ANNONS
Annons

Expert är experter

Produkter
(logga in för att koppla)
Håkan bråkan: Jag ser inget faktafel. Det är M Y C K E T vanligt att man anger ledtal på detta sätt...

Så gör ju alla tillverkare, knappast något man kan beskylla Expert för. Ledtalet anges ju nästan alltid vid den snävaste belysningsvinkeln... jag skulle läsa på lite om ledtal om jag vore du innan jag postar någon halvlyckad kommentar om riktiga experter (nåja) ^_^'

Senast ändrad:
Nu är jag medveten om att jag är (mycket) obsolet i sammanhanget, jag har inte alls följt med i utvecklingen av definitioner för ledtal, men för mig säger "ett ledtal på 27m" lika mycket som om man sa att kameran "har iso på bländare 32". I båda fallen går det att räkna ut något samband, men inte är det särskilt informativt. Väl? ;-)

Heh! De måste förenkla så att medelsvensson inte blir förvirrad! Med f/2.8 och ISO 800 blir det ju 27 meter. Det är underförstått, så klart! :-D Fast med ett ännu ljusstarkare objektiv - säg f/1.4 - och med ISO 1600 får man (teoretiskt) en räckvidd på hela 77 meter! Men de tänkte väl att medelsvensson ändå inte har så dyra gluggar och kameror med dåliga brusegenskaper...

Edit: Inte heller jag vet egentligen vad jag babblar om. Längst ner på denna sida http://sv.wikipedia.org/wiki/Ledtal står det faktiskt att det är vanligt att man i Amerikat anger ledtal i fot.

Exempel 270ex anger EGENTLIGEN ledtal 27 vid maximal zoom och arbetsbländare 1 över iso 100.

1 (bländare) = 27 (ledtal) / 27 (avstånd i meter)

Det är inte svårare än så.

halverar vi avståndet till (27/2) måste vi blända ner till f2 vid iso100 och maximal belysningsvinkel.

13.5 meter får vi då att arbeta med.

PS: Cyberphoto.se är också ena jävla experter...

saxat från teknisk info 500D:
Räckvidd blixt: Inbyggda blixten: ledtal 13 (ISO 100)

Borde man då inte ange vid vilken bländare LED talet är beräknat i så fall. Kanske finns en standard för detta?
Generellt är det svårt när ord byter betydelse efterhand.
Gamla kunskaper blir omoderna, i och med att språket förändras.
Själv har jag inte hört talas om att ledtal är lika med meter om man tänker sig en bländare på 1:1. Klart att det här sättet att ang ger oss högre siffror och vi blir lurade på blixens effekt. Dvs om vi har ett objektiv med 5,6 så blir blixtens räckvidd bara 4,8 meter, dvs ett pytteblixt. Eller?
Ungefär som med hästkrafter, och SAE hästkrafter som gjorde japanska bilar svagare och amerikanska starkare utan att bygga om motorn.
Vad är det för fel på SI, (Internationell Standard)

Det må vara kutym, men visst är det lite märkligt att ange ledtalet som något som åtminstone jag skulle tolka som räckvidd? ...beräknat på bländartal f/1 dessutom!
Det var nytt för mig också.

Jag tycker (till skillnad från alla andra?) att det här var ett helt ok sätt att skriva på.

Ledtal på 27 meter föredras kanske internationellt framför ledtal 27, då man inte vet om det är fot eller meter man pratar om (även om nu meter är SI-enheten)

Sen är de väl faktiskt standard att det anges vid bländare 1 och iso 100.

Man vill väl hålla fast vid det man är van vid, helt enkelt. Förr i världen angav man ledtal vid visst ISO (som då hette ASA, ofta räknade man DIN i stället). Om en blixt hade ledtal 24 vid ISO 50, och man skulle ta en bild på 3 meters avstånd blev bländaren 24/3 = 8. Högre ISO ger alltså högre ledtal, lägre ISO lägre ledtal.

Håkan bråkan: Jag ser inget faktafel. Det är M Y C K E T vanligt att man anger ledtal på detta sätt...

Så gör ju alla tillverkare, knappast något man kan beskylla Expert för. Ledtalet anges ju nästan alltid vid den snävaste belysningsvinkeln... jag skulle läsa på lite om ledtal om jag vore du innan jag postar någon halvlyckad kommentar om riktiga experter (nåja) ^_^'

Kul att du tycker det är bra information, jag tycker fortfarande att det är värdelöst och har faktiskt aldrig sett ledtalet anges så korkat förut. Ge gärna ett exempel på någon mer som anger så, du som säger att det är MYCKET vanligt. Som någon sa så styrs det av ISO, ljusstyrka på objektiv och liknande. Sedan angavs ledtal förr i tiden oftast med ett tal vid ISO 100 med 35mm:s vinkel (på fullformat förstås), men vet ju att vissa anger vid ISO 200 och vid andra utlysningsgrader, men som sagt, bra att du tycker det är bra information, särskilt då kanske med texten:
"Speedlite 270EX låter dig utnyttja din systemkameras fulla potential. Det flexibla, vinklingsbara zoomhuvudet med ett ledtal på upp till 27 meter gör det möjligt att ta fotograferandet till en helt ny nivå."

De ger ju intryck av att det är något annat än en billig instegsblixt med en begränsad vinklingsmöjlighet i taket, vilket det låga ledtalet får svårt att klara. Tycker du att den blixten kan föra ditt fotograferande till en helt ny nivå och utnyttja din systemkameras fulla potential så säger jag bara...grattis.

Sen är det en utmärkt blixt, jag har en som upplättningsblixt till min 5D Mk II och är väldigt nöjd.

Det är ju ett bra sätt att finta folk på men jag kan inte påstå att jag stött på det speciellt ofta utan ledtalet, vill jag påstå, brukar anges som en faktor (vid ISO100) även om det defakto blir =avståndet vid f1,0. Frågan är bara vem som har optik med f1.0.

Jag tycker (till skillnad från alla andra?) att det här var ett helt ok sätt att skriva på.

Ledtal på 27 meter föredras kanske internationellt framför ledtal 27, då man inte vet om det är fot eller meter man pratar om (även om nu meter är SI-enheten)

Sen är de väl faktiskt standard att det anges vid bländare 1 och iso 100.

Ja... jo! Kanske att det är rimligt när man väl känner till vad som är "standard". Bra också att veta om det är meter eller fot man pratar om. Visst! Men samtidigt vilseledande för den ännu icke upplysta (kolla! ordvits!), för sådan var jag för inte mindre än en halvtimme sedan.

Nu spanade jag lite och ser att det är Canons generalagent som anger ledtalet till 27 m. Experterna har alltså tagit texten från importörens sida, så de må vara förlåtna. Men jag tycker fortfarande att det inte säger någonting och att det i kombination med den text de har, ger nybörjare intryck av att det är något mkt mer avancerat och ljusstarkt än det faktiskt är. I mina ögon är ledtalet 22 för den blixten, vilket i sig är bra för en sån liten plutt.

Ledtal 27 m säger (nästan) allt du behöver veta.

Nu spanade jag lite och ser att det är Canons generalagent som anger ledtalet till 27 m. Experterna har alltså tagit texten från importörens sida, så de må vara förlåtna. Men jag tycker fortfarande att det inte säger någonting och att det i kombination med den text de har, ger nybörjare intryck av att det är något mkt mer avancerat och ljusstarkt än det faktiskt är. I mina ögon är ledtalet 22 för den blixten, vilket i sig är bra för en sån liten plutt.

Eftersom ledtalet används för att beräkna vilken bländare du behöver när du fotar på ett visst avstånd, bländartal=ledtal/avstånd, så är det fullständigt korrekt att ange ledtalet till 27 m i Sverige som mäter avstånd i meter. I USA anger man det i fötter. Ledtalet gäller för ISO 100 om inte annat anges.
Och att du tycker att man ska ange blixtens styrka som funktion av din optiks ljusstyrka är ju inte ens fel. Blixten är så ljusstark som den är, din optiks ljusstyrka avgör sedan hur långt bort ditt fotoobjekt kan placeras. Och självklart måste man berätta vilken utlysningsvinkel eller brännvidd man använt.
Expert skriver helt korrekt maximalt ledtal =27 m men de berättar inte vid vilken brännvidd, vilket t ex Cyberphoto gör.

Mikael

Kul att du tycker det är bra information, jag tycker fortfarande att det är värdelöst och har faktiskt aldrig sett ledtalet anges så korkat förut. Ge gärna ett exempel på någon mer som anger så, du som säger att det är MYCKET vanligt. Som någon sa så styrs det av ISO, ljusstyrka på objektiv och liknande. Sedan angavs ledtal förr i tiden oftast med ett tal vid ISO 100 med 35mm:s vinkel (på fullformat förstås), men vet ju att vissa anger vid ISO 200 och vid andra utlysningsgrader, men som sagt, bra att du tycker det är bra information, särskilt då kanske med texten:
"Speedlite 270EX låter dig utnyttja din systemkameras fulla potential. Det flexibla, vinklingsbara zoomhuvudet med ett ledtal på upp till 27 meter gör det möjligt att ta fotograferandet till en helt ny nivå."

De ger ju intryck av att det är något annat än en billig instegsblixt med en begränsad vinklingsmöjlighet i taket, vilket det låga ledtalet får svårt att klara. Tycker du att den blixten kan föra ditt fotograferande till en helt ny nivå och utnyttja din systemkameras fulla potential så säger jag bara...grattis.

Sen är det en utmärkt blixt, jag har en som upplättningsblixt till min 5D Mk II och är väldigt nöjd.

Mitt förslag: Gå och lägg dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar