Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expert ljuger...passa er :-(

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar vara ett storstadsproblem med dålig kompetens och service på Expert! Jag har bara goda erfarenheter från Expert i både Hedemora och Säter. Trevlig och kunnig personal som faktiskt är intresserade av foto. Hälsn Maria
 
Men som sagt tidigare, inte mitt problem. Jag tycker det är märkligt, du får tycka vad du vill :)

Pruta är väl upp till var och en...i många länder anses det ju suspekt att inte pruta...så inte i Sverige där det närmast är tvärtom. Dock med detta inte sagt att det inte funkar att pruta i Sverige....syrran är helt grym att skambjuda i alla affärer....och det går hem i 8 fall av 10 :) Jag har själv inte mage att göra det ;-)

Jag tycker det är märkligt att tycka det är märkligt att småbutiker håller individuella och olika priser på varor...så har det alltid varit...vi lever i en marknadsekonomi. Allt är upp till konsumenten....bara att välja var man handlar :)

Tack och lov lever vi också i ett land där också alla får tycka vad dom vill oberoende av vad andra tycker (eller att detta behöver påpekas ;-)

mvh / Matti
 
För mig är det självklart att en butik inne i stan inte kan ha samma priser som diverse webshopar. Det finns nåt som kallas lokalkostnader etc. Att ha ett lager nån stans ute på vischan och sedan skicka grejer därifrån vid beställningar på nätet gör ju att man kan hålla betydligt lägre priser.
 
Det verkar vara ett storstadsproblem med dålig kompetens och service på Expert! Jag har bara goda erfarenheter från Expert i både Hedemora och Säter. Trevlig och kunnig personal som faktiskt är intresserade av foto. Hälsn Maria

Kan bara hålla med. Vet iofs inget om just de butikerna, men generellt...
I storstäder är det med pris som gäller, service har inte lika stor betydelse. I småstäder är det tvärt om, där gäller det att hålla hög service, priset kommer i andra hand.
Sen när det gäller Expert så har ju alla butiker olika ägare. Och då är det klart att det är olika fokus i olika butiker. En ägare som är tokig i foto, är så klart bäst på det och har stor fokus på det. En som är hi-fi-tokig har givetvis bäst kunskap och sortiment när det gäller det.
Välj rätt sorts Expertbutik, så bli ni nog inte besvikna....
 
Expert ljuger enligt rubriken, men gör inte resten av handlarna det också i så fall?

Det sägs ibland att kompetens kostar och det är precis det som också är fallet. Varför vill de stora köpladorna bara ha deltidsanställda ungdomar? Är det för att de är så otroligt kompetenta? Givetvis inte, men de kostar mindre att anställa och så vill ju inte kunderna betala vad det kostar att ha kompetent personal. Så då blir det ju helt enkelt dessa okunniga ungdomar i vit skjorta och slips som blir förhärskande.

Sedan finns det en del mindre firmor som inser att de kanske inte har en chans att konkurrera med priserna överlag, som istället ser till att få kunnig personal och konkurrerar på det viset. Och de små har dessutom inte heller möjlighet att få lika låga inköpspriser som köpladorna, som vid ett enda tillfälle lägger så stora ordrar på en en artikel att det motsvarar vad den lilla handlaren köper in på ett antal år. Och detta är inget nytt fenomen utan har åtskilliga år på nacken.

Redan på Broddmans tid var det ett känt faktum att Broddman hade mycket lägre priser på Kodachrome än någon annan handlare kunde komma i närheten. De gav helt enkelt Kodak ett ultimatum att om de inte fick ett pris som passade skulle de köpa filmen utomlands via bulvaner. De fick det pris de ville ha och sedan var det inte ovanligt att andra fotohandlare gick till Broddmans och köpte den Kodachromefilm de behövde till ett pris under Kodaks.

Skulle inte tro att det skiljer sig nämnvärt idag.
 
Inte riktigt -- Expert äger en hel del butiker. Men i princip håller jag med dig -- det finns fortfarande många som är självständiga och man kan inte dra alla Expert över en kam.

När jag slutade på Expert sommaren 2007 så helägde Expert endast c:a 30-35 av alla Expertbutiker.
Så det är fortfarande stor skillnad på Expertbutikernas inriktining och kunnade.
 
Expert lär väl ha lika bra priser in som de andra affärerna, och om du kollar på prisjakt.nu så är det inte EN affär som har pris under 2500 utan 14, inkl Experts webshop. Och närmare 40 som har under 3000. Lägsta pris är 2295 hos affär som har på lagret. Så mitt "erbjudande" om 2500 är inte precis oskäligt.

Men som sagt tidigare, inte mitt problem. Jag tycker det är märkligt, du får tycka vad du vill :)

Självklart har de inte samma priser in som andra, det lär diffa både upp & ner. Och Experts web-shop, som syns som en av de som säljer den omnämnda produkten under 2500 är en "annan kanal" än de fysiska butikerna. Samtidigt har jag full förståelse för att du handlar där du trivs.
 
Förutom att de har konkat flera gånger och bytt de driftansvariga av butiken, medan huvudägaren som "franchisar" ut butiksdelen finns kvar....

//Adam

Stämmer väl inte helt Adam?? Att den har konkat för ca 1.5 år sen är sant men den som nu driver butiken är samma ägare som haft butiken sedan tidigt 80-tal.
 
Transcend CF 16GB i butik hos Expert 849:-
Billigast på nätet i Sverige 429:-

Det är väl inget konstigt om priser skiljer. Det konstiga är att folk fortsätter att handla där det är mycket dyrare, gjorde dom inte det så skulle kanske priserna jämnas ut lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.