Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringsfel 20D - Firmware 2.0.3

Produkter
(logga in för att koppla)

Pieohpah

Aktiv medlem
Jag har efter en liten tids användning märkt att jag inte kan ställa om kompensationsexponeringen på min EOS 20D.

Eftersom jag kört en del på [M]anuellt så har jag inte tänkt på det. Om jag kör på något av de andra halvmanuella programmen så står exponeringen fast på -1 2/3, vilket inte alls är kul. Även den automatiska gafflingen har detta värde som centrum, och inte 0.

Jag har försökt ändra dels via exponeringsinställningsknappen på toppen, och där går det minsann, men när menyn återgår till visningsläge är exponeringen åter inställd på -1 2/3.

Har någon mer detta problem? Är det jag som missat något grundläggande? Jag har uppgraderat till Firmware 2.0.3 för jag hade förut lite problem med mitt minneskort. Jag kommer inte ihåg att jag hade ovan beskrivna problem innan dess.

Tacksam för svar.
/Peter
 
Hmmm

Är inte riktigt med på vad du menar med exponeringsknappen på toppen. Någon sån har inte 20D. Över-/underexponering ändrar man genom att vrida på det stora hjulet på baksidan efter att man har tryckt ner avtryckaren halvvägs för att aktivera ljusmäningen. Har du testat detta?

/Martin

Ps.
Exponeringsknappen på toppen som du talar om är antagligen knappen för att under- & överexponera blixtmätingen.
Ds.
 
Tack för tipset! Troligen är det som du säger! Jag har bara haft kameran sedan lucia och bara läst manualen på nätet.

Jag återkommer om det inte hjälpte, annars; stort tack och hej!

/Peter
 
martinh skrev:
Hmmm

Är inte riktigt med på vad du menar med exponeringsknappen på toppen. Någon sån har inte 20D. Över-/underexponering ändrar man genom att vrida på det stora hjulet på baksidan efter att man har tryckt ner avtryckaren halvvägs för att aktivera ljusmäningen. Har du testat detta?

/Martin

Ps.
Exponeringsknappen på toppen som du talar om är antagligen knappen för att under- & överexponera blixtmätingen.
Ds.

Javisst var det så! Lite pinsamt måste jag tillstå. Jaja, jag får printa ut den engelska pdf-en istället. Den tyska manualen klarar jag tydligen inte att få hjälp av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.