ANNONS
Annons

Exponera genom vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Crona

Aktiv medlem
Är det någon som tror att ett kul resultat skulle uppnås om man lägger pappret i en skål med vatten och skvalpar runt lite? Fungerar det med silvret i pappret (kör rc-bas), måste tiden bli längre eller spelar det ingen roll eftersom det blir max 7cm vatten som ljuset passerar?

Vad tror ni gamla mörkrumsfantaster?

Jag har inte en aning, men det låter som ett kul experiment.

Blanda i någon vätska som lägger sig på ytan som en tunn film, prova sedan att en droppen diskmedel i ena hörnet precis när du tänder lampan, det kanske blir en snygg vinjeteringsgradering över hela pappret.

Typ olja eller bensin/fotogen eller liknande? Det skulle vara rätt häftigt. Får exprimentera lite.

Hur bilr det om man exponerar genom framkallaren?

(Hittade just min svarta guldfisk död när jag skull mata honom, blev ganska illa berörd:( )

=(

Ja´, dåligt var det men lite roligt.
Men jag är hungrig men kan inte äta för jag mår illa. Trodde inte att jag skulle reagera så på min lilla fisks död.

Om du häller ner olja i framkallningen så kommer oljan att fastna på pappret vilket innebär att det kommer stöta bort fixet.

Jag tror att det du kommer få är olika sorters grånad utan struktur och det finns det mycket lättare sätt att fixa.

Du kan testa och lägga en glasskiva övanpå pappret i exp. och smeta olja, snor och sånt på det kan bli ganska effektfullt.

Per Crona skrev:
Hur bilr det om man exponerar genom framkallaren?

Det knepet är väl känt som Mentes metod för tonseparering, förutsatt att man gör flera exponeringar. Svärtningen av papperet från en exponering blir en "mask" för nästkommande exponering osv. Litet trixigt dock att få till agiteringen utan att papperet flyttar sig.

Har du provat? Om man fixerar pappret med tyngder och häller vatten i skålen får man nog vågor utan att flytta pappret, värt att prova...

JL

Jag har exponerat fotopapper genom vatten i en 24x30 skål, ca 4cm djup. Effekten blir en sorts softfokus, väldigt fint faktiskt. Bi-effekterna var dubbelexponeringar som t.ex. ett öga som hade fastnat på två ställen. Jag antar att mitt kraftiga skvalpande bröt ljuset ganska hårt och det orsakade softningen. Dubbelexponeringen kan ha kommit av att pappret kanske rörde på sig lite, även om jag höll ner det med tummarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar