ANNONS
Annons

Exponering med extern blixt på K10

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Jag tycker att bilder fotograferade med en FGZ360 på min K10 blir underexponerade. Om man ställer exponeringskomp (på kameran ej på blixt) till +1,5 eller 2 blir resultatet acceptabelt men jag tycker ändå inte att det är bra eftersom alla bilder kräver exponeringskomp.Det är aldrig så att man får överexponerade bilder. Vid "normal" exponering med automatik får jag bara en kurva i den lägre halvan av histogramet. Jag har provat med spotmätning och mätt mot ljusa resp mörka ytor och får ung samma resultat. Har även testat att skifta ISO men det är ingen skillnad. Histogramet varierar mellan 50 och max 75% av x-axeln. Blixten indikerar att den ska duga till mellan säg 1,5 och 8m. Formatet är 35 mm. Kvittar om man kör trådlöst eller anslutet. Test med 50-135/2,8 & 18-55 KIT.Jag behöver tips från en mer erfaren användare, är det fel på fotografen, kameran, eller blixten eller alla tre?

Tacksam för tips...

Format - Digital

Mja det tipset funkar inte riktigt.

Enl blixtens bruksanvisning kan man välja på 35, 645 & 67 formatet. Vidare säger den att för bla ISTD* så känner blixten formatet själv. Efter att ha konsulterat K10 manualen kan man nog konkludera att även denna ska känna formatet själv. Den lär ska känna av digital medan "exponeringstimern" är på ungefär. Kan tro att man avser exponeringsmätaren.

Hej

Står formatet fortfarande kvar på 35mm efter du halvt tryckt in avtryckaren så är det nog det som spökar.
I mitt fall så försvinner 35mm formatet och brännvidden ändras på blixtens LCD.

mvh Ronny

När man trycker ner halvägs försvinner 35 mm och brännvidden räknas om.

Är det ingen som upplever eller har upplevt att deras FGZ360+K10 kombo exponerar dåligt?

den är inte bara lite klen då?540 är väl på 8m/iso 100
kan man inte exponeringskompa upp ett steg på blixten?

Man kan naturligtvis kompa lite +1 steg. Jag vet att det jag säger nu kommer låta lite som "...man kan göra så men det är inte rätt!".
Men frågan jag ställer mig är har jag köpt en blixt med exp komp för att kompensera ev dålig funktion eller för att hantera olika ljussituationer. Med exp komp på +1 på blixten når jag ett histogram som täcker ung 75% av x-skalan. Motivet var en gråsvart soffa och vita väggar. Testade att mäta med spot mot olika ytor och alla ger exakt samma exponering. Blixtens räckviddsskala indikerar 1,5 till 12 meter och så långt är inte mitt hus. Vitt tak och vita väggar parallellt med ljuset. Program P Iso 100 bl 2,8 1/60 del eller 1/80 del. Jag drog egentligen igång diskussionen för att se om någon kunde peka på någon typisk nybörjarmiss som nya Pentax ägare gör, men det verkar som mina grejor är kass och att man får ta detta med affären. Tack för engagemanget!

Visst tycker jag att K10D underexponerar men...
Posta några bilder i tråden eller ta ett snack med affären.

Det är de vita väggarna som ställer till det. Det som troligen händer i ditt fall är att kameran drar ner styrkan på blixten på grund av reflektionerna från de vita väggarna.

I läge P-TTL så är det alltid flerfältsmätning, därför att varken centrumvägd eller spotmätning läser av den information från objektivet som P-TTL behöver för att fungera.

Blixtens exponering, alltså hur mycket ljus den ger och hur länge den ger detta ljus, styrs av kameran. Slutartiden styr hur mycket av infallande ljus som kommer in i bilden, kameran är ställd i utgångsläge på "slow sync" som innebär långa slutartider för att få mer infallande ljus i bilden - detta brukar uppfattas som mer naturliga och mindre hårda blixtbilder.

För bästa exponering så är min erfarenhet att AE flerfältsmätning länkad till AF-punkt fungerar bäst (ställs in i C-Specialinställningar) tillsammans med Auto ISO. (Auto ISO:n brukar ofta välja ISO 400 när man kör blixt, det verkar bli mest rätt då).

Jag undrar om inte K10D är känsligare än tidigare kameror för ströljus som kommer in i sökaren. Så tittar du i sökaren när bilden tas, eller håller du huvudet en bit ifrån?

Resultatet varierar med vit bakgrund. Verkar faktiskt som om jag fått bäst resultat med blixten i trådlöstläge oavsett bakgrund. Jag har kikat igenom mina bilder och det verkar vara störst problem med blixten på skon i komb med just vit bakgrund. Det ska sägas att när gäller vit bakgrund är jag väl bekant med att man måste öka exp komp . Det kan hänga ihop med det du sa om flerfältsmätning med. Jag har nog inbillat mig att spotmätning skulle funka. Finns det något läge på blixten där spot & blixt fungerar för att minska betydelsen av bakrunden?

När det gäller fotografering så har jag ögat vid sökaren eller skärmar av sökaren om jag använder självutlösare.

Mvh Peter

Peter.Ivarsson skrev:
Finns det något läge på blixten där spot & blixt fungerar för att minska betydelsen av bakrunden?

Ja det går väl att köra helt manuellt?
Men auto-lägena på blixten är bara P-TTL, går inte att växla eftersom P-TTL väljs automatiskt på en P-TTL kamera.

Med äldre mekaniska objektiv, som inte ger P-TTL den information som det behöver för att fungera, så kopplas det över till en "dum" blixt, så det kan ju vara en väg att gå.

Eller köra med AE länkad till vald fokuspunkt, det fungerar som en centrumvägd mätning där centrum flyttas till den aktuella fokuspunkten. Detta fungerar nu inte om du kör enbart centerpunkten och sen komponerar om bilden, för då kommer den ha centrum på fel ställe. Så du måste aktivt flytta fokuspunkten till motivet efter att du har komponerat bilden.

Jag kör så hela tiden och jag upplever bättre resultat än med AE frikopplad från fokuspunkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar