ANNONS
Annons

Expert och tiff?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tittar du i för ljus? Utskrifter påverkar vanligen starkt av s.k. metameri, att färgerna varierar beroende på ljustemperatur.

Att t.ex. granska färger under en vanlig skrivbordslampa är fullkomligt meningslöst, då man ser helt fel färger om man belyser kopian med en glödlampa eller lågenergilampa. Det finns dock skrivbordslampor med korrekt temperatur (har för mig att det ska vara 5500K, men jag är inte säker, jag har ingen själv), men de är dyra.

Angående jpg och tiff när man skickar till labb så ser jag ingen större poäng i att skicka som tiff, och absolut ingen poäng i att skicka 16-bitarsfiler!

En jpg i bästa kvalitet är det närmaste "lossless" man kan komma utan att vara 100% lossless. Jag törs påstå att det, i 999 fall av 1000, i en utskriven kopia omöjligen går att avgöra om den är utskriven från en jpg eller från en tiff (förutsatt att färgstyrningen fungerar så kopiorna blir likadana, vilket det gör om man använder ett riktigt labb som Crimson). Jag har testat flera gånger att beställa både från jpg och från tiff, och det enda sättet som det har varit möjligt att skilja kopiorna åt har varit genom att kolla på filnamnsstämpeln på baksidan!

Här kommer bilden jag just tog på skillnaden. Nu är vitbalansen på bilden jag tog åt h-vete. ;D Men det är skillnanden mellan bilderna som är det relevanta.

http://img20.imageshack.us/i/dsc05919b.jpg/

Bilden är 3mb rakt ur kameran.

Oj, ja det var ju verkligen skillnad!

Nu är det ju inte helt lätt att granska kopior så här, men jag tycker det ser ut som att färgerna "blöder" en aning i den vänstra bilden. Jag tycker det syns runt de starkaste gröna partierna till vänster om insekten (jag helgarderar mig ;)) i den vänstra bilden. Men det kan ju såklart lika gärna bero på att kopian är avfotograferad :)

Men jag tycker helt klart att skillnaden tyder på att jpg-bilden har auto-justerats. Labben brukar skruva upp färgmättnaden och kontrasten några snäpp så att semesterbilderna ska bli fina. Att du kände det som att den vivida kopian är den som bäst matchar skärmen kan mycket väl bero på betraktningsljuset :)

Oj, ja det var ju verkligen skillnad!

Nu är det ju inte helt lätt att granska kopior så här, men jag tycker det ser ut som att färgerna "blöder" en aning i den vänstra bilden. Jag tycker det syns runt de starkaste gröna partierna till vänster om insekten (jag helgarderar mig ;)) i den vänstra bilden. Men det kan ju såklart lika gärna bero på att kopian är avfotograferad :)

Men jag tycker helt klart att skillnaden tyder på att jpg-bilden har auto-justerats. Labben brukar skruva upp färgmättnaden och kontrasten några snäpp så att semesterbilderna ska bli fina. Att du kände det som att den vivida kopian är den som bäst matchar skärmen kan mycket väl bero på betraktningsljuset :)

Kan nog vara så. Jag får fråga dom någon dag och eventuellt göra lite egna tester och se vad jag föredrar.

Sen är jag så grymt ovan att kolla på fysiska fotografier att jag utan att tänka på det försökte kolla på dom i bara lcd-skärmen som belysningskälla.... Det gick ju bra! *facepalm* ;D

Kan nog vara så. Jag får fråga dom någon dag och eventuellt göra lite egna tester och se vad jag föredrar.

Sen är jag så grymt ovan att kolla på fysiska fotografier att jag utan att tänka på det försökte kolla på dom i bara lcd-skärmen som belysningskälla.... Det gick ju bra! *facepalm* ;D

Jag kan ha fel nu, men teoretiskt borde det vara större chans att det blir bra (förrutom att ljusmängden troligen inte räcker) än med en glödlampa :)

Glödlampor har en färgtemperatur på ca 3300°K, bakgrundsbelysningen i skärmar brukar ligga kring 5500-6500°K om jag inte tar fel. Lämpligt betraktningsljus brukar väl vara 5000-5500°K om jag inte missminner mig. Men som sagt, ljusstyrkan räcker nog inte :)

Men sen är det ju en hel vetenskap det där med färger och att kolla på bilder. Våra ögon påverkas otroligt mycket av omgivande färger (det finns ett uttryck för det som jag inte för mitt liv kan minnas just nu. Något med kontrast...), så sitter man inte i ett helt neutralt (grått) rum med helt korrekt belysning och självklart gråa kläder, så kan man aldrig vara säker på att se bilden "rätt". Men å andra sidan, har man inte otroligt höga krav att färgerna måste vara 100% korrekta så ska man nog inte grotta ner sig för mycket. Det är dock aldrig en bra idé att bära färgstarka kläder när man redigerar bilder. Man bör undvika stora färgstarka objekt kring bildskärmen (synfältet) om man kan. Att retuschera i ett rödmålat rum funkar inte heller så bra :)

Jag kan ha fel nu, men teoretiskt borde det vara större chans att det blir bra (förrutom att ljusmängden troligen inte räcker) än med en glödlampa :)

Glödlampor har en färgtemperatur på ca 3300°K, bakgrundsbelysningen i skärmar brukar ligga kring 5500-6500°K om jag inte tar fel. Lämpligt betraktningsljus brukar väl vara 5000-5500°K om jag inte missminner mig. Men som sagt, ljusstyrkan räcker nog inte :)

Men sen är det ju en hel vetenskap det där med färger och att kolla på bilder. Våra ögon påverkas otroligt mycket av omgivande färger (det finns ett uttryck för det som jag inte för mitt liv kan minnas just nu. Något med kontrast...), så sitter man inte i ett helt neutralt (grått) rum med helt korrekt belysning och självklart gråa kläder, så kan man aldrig vara säker på att se bilden "rätt". Men å andra sidan, har man inte otroligt höga krav att färgerna måste vara 100% korrekta så ska man nog inte grotta ner sig för mycket. Det är dock aldrig en bra idé att bära färgstarka kläder när man redigerar bilder. Man bör undvika stora färgstarka objekt kring bildskärmen (synfältet) om man kan. Att retuschera i ett rödmålat rum funkar inte heller så bra :)

Nejnej, problemet va att jag knappt såg vad bilden föreställde pga att ljuset va för svagt. ;D

Jo jag kan berätta att gula tapeter och glödlampor inte gör vackra bilder eller. :p

Jag va och snackade med en kille inne på expert idag. Han sa att bilderna inte efterhanterades i varesig jpg eller tiff och hade ingen förklaring på varför det skulle vara någon skillnad.

Han såg lite borta ut när jag frågade om färgprofiler också iofs så kanske skulle pratat med nån annan.

Jag ska iaf skriva ett mail till expert och se ifall dom han nått bättre svar på saken.

Jag kan nog bara säga lycka till :)

Jag har inga egna erfarenheter av Expert, men jag har hört mycket ont om dom och inte mycket gott.

Ett labb som jag kan rekommendera är Crimson (.se). Troligen inte lika billiga som Expert, men garanterat proffsigare och troligen bättre resultat.

Jag kan nog bara säga lycka till :)

Jag har inga egna erfarenheter av Expert, men jag har hört mycket ont om dom och inte mycket gott.

Ett labb som jag kan rekommendera är Crimson (.se). Troligen inte lika billiga som Expert, men garanterat proffsigare och troligen bättre resultat.

Tackar! Jo det kan nog kanske behövas, men detta ska utredas va så säker!

Det som är bra med Expert är just det att jag kan ta med mig usbminnet när jag ska in till stan och få bilderna på 5minuter sålänge det inte är kö eller jag ska "framkalla" tonvis med bilder.

Annars har jag använt fujidirekt innan och va helt nöjd med resultatet, men framför allt priset.

Crimson är väl mer eller mindre ansett som det bästa i Sverige så jag litar på din åsikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar