Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponerings/ljusmätningsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har skaffat mig en lös spotmätare som jag länge suktat efter. Har också några Canon A-1 hus och en Canon powershot G2. När jag jämför avläsningarna mot ett homogent upplyst objekt får jag förljande

Mätverktyg, Rel. EV, Typ
--------------------------------------
Soligor Spot Sensor II, +/- 0, (spot 1 grad)
Canon A-1 (hus 1), -1/3, (centrumvägd)
Canon A-1 (hus 2), -2/3, (centrumvägd)
Canon Powershot G2, +2/3, ("spot")

Hur vet jag vilken som visar rätt EV värde?

Har för mig att jag läst att digitalkamera-ISO inte stämmer riktigt överens med vanlig ISO utan ISO på G2 motsvarar närmare ISO 100 och utifrån ett sådant resonemang så är kanske soligor spotmätaren korrekt. Men hur kan jag kolla kallibreringen?

Fråga 2
När man mäter för exponera dia skall man mäta efter högdagrarna för att inte få genombrända ytor, men i vilken zon skall man lägga de ljusaste områdena om man vill ha täckning i dem? Är det så att man måste göra egna tester på motsvarande sätt som man gör för negativ enligt e.g. Ansel Adams' "the Negative"? Vad är i så fall ett lämligt testobjekt, en tröja med lite struktur i?

/Richard

Första frågan kan jag inte svara på. Mätarna kan säkert ge olika värden eftersom man måste vara medveten om att ljus som faller in bakifrån genom sökarfönstret på spegelreflexkameror kan påverka mätresultatet. När man ser i sökaren skymmer man ju själv detta ljus men annars kan det ha inverkan.

Fråga 2: Diafilmer är som alla filmer av olika karaktär. Antingen separerar de högdagrar eller lågdagrar bra eller båda halvbra. Dett medför att man bör lägga exponeringen efter olika beroende på vilken filmtyp man använder och givetvis efter sin egen smak, vad man prioriterar. Prova sig fram är nog bästa sättet.

Detta kanske inte är dig till så mycket hjälp men jag skriver ändå.

Jorå. Och tack för att du svarade!

Har tagit några testbilder under förmiddagen och kikat vidare i "The negative" och där stod ju faktiskt lite om positiv bilder också.

Rörande de olika ljusmätarna så kan man kanske misstänka att de gamla mätarna som sitter i A1:eek:rna är lite trötta och således uppfattar världen mörkare än den är.

Senast ändrad:
Testa är bra för att lära känna sin film och mätare. +/- två steg är en bra utgångspunkt.

Att olika mätare visar olika är inget att bli chockad över.

Okalibrerad mätare, gammal sliten cell i mätaren och så vidare.

Du säger att du mäter mot ett homogent upplyst objekt, vad är det för något. Ofta tror man att en yta är jämnt belyst men har du kontrollerat med din spotmätare från hörn till hörn på ytan att det inte avviket något alls?

Har du använt samma objektiv för de två A1:eek:rna?

Vad gäller att bestämma exponeringen av dia brukar jag göra så här:
Jag hänger upp en vit handduk i en jämn belysning, exempelvis ute en mulen dag.
Var noga med att handduken inte är veckad, slätt skall den hänga.

Mät mot den och exponera ett antal rutor. Du bör få ett värde på plus 2-2 1/3 som lämpligt för att ytan återges vit men med teckning. Beror på mätare och film förstås.
Sedan brukar jag testa mot några kända ytor som ljus hudton till exempel, vanligen brukar en plus ett exponering vara lagom för att huden skall återges korrekt. beror naturligvis på hudton och vad man vill ha för resultat.

När jag vet hur olika ytor återges använder jag den kunskapen när jag fotograferar.
Om jag fotograferar en modell vet jag att jag kan mäta mot vita kläder och öka 2 1/3 steg för att få kläderna väl återgivna. Jag brukar också kontrollera mot huden i ansiktet så jag vet om jag behöver extraljus i ansiktet.

När jag fotograferar mot en vit bakgrund kan jag mäta skillnaden mellan cita bakgrunden och de vita kläderna på modellen, jag brukar vilja ha en skillnad på ett halvt steg, beror på hur bilden skall användas. För stor skillnad ger överstrålning, för lite skillnad gör att bakgrunden blir grå eller att djupet försvinner när allt vita får samma ton.

Är det en svart skinnväska jag fotograferar mot vit bakgrund då vet jag hur mycket jag skall minska exponeringen för att få ytan att upplevas som svart men ändå visa detaljer i sömmar och yta.

Körde tester av svartvitt igår och använde en lösning liknande Miperts förslag med spomätare som densitometer. Se denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=17474

Filmen jag provade var Tmax 100, 6min i 24 grader Tmax framkallare och med densiteterna 0.1 över filmbas och slöja för Zon I och 1.25 över bas och slöja för Zon VIII. Det gav mig att Tmax egentligen var ISO 125 och 6min i 24 grader blev N+1 framkallning.

Jag hade väntat mig en lägre känslighet än den angivna eftersom jag använde spotmätaren som ger ett högre EV värde än mina andra mätare. Kanske är slutaren på A1:an jag använde lite långsammare än den borde och därav den högre känsligheten.

Använde mig av ett spotmätt ljusbord med circ. polfilter för att ta ner intensiteten att exponera emot. Ljusbordet drev ca 1/6 steg men men jag kompenserade för detta.

Ja jag använde samma objektiv till båda kamerorna när jag jämförde mätarna.

Har även fotat högdagertest för Provia 100F mot en tröja som jag lade i Zon VII och med iso 50-200 i steg om halv. Tänkte även prova med en kraftigt överexponerad ruta, en oexponerad, samt några zon V med iso 50-200 och se om jag kan hamna mitt emellan densitetsmässigt. Hoppas bara inte labbet klipper bort den oexponerade och den överexponerade rutan :(.

Tack för svaren!

/Richard

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto