ANNONS
Annons

Expertråd till amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

gottne

Aktiv medlem
Jag fotar med Nikon 7000. Det är insekter jag fotar mest just nu. Jag försöker fota utan att använda auto. Här ger jag ex på vad som då händer. Jag använder bländarstyrt, dvs A, som jag ställt på bländare 5,6. ISO är inställt på 200. Jag använder manuell focusering eftersom den ger bättre resultat än auto när kontrasterna i motivet är små. Men då uppstår problemet. Oftast blir det fördröjning på avtryckaren, ibland går det inte alls att exponera. Jag hör att kameran jobbar med något, men den vägrar exponera. I sökaren ser jag att exp-komp, som står på 0, blinkar. Tiden blev när kameran väl exp,1 tusendels sekund. Varför är inte exp i detta fallet lika snabb som vid auto?
Är det att inte focuseringen är exakt som kameran reagerar på? Tacksam för råd.

Så kan det vara.

Gå in i menyn och leta upp det ställe där du kan välja AF Priority alternativt Shutter Priority (eller någon motsvarande benämning).

Ifall AF Priority är valt så går det inte att exponera ifall AF-systemet inte är nöjt.
Ifall Shutter Priority är valt så går det att exponera direkt, oavset hur felfokuserat motivet råkar vara.

I ditt fall - prova med att ställa in det sistnämnda läget.
.

För mej som amatör blev behållningen den, att ge akt på den "lampa" som tänds när kameran godkänner focuseringen. För då fungerar också exponeringen normalt. Det räcker för mej.
Tack för att ni visar intresse för en som ingenting kan.

För mej som amatör blev behållningen den, att ge akt på den "lampa" som tänds när kameran godkänner focuseringen. För då fungerar också exponeringen normalt. Det räcker för mej.
Tack för att ni visar intresse för en som ingenting kan.

Nikon D90 kan vägra att exponera trots att lampan lyser. Möjligheten att välja slutarprioritet saknas.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar