Annons

Exponering vid skidåkning i fjällen

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaseriksson

Aktiv medlem
Hej!
Jag skall åka till fjällen v. 9 och undrar hur jag skall exponera för att skidåkaren skall bli rätt exponerad mot den vita snön.
Jag brukar fota med Velvia men finns det någon lämpligare diafilm att använda?

MVH
Jonas Eriksson
 
Mät mot nåt grått!

Mät ljuset på en ljusgrå trädstam eller en grå sten. Altenativt vid blå himmel är att mäta mot himlen åt norr. 1/250 s bl 5,6 är ett bra riktvärde att använda vid solsken, medljus och Velvia. Ska du fota rörliga motiv, typ skidåkning kan du ju komplettera med en snabbare film typ sensia 100, provia 100 eller liknande. Har du teleobjektiv längre än 300 mm så finns ju provia 400 och Kodachrome 200 att tillgå!:cool:
 
Det beror på hur du mäter ljuset. Snön kan lura ljusmätningen uppemot 2 steg. Du har redan fått några tips men ännu ett alternativ är att mäta mot handen.
 
En modern kamera bör upptäcka att det är ett snömotiv och därför kompensera automatiskt. Vid manuell mätning gällaer följande värden för mig med en Nikon F3.

Vid solsken ska det ljusaste i snön ska vara +2 steg. Mer överexponering och det blir utfrätt, mindre och bilden blir lite onaturligt mättad. +2 steg för solbelyst snö brukar matcha +/-0 steg för skuggad snö (mät din egen skugga t.ex.). Ytterligare ett värde brukar vara +1½ steg för kameran riktad mot "horisonten".

Vid mulet väder tycker jag det är knepigare. Ungefär 1½ stegs överexponering tror jag är korrekt.
 
Glöm inte filter!

Hej Jonas!
Jag använde 2 olika filter när jag fotade med Velvia i Sälen tidigare i år och jag är mycket nöjd med resultatet. Dessvärre kan jag inte beteckningara på filtren men det ena tar bort det "blå" i snön så att snön blir mer vit. (Vid fotning med negativ så kanske detta inte är så viktigt eftersom den slutliga kopia kan korrigeras vid framkallningen). Det andra filtret dämpar ljuset som kan vara väldigt starkt eftersom ljuset även reflekteras i snön.
Lycka till!
 
Kameraväska för skidåkning?

Ett litet stickspår kanske...

Hur bär man lämpligast kameran i backen? Man är ju minst lika duktig på skidåkning som man är på fotografering :rolleyes: så man får väl kallt räkna med att lägga sig ner några gånger och då finns det ju risk att utrustningen tar stryk.

Tips och idéer?
 
Gråfilter är bra att ha om man vill fota rinnande bäckar med lång tid. Med Velvia är det ingen risk att ljuset skulle bli så starkt på fjället att kameran inte skulle klara av det.
 
kaw skrev:
Med Velvia är det ingen risk att ljuset skulle bli så starkt på fjället att kameran inte skulle klara av det.

Det är inte sant i alla lägen.

Velvia i full sol på snöklätt fjäll kan ge exponeringar på t.ex. 1/45, bl.22. Hur gör jag då om jag vill ha en ännu längre slutartid? Jo, sätter på ett ND-filter.

Eller åt andra hållet...kortaste tiden på min kamera är 1/1000. Får då bl. 4,5 i full sol. Men jag vill ju plåta vid bl.2,8 för att få riktigt kort skärpedjup. ND-filter löser problemet igen.
 
Angående något att ha utrustningen i när man åker skidor så skulle jag rekommendera LowePro Orion Trekker. En inte allt för stor ryggsäck, där man också har plats för lite extra grejer ovanför kamerautrymmet. Sitter bra när man åker också, och är hyffsat vaderad i nederdelen där kameran ska vara. Har man stora grejer så är den dock lite för liten. (Typ stor motor och flera ljuststarka zoomar).
 
fota i fjällen

Jag förbrukade förra vintern i Tarfala under 6 veckor , 16 rullar, varav 12 st dia.I Tarfala finns inte ett träd inom synhåll, bara snö och glaciärer.Jag mätte mest mot handflatan eller spottmätte mot mina gråa skidor.Ibland förstärkte jag himlen gentemot allt det vita med roterbart polfilter.
Resultatet blev i huvudsak oerhört bra.Ibland slarvar man med ljusmätningen,och då går det som det går...mindre bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.