Annons

Exponera och framkalla Tri-X 3 år efter utgångsdatum?

Produkter
(logga in för att koppla)

estan

Medlem
Hejsan,

Jag och min fru ska till Rom i nästa vecka. Har dammat av min gamla Pentax Spotmatic SP-II som jag tänkte ta med mig på resan. Hade en gammal rulle Tri-X 400 TX som jag satte i. Såg sedan att rullen gick ut 2012. Den har förvarats i rumstemperatur sedan den köptes (alltså inte kylskåp eller frys under någon av tiden sedan dess).

Så mina frågor till er som har mer erfarenhet (jag analogfotar väldigt väldigt sällan) är:

  1. Tror ni att filmen har hunnit få en grundslöja eller annan försämrad kvalitet?
  2. Jag kommer antagligen lämna in filmen för framkallning på labb eftersom mitt eget lilla mörkrum som jag haft i föräldrarnas källare inte är i ordning just nu. Eventuellt kan jag då be om att de framkallar under lite längre tid på just den rullen. Tror att jag bör göra det? Vad ska jag då i sådana fall be om? Att de framkallar "ett steg" extra?

Det jag är mest orolig över är om filmen skulle hunnit bli kraftigt slöjad, eftersom jag hade tänkt ta de första bilderna i Rom med den rullen i, så om någon har erfarenhet av att exponera och framkalla Tri-X som är ca 3 år efter utgångsdatum så är jag väldigt intresserad.

Tack på förhand!
 
Från mina erfarenheter av analog film är det latenta bilder (dvs bilder som exponerats men inte framkallats) som blir slöjade medan nytagna bilder brukar bli rätt bra, även om filmen är gammal.
Typexemplet från den tiden är när någon fick en kamera i julklapp. De första bilderna är från den julaftonen, sedan några bilder på midsommarstången och till slut en julafton till, innan filmen framkallades. Då kunde den första tomten bli lite blek, medan den året därpå var bra.
 
Från mina erfarenheter av analog film är det latenta bilder (dvs bilder som exponerats men inte framkallats) som blir slöjade medan nytagna bilder brukar bli rätt bra, även om filmen är gammal.
Typexemplet från den tiden är när någon fick en kamera i julklapp. De första bilderna är från den julaftonen, sedan några bilder på midsommarstången och till slut en julafton till, innan filmen framkallades. Då kunde den första tomten bli lite blek, medan den året därpå var bra.

Tack Patrick, kul exempel! Då känner jag mig lite lugnare.

I mitt fall är det alltså 3 år efter utgångsdatum. Någon annan som haft problem med oexponerad film som slöjats efter den tiden? Det jag läst efter att ha googlat lite är att oexponerad film kan slöjas av den kosmiska bakgrundstrålningen, men jag vet inte om det stämmer, eller om det krävs mycket längre tid för att det ska bli märkbart?
 
Du ska naturligtvis ta ut filmen nu och låta den framkallas (om det finns bilder på den).
Skaffa ny film inför resan.

Det är lite det jag lutar åt J O, att knäppa upp den här rullen nu innan vi åker (på tis) och skaffa en ny rulle istället. Ville bara höra vad folk har att säga eftersom jag sett på andra ställen att en del säger att de inte haft några problem med gammal Tri-X.

Men jag kanske gör så ändå då.
 
Hejsan,

Jag och min fru ska till ...............

Så mina frågor till er som har mer erfarenhet (jag analogfotar väldigt väldigt sällan) är:

  1. Tror ni att filmen har hunnit få en grundslöja eller annan försämrad kvalitet?
  2. Jag kommer antagligen lämna in filmen för framkallning på labb eftersom mitt eget lilla mörkrum som jag haft i föräldrarnas källare inte är i ordning just nu. Eventuellt kan jag då be om att de framkallar under lite längre tid på just den rullen. Tror att jag bör göra det? Vad ska jag då i sådana fall be om? Att de framkallar "ett steg" extra?

Det jag är mest orolig över är om filmen skulle hunnit bli kraftigt slöjad, eftersom jag hade tänkt ta de första bilderna i Rom med den rullen i, så om någon har erfarenhet av att exponera och framkalla Tri-X som är ca 3 år efter utgångsdatum så är jag väldigt intresserad.

Tack på förhand!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131620&page=51
 
Tack Sten, det såg ju bra ut. Var det med D76 spädd 1:1 eller ospädd D76? Om det var ospädd D76 så pressade du här alltså ett par steg om jag förstår det rätt? (för att kompensera för den gamla filmen?).

Den var ospädd (en burk D76 pulver till 1 L vatten) och använd ett par gånger.
 
Den var ospädd (en burk D76 pulver till 1 L vatten) och använd ett par gånger.

Okej. Tack för infon Sten. Sedan mitt första inlägg har jag kommit på att vi har ett mörkrum på skolan som man kan nyttja om man blir medlem för 350 kr, så kanske gör det istället för att lämna in rullar på labb. Då har jag ju större möjlighet att justera i framkallningen.
 
Jag fick en rulle fujifilm av kompisen, färgfilm iso 400. Minns inte exakt vad det var för modell på film. Han hade råkat förvara den i badrumsskåpet i många många år...den hade utgångsdatum 2006...Laddade kameran med denna rulle. Framkallade och resultatet blev mycket bra.

Så jag tror inte man ska vara så rädd egentligen. Det är väl som flera sagt att kameran kanske inte håller måttet efter flera års liggandes stilla.

Lycka till!
 
Jag fick en rulle fujifilm av kompisen, färgfilm iso 400. Minns inte exakt vad det var för modell på film. Han hade råkat förvara den i badrumsskåpet i många många år...den hade utgångsdatum 2006...Laddade kameran med denna rulle. Framkallade och resultatet blev mycket bra.

Så jag tror inte man ska vara så rädd egentligen. Det är väl som flera sagt att kameran kanske inte håller måttet efter flera års liggandes stilla.

Lycka till!

Tack :) Hm, att kameran inte skulle hålla måttet? Det hade jag inte tänkt på. Den funkade ju bra runt 2012. Hur försämras en kamera av att ligga stilla? (Den har legat i kameraväska, med linskydd på och med linsen uppåt). Har knäppt upp den där rullen nu, och kameran känns som den funkar precis som vanligt. Men borde kanske snabbframkalla rullen någonstans nu på måndag då.
 
Jag hade den tanken mer ifall den börjar kärva ihop och att slutartiderna inte stämmer...oftast dom långa tiderna som brukar kärva ihop...Men om den legat så kort tid så tror jag inte det är nån fara. Testade en Robot star 2 halvformat som legat still i 40 år kanske...den funkade utmärkt :)
 
Jag hade den tanken mer ifall den börjar kärva ihop och att slutartiderna inte stämmer...oftast dom långa tiderna som brukar kärva ihop...Men om den legat så kort tid så tror jag inte det är nån fara. Testade en Robot star 2 halvformat som legat still i 40 år kanske...den funkade utmärkt :)

Ah, då förstår jag. Det är faktiskt ett problem jag hade med kameran mot slutet sist jag använde den (runt 2012), 1/60 s kan tyvärr kärva ihop, men det är väldigt väldigt sällan det händer som tur är. Och det inträffade inte idag (körde med 1/500, 1/250, 1/125, 1/60 och t.o.m. 1/15 vid ett tillfälle när jag var inne i en skog).

Får hoppas på ett ljust Rom helt enkelt :)
 
Ah, då förstår jag. Det är faktiskt ett problem jag hade med kameran mot slutet sist jag använde den (runt 2012), 1/60 s kan tyvärr kärva ihop, men det är väldigt väldigt sällan det händer som tur är. Och det inträffade inte idag (körde med 1/500, 1/250, 1/125, 1/60 och t.o.m. 1/15 vid ett tillfälle när jag var inne i en skog).

Får hoppas på ett ljust Rom helt enkelt :)

När jag tänker efter så är det främst vid kall och fuktig väderlek som den ibland kärvat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.