Annons

Exponering med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
jag äger en canon 350d samt en Sigma EF-500 DG Super
externt blixt.

Har märkt att kameran gärna vill välja fel slutartid när jag fotar i AV läge med blixten påkopplad.

Har testat ta en bild i AV läge och då väljer kameran en längre slutartid än om jag ställer den på p läge och fotar. då tar jag klockrena bilder i p läge.

Var inne i menyn och hittad att man kunde välja att låsa bixtsync eller att köra med auto. Väljer jag det fasta syncning på 1/200s så tar den bra bilder även i AV läget. Men varför blir det fel när jag väljer auto? har ställt blixten på auto läge ETTL.

Gjorde nu ett test
2 bilder mot samma motiv
AV läge: 1/4 slutartid iso 100 bländare 4
testade även att stänga av blixten och det gjorde ingen skillnad på slutartid.

P läge: 1/60 slutartid iso 100 bländare 4

Har nog bara missat någon inställning som gör att den känner av blixten i AV läget?

Så funkar Canon

Det är precis som det ska vara. I AV-läge mäter kameran ljuset från det vanliga motivet oavsett om du har blixt eller inte på. Det är för att du ska kunna använda AV-läget och använda s.k. fyllnadsblixt - dvs blixten jämnar ut kontraster och tar bort fula skuggor. Även TV-läget(bländarprioritet) funkar så. Fotar du i mörka miljöer och med rörliga motiv är det ofta bättre att köra manuellt eller i p-läget då du vill att blixten ska frysa rörelserna. Men vill du använda blixten för att ta bort skuggor vid motiv med bra ljus eller att lätta upp motljusbilder är TV/AV bättre. Själv kör jag alltid manuellt (både tid och bländare) - då kan jag själv styra hur mycket av det naturliga ljuset som ska komma med och blixtljuset styr man med blixtkompensationsknappen och hjulet.

Senast ändrad:
tack för svaren!
Så när jag fotar i AV-läget med blixt så måste ställa in kameran som om jag skulle fota utan blixt?
i det läget är en stativ ett måste med andra ord?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar