Galaxens President
Avslutat medlemskap
Har skaffat mig en lös spotmätare som jag länge suktat efter. Har också några Canon A-1 hus och en Canon powershot G2. När jag jämför avläsningarna mot ett homogent upplyst objekt får jag förljande
Mätverktyg, Rel. EV, Typ
--------------------------------------
Soligor Spot Sensor II, +/- 0, (spot 1 grad)
Canon A-1 (hus 1), -1/3, (centrumvägd)
Canon A-1 (hus 2), -2/3, (centrumvägd)
Canon Powershot G2, +2/3, ("spot")
Hur vet jag vilken som visar rätt EV värde?
Har för mig att jag läst att digitalkamera-ISO inte stämmer riktigt överens med vanlig ISO utan ISO på G2 motsvarar närmare ISO 100 och utifrån ett sådant resonemang så är kanske soligor spotmätaren korrekt. Men hur kan jag kolla kallibreringen?
Fråga 2
När man mäter för exponera dia skall man mäta efter högdagrarna för att inte få genombrända ytor, men i vilken zon skall man lägga de ljusaste områdena om man vill ha täckning i dem? Är det så att man måste göra egna tester på motsvarande sätt som man gör för negativ enligt e.g. Ansel Adams' "the Negative"? Vad är i så fall ett lämligt testobjekt, en tröja med lite struktur i?
/Richard
Mätverktyg, Rel. EV, Typ
--------------------------------------
Soligor Spot Sensor II, +/- 0, (spot 1 grad)
Canon A-1 (hus 1), -1/3, (centrumvägd)
Canon A-1 (hus 2), -2/3, (centrumvägd)
Canon Powershot G2, +2/3, ("spot")
Hur vet jag vilken som visar rätt EV värde?
Har för mig att jag läst att digitalkamera-ISO inte stämmer riktigt överens med vanlig ISO utan ISO på G2 motsvarar närmare ISO 100 och utifrån ett sådant resonemang så är kanske soligor spotmätaren korrekt. Men hur kan jag kolla kallibreringen?
Fråga 2
När man mäter för exponera dia skall man mäta efter högdagrarna för att inte få genombrända ytor, men i vilken zon skall man lägga de ljusaste områdena om man vill ha täckning i dem? Är det så att man måste göra egna tester på motsvarande sätt som man gör för negativ enligt e.g. Ansel Adams' "the Negative"? Vad är i så fall ett lämligt testobjekt, en tröja med lite struktur i?
/Richard