart kan man ju lika gärna sabba hela kameran så att den inte alls går att laga längre! Så man ska nog ha bestämt sig för skrot eller ny kamera innan man provar liknande!

Nu ska jag "Öva" upp en rulle till så kanske man får skärpa och bra ljus på alla också...;)

//Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar