Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering vid snöbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaseriksson

Aktiv medlem
Hej!
Jag skall åka upp till fjällen v.9 och jag undrar hur jag skall exponera de ljusa bilderna? Hur gör jag för att inte skidåkaren skall bli rätt exponerad?
Vilken diafilm tycker ni passar bra för fjällfotografi?

Med Vänöiga Hälsningar
Jonas

Rent generellt brukar man prata om att man bör överexponera ett till två steg i snömiljö. Eftersom du kör med diafilm blir det förstås en aning mer kritiskt med rätt exponering. Jämför gärna slutartiderna du får om du mäter i det färdigkomponerade motivet (med mycket snö och komenserat låt säga 1,5 steg) med vad du får om du mäter mot exempelvis någorlunda grönt skogsparti. Stämmer de bra överrens kan du sedan använda den mängden överexponering och slippa använda exponeringslåset.
Lycka till!
Fressten film ja, hmmz vet inte om det finns filmer som är mer anpassade för snö än andra, men generellt bör de ju vara mindre känsliga för blåstick. Själv kör jag nästan uteslutande med Kodak E100s (Fujis kan vara lite för kalla för snö). Glöm inte skylightfilter.

Ett annat bra sätt att ta reda på hur man skall exponera är att mäta ljuset på sin egen handflata. Normalt skall man överexponera ca ett steg jämfört med vad kameran tror. Detta fungerar bra i alla situationer och alla typer av ljus eller skugga (så länge ljuset är identiskt på handflatan som det tilltänkta motivet), men exakt överexponering varierar naturligtvis från person till person. Eftersom dia är så känsligt, så skulle jag föreslå att du tar några testbilder innan resan, så att du vet mer exakt hur mycket du skall överexponera.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar