Kul att du tycker det är bra information, jag tycker fortfarande att det är värdelöst och har faktiskt aldrig sett ledtalet anges så korkat förut. Ge gärna ett exempel på någon mer som anger så, du som säger att det är MYCKET vanligt. Som någon sa så styrs det av ISO, ljusstyrka på objektiv och liknande. Sedan angavs ledtal förr i tiden oftast med ett tal vid ISO 100 med 35mm:s vinkel (på fullformat förstås), men vet ju att vissa anger vid ISO 200 och vid andra utlysningsgrader, men som sagt, bra att du tycker det är bra information, särskilt då kanske med texten:
"Speedlite 270EX låter dig utnyttja din systemkameras fulla potential. Det flexibla, vinklingsbara zoomhuvudet med ett ledtal på upp till 27 meter gör det möjligt att ta fotograferandet till en helt ny nivå."
De ger ju intryck av att det är något annat än en billig instegsblixt med en begränsad vinklingsmöjlighet i taket, vilket det låga ledtalet får svårt att klara. Tycker du att den blixten kan föra ditt fotograferande till en helt ny nivå och utnyttja din systemkameras fulla potential så säger jag bara...grattis.
Sen är det en utmärkt blixt, jag har en som upplättningsblixt till min 5D Mk II och är väldigt nöjd.