rymdrattan
Aktiv medlem
Vad tittar du i för ljus? Utskrifter påverkar vanligen starkt av s.k. metameri, att färgerna varierar beroende på ljustemperatur.
Att t.ex. granska färger under en vanlig skrivbordslampa är fullkomligt meningslöst, då man ser helt fel färger om man belyser kopian med en glödlampa eller lågenergilampa. Det finns dock skrivbordslampor med korrekt temperatur (har för mig att det ska vara 5500K, men jag är inte säker, jag har ingen själv), men de är dyra.
Angående jpg och tiff när man skickar till labb så ser jag ingen större poäng i att skicka som tiff, och absolut ingen poäng i att skicka 16-bitarsfiler!
En jpg i bästa kvalitet är det närmaste "lossless" man kan komma utan att vara 100% lossless. Jag törs påstå att det, i 999 fall av 1000, i en utskriven kopia omöjligen går att avgöra om den är utskriven från en jpg eller från en tiff (förutsatt att färgstyrningen fungerar så kopiorna blir likadana, vilket det gör om man använder ett riktigt labb som Crimson). Jag har testat flera gånger att beställa både från jpg och från tiff, och det enda sättet som det har varit möjligt att skilja kopiorna åt har varit genom att kolla på filnamnsstämpeln på baksidan!
Här kommer bilden jag just tog på skillnaden. Nu är vitbalansen på bilden jag tog åt h-vete. ;D Men det är skillnanden mellan bilderna som är det relevanta.
http://img20.imageshack.us/i/dsc05919b.jpg/
Bilden är 3mb rakt ur kameran.