Annons

Exponerar blixten rätt vad än jag ställer tid/bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har lös blixt ez430 till min gammla canon eos 500n.

Om jag har i manuellt läge på kameran och mäter upp bakgrunden som är rätt mörk. Om jag då skulle sätta dit en modell framför kamera och bara ta utan blixt skulle modellen bli svart och bakgrunden bra eller hur? men om jag sätter på blixten blir det rätt exponerat då eller måste jag kompensera på blixten också?
 
jonas18z skrev:
Hej

Jag har lös blixt ez430 till min gammla canon eos 500n.

Om jag har i manuellt läge på kameran och mäter upp bakgrunden som är rätt mörk. Om jag då skulle sätta dit en modell framför kamera och bara ta utan blixt skulle modellen bli svart och bakgrunden bra eller hur? men om jag sätter på blixten blir det rätt exponerat då eller måste jag kompensera på blixten också?
Blixtljuset mäts med egen sensor. Om modellen är normalgrå blir det rätt. Om modellen har vita eller svarta kläder behövs kompensering.
 
Hej Jonas,

Förstår inte riktigt din fråga men gör ett försök att belysa blixtfotografering.

Rent generellt gäller att exponering med blixt är beroende av blixtens ledtal, avståndet (blixt-objekt), bländare samt givetvis filmens känslighet.

Arbetsgången vid manuellt blixtfoto är:
-ställ in filmkänslighet
-ställ in tid (lång tid ger mer tillskott av befintligt ljus)
-ställ in blixtstyrka och bländare i förhållande till motivets avstånd.
-blixtra

Om du ställer in en bländare som "blir rätt" kommer både objekt och bakgrund att få samma exponering (om de är lika långt från blixten)
Normalt är ju dock motivet närmare blixten än bakgrunden och därför blir motivet "ljusare" än bakgrunden. (ljuset avtar med kvadraten på avståndet)

Vet inte om detta är svar på det du undrade över. Om inte får du utveckla mer vad du undrade över...

/P
 
Jo det är väl svar på min fråga från båda er. men ja självklart gäler det ju att blixten har tillräckligt ledtal för det.
 
Brukar försöka att skippa automatik då det gäller "studiosituationer" med blixt för att inte riskera att automatiken får spel av ljusa eller mörka objekt.
Och visst gäller oxå regeln "lite kräm ger kort avstånd vid lågkänslig film"...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.