Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Experiment!
- Trådstartare Liza
- Start datum
mipert
Aktiv medlem
Det blir olika ton beroende på kemi och framkallare men du får svartvita bilder med god svärta.
Färgpapper har högre maxsvärta än även de bästa svartvita papperen
Allt fotomaterial utom Polaroid går att framkalla i svartvit framkallare, detta eftersom det ljuskänsliga skiktet är samma silverhalogener.
Diafilm, neg-färg, Kodachrome, färgpapper, samma konstruktion är det med silver och klor/brom/jod.
Varför inte testa själv?
Färgpapper har högre maxsvärta än även de bästa svartvita papperen
Allt fotomaterial utom Polaroid går att framkalla i svartvit framkallare, detta eftersom det ljuskänsliga skiktet är samma silverhalogener.
Diafilm, neg-färg, Kodachrome, färgpapper, samma konstruktion är det med silver och klor/brom/jod.
Varför inte testa själv?
Liza
Aktiv medlem
Tack Mikael för att du så generöst delar med dej av din erfarenhet. Du och de andra med stor kunskap gör denna site till en guldgruva för oss nyfikna.
Jag planerar nämligen ett experiment och behövde veta hur färgpapper reagerar på s/v kemi, men om pappret ger en svart/vit bild får jag skaffa lite färgkemi för att det ska fungera.
Med tanke på ditt svar så kan jag alltså räkna på bättre Dmax med ett s/v neg?
MVH Eva
Jag planerar nämligen ett experiment och behövde veta hur färgpapper reagerar på s/v kemi, men om pappret ger en svart/vit bild får jag skaffa lite färgkemi för att det ska fungera.
Med tanke på ditt svar så kan jag alltså räkna på bättre Dmax med ett s/v neg?
MVH Eva
mipert
Aktiv medlem
Jag har flera gånger kopierat svartvita negativ på färgpapper, framkallad i färgkemi (RA-4).
Papperet har vanligen en hårdhet motsvarande 2,5-3.
Du får svartvita bilder med god maxsvärta som sagt.
MEN, ett problem finns, du kommer få en variation i färgton över bilden som märks när du försöker kopiera med neutral bildton.
Effekten är svag men syns.
Det beror på att olika svärtade delar av papperet ger olika färg när de framkallas. Det är ett av två skäl till att negativ färgfilm har en orange mask.
Om du däremot vill skapa bilder med en färgton, brun, röd eller annan så kan det vara kul att testa med färgpapper.
Om du ändå tänker försöka med svartvit framkallare måste du tänka på att framförallt framkallaren -men även fixet- blir färgat av ämnen som löses ut från papperet.
Papperet har vanligen en hårdhet motsvarande 2,5-3.
Du får svartvita bilder med god maxsvärta som sagt.
MEN, ett problem finns, du kommer få en variation i färgton över bilden som märks när du försöker kopiera med neutral bildton.
Effekten är svag men syns.
Det beror på att olika svärtade delar av papperet ger olika färg när de framkallas. Det är ett av två skäl till att negativ färgfilm har en orange mask.
Om du däremot vill skapa bilder med en färgton, brun, röd eller annan så kan det vara kul att testa med färgpapper.
Om du ändå tänker försöka med svartvit framkallare måste du tänka på att framförallt framkallaren -men även fixet- blir färgat av ämnen som löses ut från papperet.
Lite sidospår men kanske ändå inte: Varför; Och vilket är det andra?mipert skrev:
Det är ett av två skäl till att negativ färgfilm har en orange mask.
mipert
Aktiv medlem
Det andra skälet -det viktigaste- är att de färgämnen som bygger upp färgbilden i ett negativ är inte så perfekta i verkligheten som man kunde önska.
Den gula färgen (som ger upphov till blåa toner på färgpapperet) ligger närmast idéalet, den är ganska ren till färgen.
Det magenta skiktet som i teorin bara skall reagera för grönt ljus och det cyan som bara skall reagera för rött är även känsliga för blått ljus.
För att kompensera för detta fel så smutsar man ned filmen med en orange mask, det är det samma som att hela filmen hade träffats av för mycket blått ljus.
Denna mask minskar i styrka på de magenta och cyan skikten när de exponeras för ljus. Eftersom de är känsliga för blått ljus (vilket de inte borde vara i teorin) så kan man säga att man motverkar effekten genom att göra gulskiktet mer orange.
Ju mer blått ljus som träffar det magenta skiktet ju svagare blir den orange masken på just de delarna av negativet. Masken varierar alltså i styrka på olika delar av negativet.
Hmmm, lättare att förklara med papper och penna än med bara ord.
Jag återkommer gärna med en ny förklaring när du grunnat på denna ett par dagar.
Den gula färgen (som ger upphov till blåa toner på färgpapperet) ligger närmast idéalet, den är ganska ren till färgen.
Det magenta skiktet som i teorin bara skall reagera för grönt ljus och det cyan som bara skall reagera för rött är även känsliga för blått ljus.
För att kompensera för detta fel så smutsar man ned filmen med en orange mask, det är det samma som att hela filmen hade träffats av för mycket blått ljus.
Denna mask minskar i styrka på de magenta och cyan skikten när de exponeras för ljus. Eftersom de är känsliga för blått ljus (vilket de inte borde vara i teorin) så kan man säga att man motverkar effekten genom att göra gulskiktet mer orange.
Ju mer blått ljus som träffar det magenta skiktet ju svagare blir den orange masken på just de delarna av negativet. Masken varierar alltså i styrka på olika delar av negativet.
Hmmm, lättare att förklara med papper och penna än med bara ord.
Jag återkommer gärna med en ny förklaring när du grunnat på denna ett par dagar.
Tack för det. Det behövs inget förtydligande. Din förklaring fick mig att inse att jag har vetat detta tidigare, nu vaknade kunskapen ur slumret. Vad jag nu skall ha den till.mipert skrev:
mipert
Aktiv medlem
jimh skrev:
...Vad jag nu skall ha den till.
Själv tycker jag det känns skönt att inte behöva undra varför...
Man behöver ju till exempel inte veta varför skärpedjupet blir mindre med en mellanformatare kontra småbild. Men när man vet varför så tas ett osäkerhetsmoment bort från ens späda axlar och man kan jobba med större koncentration på bilden.